Lisas dagbok

Lisajenta12

Gift med forumet
Julimammaer 2016
Har lyst til å ha en liten svangerskapsdagbok her:)
Hadde egentlig bestemt terminen selv til 10.juli, litt tipping og triksing siden jeg har hatt lange sykluser i det siste og vi bare hadde ett samleie som kan ha ført til befruktning. Legens system regner 7.juli. Nå kommer jeg til å gå over til den regningen tenker jeg. Det gjør at jeg blir 12+4 i dag ut fra babyverdens kalkulator:) ikke all verdens forskjell men greit å bestemme seg.

Et par dager siden siste ordentlige kvalmebølge nå, ikke så sår i puppene lenger. Litt murring i magen.

Vi har ikke fortalt det til noen foreløpig.
Luftet tanken om søsken for lilletupp (3,5). Hun bestilte en bror og sa at hun kunne hjelpe meg med alt jeg skulle gjøre mot babyen:)
 
Nyttårsaften og jeg er 13+3. Vi har fortsatt ikke fortalt noen. Jeg gleder meg nå:D

Kjennes virkelig ut som de verste symptomene er vekke, og det er helt annerledes enn sist svangerskap da jeg var dødstrøtt og bare småkvalm i starten. Denne gang var jeg kjempekvalm til uke 11 ca (men kastet aldri opp, heldig) og passe trøtt hele tiden første trimester. Nå kjenner jeg denne gangen at trøttheten letter, det var deilig:)
Og har gått opp 0—1kg og spist mindre i forhold til sist gang.

Må bestemme meg snart for hvor jeg skal gå til jm. Bor i en kommune der jm er tilgjengelig to dager i uka. Sist hadde jeg en i byen hvor jeg studerte. Nå jobber jeg fullt, så det blir litt annerledes. Jobb er en time unna hjemme. Hadde tenkt å høre om det er mulig å få vanlige jmtimer på sykehuset men ender sikkert opp med å velge en jm i byen. Det tar i tilfelle en del av arbeidsdagen men er jo ikke så mange kontroller man skal til ila et svangerskap.
 
14+0 i dag. Hjemme fra jobb med tidenes spysyke. Kan ikke huske å ha vært så dårlig av det noen gang, og nå har det vart et døgn (13 timer med oppkast/diare). Nå er jeg bare veldig kvalm og har sovet godt. Mistet 2kg vekt dette døgnet. Nå greier jeg heldigvis å drikke og spise litt kjeks:) så er vel snart i balanse igjen.

To uker til "første" legekontroll, håper jeg får høre hjertelyden da. For jeg synes det er så vanskelig å ikke vite om det er liv inni der. Men glad vi motsto fristelsen til å ta tul privat:) hadde sikkert vært like fornøyd og mindre bekymret hadde vi gjort det, men en får være fornøyd med sine valg:p håper håper at alt er bra..
 
Nå har vi fortalt det rundt til de fleste, og jeg har meldt meg ut av turnus på jobb:p
Fikk ikke lov til å velge jm i jobbkommunen min, så da skal jeg høre med legen til mandag om det finnes mulighet for jmoppfølging på sykehuset eller om hun har mye imot at jeg bare går til henne, evt får jeg ringe jm her oppe da:) føler ikke det er så mye jeg lurer på eller trenger å prate med en jm om foreløpig. Og sist gang ble jm bare forvirret av at jeg har høyt bt fra før. Vi får se hva som skjer:)
 
Det ble sykt barn i dag gitt. Så nå hadde det vært typisk om jeg og fikk omgangssyken igjen... Med dette immunforsvaret hadde det i hvert fall ikke vært rart. Har første kontroll og time på sykehuset og nattevakter til uka. Ikke lyst til å avlyse noe av det:( men først og fremst vil jeg at snuppemor skal ha det greit selv om hun kaster opp stakkar. Feber og vond mage nå, er vel 10t siden siste oppkast.
 
Uff, spysyk igjen... To uker etter jeg var det sist:( livet er urettferdig. Jeg synes jeg var flink med hygienen, men er nok vanskelig når noen i husholdningen har det. Så nå er både meg og mini på runde 2. Hun ble ganske god til i dag. Mannen har bare vært uvel hele tiden, får håpe det ikke blir verre for ham i det minste. Skal vurdere å ringe jobb i morra hvis jeg fremdeles er kvalm. Høre om de tar sjansen på at jeg er god til onsdag kveld. Aner ikke om jeg har egenmeldingsdager igjen etter denne høsten/vinteren!
Også snufs, ble det ikke noe av legetimen i dag heller selvfølgelig:( nytt forsøk neste tirsdag. Går og og tenker på om det er noe liv inni magen. Kjenner livmoren vokser men kan jo ikke vite at det går bra for det:/
Er egentlig i bedre humør enn det ser ut da. Nå skal jeg snart opp på do, har ligget i sengen nå i seks timer. Kjenner det godt i korsryggen.
 
