Litt fødselspanikk

Coolann

Elsker forumet
Desemberskatter 2016
Marsboerne 20 18
Var på vekstkontroll på torsdag og da ble lille målt til 1391gr som var litt over snittet. Men vet jo ikke hvor mye over. Og da siden det var litt problematisk å få ut storesøster på 3100, er jeg nå redd for hva om lille er større. Var jo ikke på vekstkontroll med storesøster så vet jo dessverre ikke hvor stor hun var 28 uker. Men vektoppgang og sf-mål er mindre denne gangen. Så forstår ikke helt at lille kan være så stor. Huffhuff

Sender deg en klem! Dette klarer du :)

Sender deg en klem<3
Tror du at det går an å be om en samtale på sykehuset? Evt er det noe du kan snakke med jordmor om? Kanskje du kan få en gjennomgang av sist fødsel? Det kan jo være godt å få få en fagperson sin vurdering, både av hva som skjedde under forrige fødsel, og hvor sannsynlig det er at dette gjentar seg nå?

Ja snakk med JM og be henne sende en henvendelse til sykehuset. Så kan dere snakke om dette og eventuelt legge en plan :) jeg skal ha omvisning på sykehuset med JM samtale etterpå. Da skal jeg ha med fødselsbrevet mitt og vi skal gå igjennom alt jeg måtte lure på og kartlegge litt hvordan jeg vil ha det :) kanskje noe sånt hadde vært lurt?

Har du fått noen forklaring på hvorfor det var vanskelig/problemer med å få ut forrige babyen?

Jeg hadde også en komplisert fødsel, men hun var 4130 stor, 39 i hodeomkrets og lå som stjernekikker.. så ikke helt optimalt, spesielt for en førstegangsfødende. Endte med hastekeisersnitt for min del.
Etter fødsel (tre mnd etter) hadde jeg gjennomgang av fødselen, måling av bekken etc. for å se om de kunne finne noen fysiske hindringer til hvorfor fødselen ble komplisert.
Til uka skal jeg på samtale med overlege på fødeavdelingen for å få en ekstra gjennomgang av forrige fødsel, og legge en fødselsplan for kommende fødsel (selv om den ikke kan planlegges selvfølgelig, men få luftet tanker og ønsker i alle fall).
Kanskje du kunne fått en slik time også? Skal føde på samme sykehus som sist, og det er faktisk de som uoppfordret har anbefalt meg en slik samtale. (Mye mulig siden de gjorde en del feil under forrige fødsel at de gir ekstra oppfølgning nå, de ønsker veldig at jeg skal følge meg trygg inn mot fødsel nå). Vil tro de fleste sykehus kan tilby slik samtale om noen ønsker, så undersøk det. Det er viktig at du får en trygghet og ro inn mot fødsel, og får forebygget så godt som mulig mot eventuell bekymringer :Heartbigred

Har du fått noen forklaring på hvorfor det var vanskelig/problemer med å få ut forrige babyen?

Jeg hadde også en komplisert fødsel, men hun var 4130 stor, 39 i hodeomkrets og lå som stjernekikker.. så ikke helt optimalt, spesielt for en førstegangsfødende. Endte med hastekeisersnitt for min del.
Etter fødsel (tre mnd etter) hadde jeg gjennomgang av fødselen, måling av bekken etc. for å se om de kunne finne noen fysiske hindringer til hvorfor fødselen ble komplisert.
Til uka skal jeg på samtale med overlege på fødeavdelingen for å få en ekstra gjennomgang av forrige fødsel, og legge en fødselsplan for kommende fødsel (selv om den ikke kan planlegges selvfølgelig, men få luftet tanker og ønsker i alle fall).
Kanskje du kunne fått en slik time også? Skal føde på samme sykehus som sist, og det er faktisk de som uoppfordret har anbefalt meg en slik samtale. (Mye mulig siden de gjorde en del feil under forrige fødsel at de gir ekstra oppfølgning nå, de ønsker veldig at jeg skal følge meg trygg inn mot fødsel nå). Vil tro de fleste sykehus kan tilby slik samtale om noen ønsker, så undersøk det. Det er viktig at du får en trygghet og ro inn mot fødsel, og får forebygget så godt som mulig mot eventuell bekymringer :Heartbigred
Hun hadde lyst å komme ut og se til siden. Ble tatt med vakum, og selv legen hadde problemer med å få henne ut. Så hadde hun ikke kommet når hun kom, hadde det blitt KS.

Jeg har erfaring med at vekstestimering er veldig usikre saker! Jeg har en venninne der babyen ble målt til 2800 g en uke før hun kom, og da hun faktisk ble født veide hun 2100 g. Da skulle hun jo i teorien vært ca 3000 dersom man tenker at de legger på seg ca. 200 g i uka den siste tida. Jenta mi ble estimert til 3500-600 til termin i uke 32 og var 2970 da hun kom 1 dag før termin. Så dersom det ikke er stooore avvik tror jeg man må ta det med en klype salt! Og at det fort blir mange prosent fra gjennomsnittet når de bommer med noen hundre gram på babyer som tross alt veier veldig lite :-) 300 gram er tross alt 10% av vekta til en liten bylt på 3 kg :-)

Var på vekstkontroll på torsdag og da ble lille målt til 1391gr som var litt over snittet. Men vet jo ikke hvor mye over. Og da siden det var litt problematisk å få ut storesøster på 3100, er jeg nå redd for hva om lille er større. Var jo ikke på vekstkontroll med storesøster så vet jo dessverre ikke hvor stor hun var 28 uker. Men vektoppgang og sf-mål er mindre denne gangen. Så forstår ikke helt at lille kan være så stor. Huffhuff
Min lille jente var ca 1250 27+4, det var på 65% percentil og tilsvarer 3800ish. Jeg tror som flere sier under her at det er litt vanskelig med disse estimeringene. Du kan jo spørre jordmor hva hun tipper ved å kjenne på magen, de kjenner jo på utrolig mange babyer! De tippet riktig sist på mine (snitt og litt under snitt).

Jeg har erfaring med at vekstestimering er veldig usikre saker! Jeg har en venninne der babyen ble målt til 2800 g en uke før hun kom, og da hun faktisk ble født veide hun 2100 g. Da skulle hun jo i teorien vært ca 3000 dersom man tenker at de legger på seg ca. 200 g i uka den siste tida. Jenta mi ble estimert til 3500-600 til termin i uke 32 og var 2970 da hun kom 1 dag før termin. Så dersom det ikke er stooore avvik tror jeg man må ta det med en klype salt! Og at det fort blir mange prosent fra gjennomsnittet når de bommer med noen hundre gram på babyer som tross alt veier veldig lite :) 300 gram er tross alt 10% av vekta til en liten bylt på 3 kg :)
Signerer her :) Ble satt i gang i fjor og på ultralyden før jeg fikk ballongen målte de henne til ca 3500 /600 gram. Dagen etter var hun ute og veide 3030 g, så fort en halvkilo feil på de estimeringene :)

Back
Topp