Liten søster eller bror?

PP4 - CD 24 - 12 DPO / 3+2

Bilde 1: Dagens test ca på fristen.
Bilde 2: Gårdagens test øverst, dagens nederst. Begge tørket.

Jeg er helt gira over å være gravid igjen, samtidig som jeg føler på litt tvil og er livredd for at noe skal gå galt.

Må få tak i en digital, så jeg får det svart på hvitt. Men med sykt barn hjemme og mann som muligens ikke rekker apoteket, får jeg ikke mulighet til å teste før fredag morgen.

Gratulerer så mye - så koselig å se positiv test! :Heartred :love7 Håper jeg følger etter neste uke :nailbiting:
 
Kveldstest med RFSU tidlig test, på ganske utvannet urin. Blir en ny i morgen tidlig, tror jeg. Så blir jeg pent nødt til å vente til torsdag kveld eller fredag - da blir det digital!
 

Vedlegg

  • IMG_20230321_193914.jpg
    IMG_20230321_193914.jpg
    2 MB · Visninger: 37
14 DPO / IKM / 3+4

Tok en digital clearblue på morgenurin, den slo ut på testfeil. Skulle ta en ny på 2. urin, men klarte ikke holde meg mer enn 30 minutter. Så da ble det en på 3. urin etter ca 2 timer.

IMG_20230323_105910.jpg


Jeg tørster mye om dagen, eller er vel egentlig tørr i munnen, og tisse i ett. Føler stadig på en lett halsbrann ("sur" i magen), strever med søvn, og svetter mye!
 
14 DPO / IKM / 3+4

Tok en digital clearblue på morgenurin, den slo ut på testfeil. Skulle ta en ny på 2. urin, men klarte ikke holde meg mer enn 30 minutter. Så da ble det en på 3. urin etter ca 2 timer.

Vis vedlegget 401817

Jeg tørster mye om dagen, eller er vel egentlig tørr i munnen, og tisse i ett. Føler stadig på en lett halsbrann ("sur" i magen), strever med søvn, og svetter mye!

Gratulerer så mye med den fiiine testen :love7 :Heartpink:greet008
 
4+4

Jeg hadde første time hos jordmor allerede i dag. Helsesykepleier som satte opp. Hun var redd det ble for sent å vente til neste ledige time med tanke på henvisning til den ordinære TUL. Men da er vi i alle fall i gang!

Vi fylte ut helsekort, snakket litt om de forrige svangerskapene og fødslene, tok blodtrykk (120/60) og blodprøver, henviste til tidlig ultralyd og ordinær ultralyd. Hun regner med jeg får time i uke 11 og 19. Satte i tillegg opp en ekstra time hos henne når jeg er 16+4.

Jeg sa ifra om at vi er mer urolige og nervøse denne gangen. Vi skulle bare ta kontakt om det skjedde noe underveis (jeg hadde flere runder med lette blødninger sist), eller det var noe vi tenkte på, så skulle vi få time raskt.
 
5+2

Jeg tok en ny digital test i morges, med forventning om 3+. Den viste bare 2-3, men det var 2. urin etter kun 2 timer og én kopp kaffe. Får ta en ny om et par dager.

Formen er kjempefin. Mitt mest utpregede symptom er at jeg drømmer så utrolig mye rart, hver eneste natt. Jeg får aldri sove stort lenger enn til kl 05, og jeg har generelt mer overskudd. Fantastisk følelse! Ellers veksler jeg på å være varm og kald, har økt hvilepuls...

Jeg fikk innkallingene til ultralydene i dag. OTUL 1. juni (13+4) og OUL 5. juli (18+3). Gleder meg!
 
6+4

Eldstemor har delt nyheten med "hele verden", og jeg kjenner det er litt godt at "alle" vet, samtidig som jeg er litt ekstra redd for at det skal gå galt.

Barna gleder seg. Eldste tegnet en tegning i barnehagen i går "av pappa, mamma, den lille tassen i magen, meg og lillesøster". Gleder meg til å se den når jeg henter etterpå ❤️

Symptomer er det ikke så mye av. Annet enn mye utflod og at jeg våkner veldig tidlig. Litt lett kvalme som kommer og går. De ømme brystvortene er borte og jeg drømmer ikke så mye lenger.
 