Arbeidsuken er over og jeg våknet passe tidlig og uthvilt og vet jeg har ryddet nede så det er ingen grunn til å grue seg til å stå opp her:) hurra så herlig.
I går tror jeg jeg kjente litt bevegelser da jeg hadde lagt meg. Mulig det er luft men tror ikke det. Håper det bare blir tydeligere fremover:) håper og vi får en fin familiehelg der vi orker å gjøre litt annet enn å se på TV...
 
Dette blir skikkelig hverdagsdagbok, men det er så godt å skrive ut litt tanker. Kommer meg ikke ut mye så ikke så mange å få snakka med:) nå henger vi foran TVen, og tuppa hadde ikke sovnet klokka åtte i hvert fall for da var jeg oppe og snakket om babyen og keisersnitt(!) Og nylig avdøde bestemoren hennes. Hun har litt fantasi så når hodet begynner å kverne tror jeg det blir litt vanskelig å sovne.

Uken jeg har foran meg nå er litt todelt. Først tre dager, fri torsdag og tre netter. På tirsdag skal jeg til legen på første kontroll endelig og det vet ikke bemanningsansvarlig ennå. Håper det går greit. Så ser fram til å slutte tolv da;) håper å få hørt hjertelyd selv om det bare er to uker til ul. Husker sist hvor nervøs jeg var for at babyen skulle være død på ul, den frykten er der vel gjerne uansett men.

Også har jeg litt dårlig samvittighet for at jeg ennå ikke har skaffet jm. men trenger nesten å prate med legen om det. Alternativene er å gå til bare lege, få noe kontroller på sykehuset det jeg jobber eller være borte hele dager fra jobb. Kanskje jeg bør nevne det for jobben og. Hadde jo absolutt vært fint å få helt fri de dagene det er kontroll. Det blir vel kanskje bare en før perm uansett. Huff så mye å tenke på og alt er bare pirk.

Har brukt mye tid på å rydde i det siste, som gir meg mestringsfølelse og ro i hodet samtidig som den mammasamvittigheten melder seg:) blir jo mye rydding mens hun leker rundt meg. Håper det roer seg litt nå og vi klarer å holde det fint her.
 
I går og i dag har jeg kjent livmoren veldig godt. Er blitt sånn at det presser litt ubehagelig om jeg trekker knærne opp mot magen. F.eks når jeg ligger i sofaen, haha. Og i natt da jeg skulle sove hadde jeg kynner(e?) Så magen fikk en hard kule. Har enda ikke tatt et eneste bilde.

Det jeg nå går og tenker på er hvordan de andre på jobb skal få vite det. Har snakket med sjefen og en tante av meg som jeg jobber med. Et par til kan ha sett prøven min?:p i alle fall, dilemmaet er at vi har jo ledere under sjefen også, og det beste hadde vel kanskje vært at de fikk nyheten før resten. Men så er jeg usikker på hvor mye jeg liksom skal gjøre av at jeg er gravid og se på meg, hele universet spinner rundt meg:p så egentlig er det vel nok at sjefen vet. Ser for meg at jeg kan si det til de jeg jobber med etter oul til tirsdag. Også får det bare spre seg etterhvert:)

Fikk innkallelse til poliklinikken på sykehuset, så jeg tror jeg får gå til jm der i stedet for her hjemme:D hadde vært fantastisk. Håper ikke de har dårligere tid fordi de er på sykehuset.. Hadde jo vært fint om de jeg kommer til har mer fødselserfaring og kanskje litt mer kunnskap om komplikasjoner/sykdom hos meg og. Håper ikke jeg skrur forventningene skyhøyt og blir skuffet nå:p

Også er jeg livredd for at smitteprøvene skal være positive. Har hatt en liten smitteangst som har lurt i bakgrunnen etter jeg begynte å jobbe med blod og blodprøvetaking. Har ikke vært utsatt for hverken stikkuhell eller blodsøl på skadet hud, og vet jo at det ikke er noen reell risiko. Så det er jo så tullete som bare det. Fortrenger det bare til vanlig, men nå som prøvene er tatt kjenner jeg at jeg er bekymret.
 
