Litt blod

Major80

Flørter med forumet
Septemberlykke 2015
På do i går oppdaga jeg plutselig blod på papiret... litt mer enn litt bare, men det var kun det og ingenting i etterkant.

Er kankje ikke noe farlig, men opplever dere det?? Og evnt tar det helt med ro??

Friskt blod? Jeg har ingen erfaring med det, sikkert ikke noe å bekymre seg over om d kun skjer en gang.. men jeg ville kontaktet legeb om det var meg..

Jeg slet med blødninger tidligere dette svangerskapet. Var hos jordmor 11+4 og ba henne om å henvise meg til UL. Fikk da time dagen etter på GU. Han var kjempeflink, og beroliget med at blødninger(friskt blod uten klumper) er meget normalt i et svangerskap. Slimhinnene våre er skjøre og det skal lite til for at vi blør. For eksempel om du anstrenger deg litt ekstra..

Men når det er sagt, - jeg ville uansett ha sjekket det, for å få bekreftet om det er farlig eller ikke. Gynekologen jeg var til sa at jeg gjorde bra i å komme, slik at jeg kunne roe kropp og sjel :)

Ok takk for svar, frisk blod ja, så regner med det er ok. Skal snart på kontroll uansett så :)

har ingen erfaringer selv, men hører flere som blør i svangerskapene. og det er vist mer vanlig å blø litt om morkaken ligger i front etter hva jeg har forstått? sikkert helt ufarlig ;)

har ingen erfaringer selv, men hører flere som blør i svangerskapene. og det er vist mer vanlig å blø litt om morkaken ligger i front etter hva jeg har forstått? sikkert helt ufarlig ;)
Jeg har morkaka i front og har ikke opplevd å blø..

Er visst litt begrepsforvirring her. Foranliggende morkake (placenta anterior) betyr at den legger seg på den delen av livmoren som etterhvert når den vokser, blir foran på magen. Det finnes også noe som heter forliggende morkake (placenta praevia), da har den festet seg veldig lavt (usikker på om det er mulig både foran og bak), så den helt eller delvis dekker åpningen nedover, dvs livmorhalsen. Da følges man nøye opp for å se om den dras med livmorveggen oppover når livmoren vokser gjennom svangerskapet. Vanligvis gjør den det, da opplever man lite problemer, men hvis/så lenge morkaka ligger over/rett ved livmorhalsen, vil den få mer press på seg, og man kan derfor oppleve blødning. Om ikke morkaka har flyttet seg vekk fra åpningen når fødselen nærmer seg, vil man få keisersnitt for ikke å risikere at morkaka løsner/kommer ut før barnet, så barnet ikke lenger får oksygen og næring. Blødninger hvis man vet morkaka ligger langt ned bør sjekkes opp hvis kraftige, for å utelukke at morkaken er i ferd med å løsne helt eller delvis.

Legger morkaka seg på baksiden (den siden som blir inn mot ryggen når livmoren vokser seg stor) kalles det placenta posterior, det medfører heller ingen problemer, og man kan føle spark tidligere fordi det er mindre "polstring" mellom fosteret og bukveggen/huden på magen, hvor nervene ligger.

som sagt kun noe jeg har hørt, ingen erfaringer selv..
Det stemmer ikke at man blør lettere når morkaka ligger foran på magen, men når den ligger foran åpningen/livmorhalsen kan man oppleve det.

Jeg har små små blødninger med jevne mellomrom. Noen ganger friskt blod andre ganger ikke friskt. Legen sier dette er veldig vanlig og at jeg ikke bør bekymre meg (ikke lett men....). I dag hørte legen etter hjertelyd og fant et lite bankende hjerte ☺ er 11+4 i dag. Hvis du bekymrer deg, så snakk med legen din, mest sannsynlig har nurket i magen din det helt fint

Back
Topp