Lite liv - mye kynnere

Underfullt

Elsker forumet
Februarlykke 2015
Jeg ble plutselig bekymra i går kveld når ungene var i seng. Jeg spiste kvelds og la meg på sofaen med et glass cola, men kjente ingenting fra magen. Dyttet og dyttet på magen og kjente tilslutt noen svake dult og strykende bevegelser. Mye svakere og mindre enn jeg har pleid å kjenne. Kom på at jeg nesten ikke hadde kjent liv hele dagen, så da ringte jeg obs. posten. De mente at jeg skulle komme for en sjekk. Da vi fikk barnevakt og endelig kom oss til sykehuset viste ctg en at det var rimelig greit med liv, og at jeg hadde en del kynnere. Men bevegelsene jeg registrerte var svakere enn vanlig til tross for at babyen lå akkurat likt som den har gjort i flere uker. Jordmor mente jeg burde slå meg til ro med at det var trangere i magen, siden blodtrykk og urin var fint. Men jeg ville gjerne at de sjekket med ul siden jeg har hatt høyt blodtrykk og tendens til svangerskapsforgiftning i begge de andre svangerskapene, og siden bevegelsene var så svake.
Etter at jm hadde konferert med lege ga hun meg to valg, jeg kunne vente på en travel lege og risikere å måtte sitte der i tre timer til i to-tre tiden om natten, eller komme tilbake etter åtte i dag. Vi dro da hjem siden jeg kjente litt liv.
Etter å ha levert unger i bhg dro vi til sykehuset i dag. Ble møtt av jm som ville ta ctg. Den var visst fin, og hun mente det var masse spark jeg ikke kjente siden jeg hadde kynnere ofte. Viste seg at jeg hadde kynnere hvert tredje minutt, og flere av dem ble etter hvert vonde mens jeg lå der. Jm mente det var unødvendig med lege og ul, men siden de hadde sagt jeg skulle få det på natten fikk jeg komme til lege. Legen forklarte at ctg var fin og at det ikke var grunn til ul. Hun tok en ul allikevel etterpå siden jeg helst ville det for å kunne slappe av. Babyen så ut til å ha det fint, men var veldig rolig. Legen dyttet og dyttet på magen for å få henne til å bevege armer eller bein, og fikk tilslutt en ørliten bevegelse. Konklusjonen ble at hvis det fortsatte å være lite og svake bevegelser skulle jeg ta kontakt igjen.

Så altså masse tid ble brukt på ctg og å prøve å få meg til å ikke ville bli undersøkt med ul. Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan undersøke med en gang. Jeg vil jo helst at alt skal være fint så jeg kan vente helt til termin med å føde, men jeg må få sjekket når bevegelsene endrer seg så veldig.
 
Merkelig.. Skjønner ikke hvorfor de ventet med UL? Bra du dro inn til sjekk uansett, men jeg syntes det er idiotisk at du ikke fikk UL tidligere når du spør om det og er urolig.
 
Bra du sjekket!! Tar da ikke så lang tid med UL, de brukte lenger tid på å argumentere høres det ut som. Lykke til i innspurten!
 
Bra at baby lagde liv etterhvert, da! Syntes også det var rart at de ville unngå ul. Det er jo ganske fort gjort å gjøre det!
 
Heldigvis har det vært full fart og vanlig aktivitet i magen igjen fra i går ettermiddag av. :)
 
Back
Topp