litt bekymret

ariel

Har en liten spire i magen:-) septemberbarn <3
Var hos legen i dag og hun hadde fått svar på alle blodprøvene. Alt så fint ut, men på rubella prøven så var den litt svak positiv. Hun sa at det ikke var noe å bekymre seg over. Jeg måtte ta en ny prøve på neste kontroll og kansje ta en vaksine etter fødselen. Så selvfølgelig måtte jeg jo google litt når jeg kom hjem... rubella er røde hunder og har du sykdommen kan det skade fosteret!! Noen som har litt peiling på dette?

Peiling på røde hunder eller om det er farlig?

Ikke bekymre deg! Jeg hadde ingen beskyttelse i forrige svangerskap så måtte ta ny vaksine etter fødsel. Det skal mye til å bli smittet. Men om du vet om noen med røde hunder så hold deg unna :) Vaksinen skal ikke tas når man er gravid så den tas like etter fødsel. Det går nok veldig bra :) høres jo også ut på det du skriver sol at det bare var kanskje du ikke har beskyttelsen i kroppen...

Hmm, litt usikker på hva som bekymrer deg, så kanskje jeg svarer helt feil nå. Svak positiv betyr IKKE at du på noen som helst måte har røde hunder, det betyr at du sannsynligvis har litt for dårlige antistoffer, og ikke er godt nok beskyttet om du skulle bli utsatt for smitte. Vaksinen du fikk som barn har virket litt for dårlig. Sterk positiv rubella antistoff er det du ønsker deg. Dette hadde vært et problem dersom det hadde pågått en epidemi med røde hunder nå, men det gjør det jo ikke. Røde hunder er en ekstremt sjelden sykdom for tiden, fordi nesten alle er vaksinert. Det er totalt usannsynlig at du skulle bli smittet i løpet av svangerskapet, når møtte du sist noen med røde hunder? For sikkerhets skyld er det anbefalt at du tar vaksinen når babyen blir født, så du er bedre beskyttet i neste svangerskap.

Jeg er helt enig med legen din: Du trenger ikke bekymre deg nå. :)

Ikke bekymre deg! Jeg hadde ingen beskyttelse i forrige svangerskap så måtte ta ny vaksine etter fødsel. Det skal mye til å bli smittet. Men om du vet om noen med røde hunder så hold deg unna :) Vaksinen skal ikke tas når man er gravid så den tas like etter fødsel. Det går nok veldig bra :) høres jo også ut på det du skriver sol at det bare var kanskje du ikke har beskyttelsen i kroppen...
Takk for svar:) legen sa at det ikke var noe å bekymre seg over, men ikke lett alltid. Tenkte at jeg kanskje var smittet, å da kan det jo gå ut over fosteret å det vil jeg jo ikke!

Hmm, litt usikker på hva som bekymrer deg, så kanskje jeg svarer helt feil nå. Svak positiv betyr IKKE at du på noen som helst måte har røde hunder, det betyr at du sannsynligvis har litt for dårlige antistoffer, og ikke er godt nok beskyttet om du skulle bli utsatt for smitte. Vaksinen du fikk som barn har virket litt for dårlig. Sterk positiv rubella antistoff er det du ønsker deg. Dette hadde vært et problem dersom det hadde pågått en epidemi med røde hunder nå, men det gjør det jo ikke. Røde hunder er en ekstremt sjelden sykdom for tiden, fordi nesten alle er vaksinert. Det er totalt usannsynlig at du skulle bli smittet i løpet av svangerskapet, når møtte du sist noen med røde hunder? For sikkerhets skyld er det anbefalt at du tar vaksinen når babyen blir født, så du er bedre beskyttet i neste svangerskap.

Jeg er helt enig med legen din: Du trenger ikke bekymre deg nå. :)
Dette var veldig til hjelp, nå skjønner jeg mye mer:) jeg tenkte at jeg kanskje var smittet, og da vil det jo overføres til fosteret. Men nå er jeg veldig lettet og skjønner hva det dreier seg om. Så igjen tusen tusen takk:)

Dette var veldig til hjelp, nå skjønner jeg mye mer:) jeg tenkte at jeg kanskje var smittet, og da vil det jo overføres til fosteret. Men nå er jeg veldig lettet og skjønner hva det dreier seg om. Så igjen tusen tusen takk:)
Forstår godt at du ble redd om du var bekymret for å være smittet, det er en kjempefarlig sykdom for gravide. Det ville vært fullt sirkus dersom noen fikk det.Sykdommen er meldepliktig uansett hvem som får den, og gravide må ha masse oppfølging. Sist en gravid fikk det i Norge var i 2002, og den stakkars mammaen hadde blitt smittet i Somalia. Veldig dårlig vaksinedekning i Somalia, så der er smittefaren litt større enn her. Regner med at du ikke skal på den type ferie mens du er gravid? :P I Norge er det et sted mellom 0 og maks 3 personer i året som har røde hunder, det er nesten umulig å bli smittet. :)

Jeg testet også positiv, men fikk beskjed om at det ikke var grunn til bekymring. Kun at jeg skal ta ny vaksine når svangerskapet er over

Jeg fikk også beskjed om at jeg hadde lite antistoffer mot rubella, eller røde hunder, og at jeg burde ta vaksine etter svangerskapet.

Back
Topp