Liten eller stor barnehage

RedBushTea

Glad i forumet!
Jeg lurer om noen kan dele erfaring her. Vi kan velge mellom to barnehager, en er liten med 17 barn og den andre er stor med 123 barn. Dattera mi blir ca 11 måneder når hun skal starte der. Litt usikker hva er best for henne. Erfaringer?
 
Jeg lurer om noen kan dele erfaring her. Vi kan velge mellom to barnehager, en er liten med 17 barn og den andre er stor med 123 barn. Dattera mi blir ca 11 måneder når hun skal starte der. Litt usikker hva er best for henne. Erfaringer?
For min del ble det viktigste størrelsen og sammensetningen på avdelingene. Ikke antall barn totalt. Jeg har hatt mine i to forskjellige barnehager. En der det var blandet avdeling, store og små var sammen. Ikke noe jeg likte i det hele tatt. Den andre hadde småbarnsavdelinger og det var noe helt annet.
 
Vil også gjerne høre hvordan de er organisert? Er der avdelingsbarnehager eller basebarnehage? Det er av Stooor betydning
 
Bemanning er også viktig. Pedagogdekning eller bare ufaglærte? Daglig styrer eller ambulerende styrer?
 
Bemanning er også viktig. Pedagogdekning eller bare ufaglærte? Daglig styrer eller ambulerende styrer?

Det er vel ikke lov å ikke ha pedagoger vel? det er jo lovpålagt!
 
Vil også gjerne høre hvordan de er organisert? Er der avdelingsbarnehager eller basebarnehage? Det er av Stooor betydning
Jeg er litt usikker hva en basebarnehage er. Men den store barnehagen er delt på 4 hoved grupper og hver av de er delt på mindre grupper. Så jeg regner med at de har småbarn avdeling.
 
Jeg er litt usikker hva en basebarnehage er. Men den store barnehagen er delt på 4 hoved grupper og hver av de er delt på mindre grupper. Så jeg regner med at de har småbarn avdeling.

Det høres ut som en basebarnehage egentlig.... det bør du sjekke opp! En avdelingsbarnehage er HELT KLART bedre for de minste, i mine øyne! Jobber som pedagogisk leder selv, og ser viktigheten av forutsigbarhet og trygghet for særlig de minste barna. Gjerne sjekke grunnbemanning også!
 
Nei, det er ikke lov, men dessverre en realitet i mange barnehager pga manglende bhglærere. Da får man ped.ledere på disp.

jaja.. men da må man også sette seg inn i på hvilken grunnlag man har fått dispans? Jeg jobbet selv på disp i 3 år jeg, men hadde en utdanning som bv.ped i bunn så jeg føler ikke akkurat at jeg var uegnet i jobben jeg altså! ;) de gir vel ikke disp til folk helt uten peiling
 
jaja.. men da må man også sette seg inn i på hvilken grunnlag man har fått dispans? Jeg jobbet selv på disp i 3 år jeg, men hadde en utdanning som bv.ped i bunn så jeg føler ikke akkurat at jeg var uegnet i jobben jeg altså! ;) de gir vel ikke disp til folk helt uten peiling
Derfor jeg skriver pedagogdekning, fordi det kan være pedagoger fra andre fagdisipliner på disp :) Men det kan og være helt ufaglærte på disp. Det er ingen krav som stilles til en som er på disp, så derfor er det viktig å undersøke hva vedkommende på disp innehar av kompetanse.
 
Derfor jeg skriver pedagogdekning. :) Det kan være helt ufaglærte på disp. Det er ingen krav som stilles til en som er på disp, så derfor er det viktig å undersøke hva vedkommende på disp innehar av kompetanse.

Enig i at det blir sjekket. I løpet av mine 3 år var det kun EN forelder som stilte spørsmål ved min disp.... alle andre godtok det bare :p Begrunnelsen til styrer gjorde heldigvis at han var fornøyd da ;)
 
Er fordeler og ulemper med begge deler, i en basebarnehage har man flere i spille på i form av vennskap som bygges og aktiviteter spm tilbys ofte, mens i en liten barnehage har du tryggheten og uforutsigbarheten med at du kjenner ofte de andre barna godt og det ikke er så mange voksne å forholde seg til! :) ville nok som flere her ha sjekket opp pedagogdekningen og grunnbemanninga på begge steder :) og er de private så ville jeg sjekket opp vikarordningene deres sånn at du vet om det er forsvarlig mange på jobb også ved sykdom av ansatte :) jeg er selv førskolelærer og etter å ha jobbet i både base- og avdelingsbarnehage trives jeg best i avdelingsbarnehage, men vet flere av mine medstudenter valgte basebarnehage og stor trives med det ;)
 
Her er småttn fått plass i en barnehage med 7barn fra 0-6, vi har ikke noe valg faktisk. Det er fordeler og ulemper med både liten og stor, det aller viktigste er at det er dyktige voksne som jobber der :)
 
Sniker fra januar - 16. Jeg hadde nok valgt stor barnehage. Regner med den store barnehagen har små grupper organisert etter alder, og når barnet blir så stort at det samhandler mer med andre så har det flere å spille på. Datra mi går på en avdeling der hun er eneste jente på 4år. Hun kunne virkelig trengt noen flere jenter på hennes alder.
 
Back
Topp