8+0

Før helga meldte utmattetheten seg. Jeg hadde ekstremt høy puls på jobb, og var helt ødelagt når jeg kom hjem. Hadde null overskudd til egen familie, og sånn skal det ikke være. Om det fortsetter, må jeg nesten ha meg en liten sykemeldingsperiode...

Jeg er ennå en del kvalm, de ømme brystvortene er tilbake for fullt, og på kvelden må bh-en av. Bekkenet krangler litt på jobb, men det går tålig greit enn så lenge.

Jentene snakker mye om baby i magen, og lurer på om det er to. Jeg drømmer også stadig vekk om to... Den tidlige ultralyden er fryktelig langt unna (ikke før 13+4)...
 
9+3

I går hørte vi hjertelyd med doppler hjemme i stua! ❤️

Formen er så som så. Jeg er helt utmattet etter jobb (og egentlig ganske tom allerede ved lunsjtider), fryser noe helt enormt og sliter med kvalme.

Hadde legetime idag, og det var en selvfølge at jeg skulle ha sykmelding, mente han. Å ikke ha overskudd til familien, var mer enn god nok grunn. Han lurte på om jeg drev med ekstremsport, med to små hjemme, gravid og full jobb i barnehage :hilarious:
 
12+4

Hadde kontroll hos legen på tirsdag (12+2). Hun tok seg god tid, lyttet og tilbød seg å lytte etter hjertelyd selv om det er tidlig. Fant en rask og fin rytme, baby sparket mot doppleren, og stakk av før hun rakk å telle :hilarious:

Formen er bra, kvalmen er ikke så ille lenger. Nå er den mest framtredende når jeg er sliten og ved stress. Ikke så mye om morgenen.

Gleder oss fælt til ultralyd på torsdag, håper alt er i orden og at de er villige til å si noe om kjønn!
 
13+4

Alt sto bra til på tidlig ultralyd ❤️ Ble målt til 13+5, så det stemmer jo godt. Hun justerte ikke termin nå - det gjør de ved oul. Hun var imponert over hvor gode bilder hun fikk, særlig av hjertet, og lille var veeeldig aktiv. Men sovnet også av underveis :hilarious: Mest sannsynlig venter vi ei lillesøster til ❤️

Gleder oss så til å fortelle jentene, og vise dem bildene! De hadde så lyst til å være med på ultralyden ❤️
 

Vedlegg

  • Snapchat-1908539925.jpg
    Snapchat-1908539925.jpg
    167,1 KB · Visninger: 43
20+2

Var på ordinær ultralyd når jeg var 18+3, og ble da flyttet to dager fram. Ny termin ble 4. desember. Alt bra med baby, og vi venter fortsatt jente ❤️ Storesøstrene fikk komme inn når hun hadde tatt mål og sjekket det viktigste. Det var kjempestas, selv om de ikke skjønte så mye av det de så på skjermen.

Baby er aktiv og sparker mye. Merker at baby responderer på lyd og berøring. Det er nemlig ikke så populært at minste storesøster sitter på fanget - hun blir sparket i ryggen hver eneste gang :laughing002 . Gleder oss over aktiv baby, voksende mage og at vi er over halvveis!
 
32+0

Lenge siden forrige oppdatering nå! Synes det er litt morsomt med sånne her man fyller ut, så da blir det en sånn denne gangen :)

Dager igjen til termin: 59
Trimester: Tredje
Graviduke: 32+0
Graviditetsmnd: 8 (7. kalendermåned)
Neste JM/legetime: Om ca 2 uker, 33+6
Kjønn: Jente
Navn: Ikke klart enda, men står mellom Mia og Andrea

Utstyr som gjenstår: Har mye etter de eldste, men mangler babycall, en tripp trapp eller kiddo-stol, og babybok. Kanskje smokkelenke, men vil ha med navn, så må vente til vi har bestemt oss.

Mage: Jeg synes den er stor, og litt i veien allerede, men den ligger under på grafen, og flater litt ut fra første måling, så jordmor vil ha meg inn på ny kontroll for å se om den følger sin egen kurve. Hvis ikke, henviser hun til ultralyd for vekstkontroll.

Vektendring: Har gått opp nesten 12 kg så langt, men bare 300 gram de siste fire ukene.

Aktivitet i magen: Hun er veldig aktiv, og det er mye buktende, nesten vonde bevegelser i tillegg til kraftige spark. Hun ligger med hodet rett over bekkenet, og rumpa rett opp.