Jeg er uggen hele dagen igjen. Litt halvkvalm. Kjennes som om det er noe som presser opp magen:p sånn var det ikke sist. Potet i halsen..
 
Tror jeg akkurat kjente ordentlig spark for andre gang:) begynt å glede meg til ordinær ultralyd. Men har litt dårlig samvittighet i dag fordi at jeg ikke har tatt en omega 3—kapsel hele svangerskapet.. Var kvalm i starten og har ikke orket tanken etterpå heller. Sist tvang jeg det i meg en liten stund i hvert fall. Når jeg tenker på det var det nok ikke mye jeg fikk i meg da heller.
 
I går fikk jeg mage på ordentlig, den er like stor i dag. Gått opp 2,5kg til nå. Er 18+4. Kjennes som en ballong og det er ikke bare i bunnen av magen lenger, og det gjør at jeg føler meg kvalm. Hadde ikke denne følelsen noen gang sist svangerskap.

Har vært flink og lagt meg tidlig, i seng 22.30, stuptrøtt. Ikke så rart siden jeg sov fra 1—5.30 i natt. Har en time buss hver vei å pendle så sover da også.
Strømmen var forresten borte da jeg våknet så jeg var ganske forvirret til jeg kom på bussen.. Også har det vært en typisk fredag. Er så glad det er helg nå. Vi skal stå opp tidlig:) gleder meg!

I formiddag kjente jeg mye bevegelse i magen<3 andre dag på rad! Glad det bare er noen dager til ul:D

Uka som kommer blir nok tøff. Skal jobbe tre dager, så på kurs, så jobbe tre dager. Skal være flink til å prioritere søvn, og når jeg er hjemme må vi nok ta litt ferdigmiddag osv så jeg heller kan bruke energi på lillejenta:) og mannen.
 
Gleder meg til oul i morgen<3 samtidig veldig spent. I dag morges fikk jeg plutselig en følelse av at det er en gutt inni der, har hatt jentefølelse hele tiden. Håper selvfølgelig det er et friskt lite barn:) tipper vi blir satt tilbake noen dager, kanskje til 11. (Mensterm 7.7). Men forundrer meg ikke om det blir mer:p jeg er sånn som liker å glede seg lengst mulig så blir ikke skuffet.
Gir meg litt hodepine å tenke på arbeidsdagen da.. pluss stresset med at jeg nesten må kunngjøre det nå. Vi har det travelt og jeg vet ikke når det vil passe å slippe en slik bombe. Vet ikke hvordan, har tenkt på å bare vise bildet. Og er kanskje litt redd for å være ukonsentrert fram til jeg går. Timen er kl 12. I tillegg tenker jeg på samboer hvordan han skal rekke det:p men vet han ordner det selv:)

Koste meg på apoteket i dag og kjøpte en god håndkrem, gravidmagekrem selv om jeg hadde tenkt å gå for olje.., ny krem til hun med atopisk eksem som synes alt svir, og en balsamspray som forhåpentligvis blir bedre mottatt enn natusan:p hehe. Er så deilig å gjøre noe luksus av og til:) og gøy å handle.

Har fri på torsdag og jobber sent fredag og da skal vi ned til mamma. Har jobbkurs torsdag ettermiddag og de vil være barnevakt. Hvis alt er bra på ultra, tar vi fri fra bhg fredag og overnatter i byen og tar en liten shoppetur og finner noen klær til baby:) bare meg og snuppa. Det tror jeg blir koselig:)

16 timer igjen til jeg ligger der!!! Utrolig mye mer uvirkelig enn for fire år siden.
 
Nå har vi vært på oul, 9.2. Og der var det en liten gutt som lå i magen og sprellet:) så et gjesp eller svelg<3 opplevde mer oversikt denne gangen i forhold til med storesøster. Og hun som gjorde undersøkelsen var veldig snill og god:) alt så flott ut, og det er vi så glad for selvfølgelig. Jeg kan ikke tro at 1) det er en levende baby og 2) det er en gutt. Sjokk. Hehe. Nå har jeg begynt å se gjennom noe tøy, og det er jo ikke mye som kan brukes til en gutt. Men det ordner vi nok:) tror vi har funnet et navn vi liker.
 
Må klage litt siden jeg har valgt å gå over i dagvakt siste turnus nå. Kjenner det er så deilig å komme på ettermiddagen og sende alle hjem og bare ta det med ro helt alene:p men det er jo en risiko for mye arbeid også. Det blir ingen netter hjemmefra, eller ufrivillig våken. Og det er ikke gøy å sove hos mamma nå på vinteren siden det er så kaldt og jeg er vant med oppvarmet hus og lang dobbeldyne.
 
Litt notater om symptomer. De siste dagene ganske kraftig menssmerter. Ikke forventet det sånn halvveis uti:p i dag morges vil jeg si det er ubehagelig. jaja. Ikke så kvalm lenger men litt nedsatt matlyst.

Sliter med middagsplanleggingen. Men tar seg nok opp det og. Jeg føler at huset er evig rotete, og skulle ønske jeg klarte å holde det ryddig. Håper det blir en koselig dag på jobb i dag. Drømte at jeg kjeftet på mannen for noe han sa mens jeg støvsugde.

I går sa lillesøsteren min tre ganger at vi ikke burde velge det navnet vi har valgt:p det er visst så populært. Hun vet ikke navnet altså. But she'll love it.

Har lite følelse av å være gravid nå. Ikke særlig oppblåst som jeg var forrige uke, og mange dager siden meg har kjent bevegelser. Foreløpig ikke bekymret altså.
 
Har lyst til å dra på babyklærshopping med min datter men har så få fridager og det er en time kjøring til byen:/ uka som kommer skal jeg bare ha fri på torsdag igjen:eek: men gleder meg til første jm—kontroll til mandag:)
Skulle gått mer på turer, er helt stillesittende nå. Bruker jo litt energi på treåringen og husarbeid og jobb men litt dårlig samvittighet skal man vel ha uansett:p ha ha..
I dag var jeg fornøyd fordi vi gikk rett utenfor i solskinnet og lagde en snømann:D
Kjenner det strammer i magen når hun sitter oppå den. Tydelig at det er noe inni der:)
 
Har kjøpt inn/fått litt til bebis<3

Lyst til å sy noen enkle bukser etterhvert
Kjøpe elastisk bæresjal
Vaske klær og sengetøy
Pakke fødebagen
Gjøre klart rommet
 
Super helg. Mye familietid og nydelig vær osv. Snart påskefri, bare to og en halv arbeidsdag igjen:) i morgen er det ul nr 2, gleder meg litt:) men jeg begynner å bli i dårlig form, vondt i føtter og nerve i klem pluss leggkramper som setter seg i flere dager. så begynt å tenke på hvordan jeg kan få tilrettelagt litt på jobb, evt må jeg høre med legen hvis det ikke hjelper veldig med noen dager fri nå. Kjenner bevegelser gjennom hele dagen de siste ukene, litt godt å være der igjen:) husker hvor rart det var etter fødselen, å ikke ha noen som romsterte rundt inni der lenger.
 
Jeg ble fullt sykemeldt for 3 uker fra i går. Stresset begynner å gi seg, jeg trenger ikke tenke på at jeg ikke har flere egenmeldingsdager igjen eller være stresset:) nå er det bare økonomi, navsøknad og sosiale situasjoner som stresser meg litt;) hehe. Nå som jeg ble sykemeldt hadde det jo vært greit å ha beholdt vaktlønna. Og vi har litt flere regninger enn vi har penger. Fikk til og med en inkassoregning som mannen egentlig hadde sjekket opp i for flere år siden, som såvidt går opp med pengene vi heldigvis får igjen på skatten.
Heldigvis trenger vi ikke mer utstyr til babyen:)
Skal innom jobb om to uker fordi jeg skal på kontroll (på sykehuset) og da tenkte jeg å søke i personalsystemet der om å flytte ferien og å sette opp permisjonen. Og så kanskje jeg får attest av jm og kan søke til nav ca samtidig. Så har jeg legetime siste dagen jeg er sykemeldt, så får vi se hvordan jeg føler meg da:) kjennes ut som jeg blir mer og mer sliten for hver dag jeg er hjemme. Men nå har det bare vært siden onsdag så;) presset meg litt før påske siden jobben min er litt avhengig av å tilpasse seg aktiviteten på de andre avdelingene. Og hadde en super super avslappende påskeferie også når jeg var tilbake på tirsdag sa det bare klikk. Håper virkelig at jeg sa fra i tide og ikke er utbrent:( er i ganske fin form, litt andpusten og vondt her og der. Merker at lille snupp har lyst til å snakke med andre barn og hun gleder seg til bursdagen sin i sommer<3
 
Back
Topp