Tungt: Er ikke så veldig tungt ennå, men bekkenet krangler litt og jeg sover ganske dårlig, så blir mer sliten enn før.

Kynnere: Har hyppige og kraftige kynnere, ofte etter aktivitet, og mye på kvelden. De er så kraftige at det blir ubehagelig. Tar godt tak i mage og rygg!

Hodet festet: Nei, men ligger med hodet ned.

Barnerom: Satser på samsoving den første tida. Evt får hun sprinkelseng på vårt rom.

Humør: Jeg merket en forskjell i humøret når jeg trappet ned på jobb, og nå er vel humøret som normalt. Jeg har bare kortere lunte i forhold til enkelte ting. Blir ordentlig sint, og kjenner ikke helt igjen det hos meg selv.

Plager: Bekkenet har begynt å krangle, mest bak på høyre side, i symfysen og høyre lyske. Klarer ikke krysse beina lenger, og jeg går som om jeg har bæsjet på meg når jeg reiser meg. Går seg fort til, men kan ikke gjøre så mye før jeg får vondt og det tar dager med hvile før det går over. Sover dårligere enn normalt, må opp og tisse og våkner når jeg snur meg (i tillegg til at barna kommer inn etter tur). Brekker meg og/eller kaster opp hver morgen... Trodde ikke det skulle komme tilbake, mistenker det skyldes slim i halsen etter en forkjølelse som ikke har gått helt over.

Sykehusbag: Babyens bag er pakket, min så vidt påbegynt. Har skrevet liste, men er så mye jeg bruker i det daglige, som ikke pakkes før det nærmer seg mer.

Cravings: Ingen spesielle cravings, men et generelt søtsug...

Høygravid: Enda noen uker igjen.

Tanker om fødsel: Jeg gleder meg i grunn, og er veldig spent. Håper på en like god opplevelse som med nr 2, og at vi rekker frem til fødestua. Har litt kjørevei.

Neste milepæl: Det er vel uke 34+0 som er neste?
 
34+0

Synes det er sprøtt hvor fort tida går nå på slutten! Bare 45 dager igjen til termin. Og i går ville jordmor gjette på fødsel innen 2-4 uker.

Jeg hadde oppfølging hos jordmor i går grunnet symfysemålet, og det flater fortsatt ut. Hun var usikker på om hun skulle henvise til vekstkontroll, så hun tok med papirene mine til sykehuset for å rådføre seg der, og satte opp ny time til kontroll hos henne om to uker. Baby virker frisk og fin (ekstremt aktiv, sterk og god hjertelyd) ❤️

Jeg fikk beskjed om å dra hjem, pakke sykehusbag og roe ned. Hun snakker mye om at fødselen min kommer til å gå raskt og bekymrer seg for at jeg ikke rekker frem. Vi ble enige om at jeg lagrer privatnummeret hennes, og er hun hjemme når ting starter og jeg kjenner det går fort, så legger vi heller til rette for hjemmefødsel enn transportfødsel.

Kjenner på mye nedpress om dagen, verre i dag. Og nytt av dagen er murringer i ryggen. Modning, regner jeg med. Baby står helt nede i bekkenet, og har "knapt bevegelig" hode.

Er så spent, jeg nå! ❤️ Håper hun holder seg inne minst 3 uker til.
 
Merker jeg for alvor er i gang med symptomjakta nå som tiden for testing er her. Men jeg finner så lite nå i forhold til de forrige pp-ene. Jeg er ekstremt trøtt, bare, og litt emosjonell i dag. Og sitter med en følelse av at noe er annerledes. Spent på morgendagens test (8 dpo)!

Ellers tenker jeg mye på dette med å dele nyheten om nummer tre, når vi kommer så langt. De som vet vi prøver, er positive og oppmuntrende. Kjenner jeg er litt mer bekymra for reaksjonen til de som er tettere på og har sett hvor tøft vi hadde det en periode, da yngste sov dårlig over lang tid. Litt redd for dømmende respons, rett og slett...
Nå har jeg gravd skikkelig Klumpen, hva var reaksjonene? Vi har også hatt noen tøffe og veldig slitsomme perioder og jeg er også redd for reaksjoner fra de nærmeste om jeg eventuelt skulle blitt gravid :bag:
 
Back
Topp