Lil_Sol ♡

7+0

Endelig ny uke! Uke 6 syns jeg gikk grusomt sakte. Det går litt bedre mentalt, men fremdeles føler jeg ikke at dette er «ekte». Symptomene er opp og ned, kvalmen er grei å holde borte ved å spise lite og ofte nok ( i alle fall nå) så de dagene jeg ikke er kvalm tenker jeg jo ikke over at jeg er gravid x)

Likevel har jeg bestilt time til jordmor den 13/1, og skal til fastlege 15/1 for blodprøver etc.

I dag har jeg vært hos fysioterapeut, det var veldig innafor og jeg håper behandling fungerer! Det vil nok ta litt tid, jeg er forferdelig lite bevegelig om dagen.. Håper jeg kan få forlenget sykemeldingen så jeg kommer godt i gang og kanskje føler meg litt oppegående igjen før jeg er tilbake i jobb.

Ellers lite å skrive hjem om, dagene går så sakte! Jeg tror ikke jeg klarer å vente helt til uke 10 med ul, men skal klare uke 9!

7+4

Ny dag, nye muligheter!

Det er så kaldt nå, bilene ville nesten ikke starte. Kom meg til legen og har fått ny sykemelding i to uker til, så får vi se om jeg heller skal jobbe gradert etter det, men da tror jeg det må være typ 90% sykemelding slik ryggen er nå. Vanskelig å stille diagnose, mistenker at det er overbelastede muskler over tid, eller prolaps som gir følgesmerter. Jeg tror ikke det er prolaps, men jeg er da ingen doktor.

I morgen skal jeg til jordmor! Sist jeg så henne sa jeg at jeg skal aldri mer føde igjen. Får gå inn døra med hatten i hånda og øynene ned :hilarious: Gleder meg da, hun er flink i jobben sin og jeg tror det bli fint å få snakket om det at jeg fremdeles ikke helt klarer å ta det innover meg. Fallhøyden blir stor nå om det viser seg at det ikke lenger er liv.. Har bestilt time til ultralyd den 21/1, da vil jeg være 8+6. så godt som 9 uker det sier jeg til meg selv!

Nå blir det å ta det med ro fremover, og håpe at ryggen kommer seg med litt fysio og øvelsene jeg skal gjøre :Heartred

7+4

Ny dag, nye muligheter!

Det er så kaldt nå, bilene ville nesten ikke starte. Kom meg til legen og har fått ny sykemelding i to uker til, så får vi se om jeg heller skal jobbe gradert etter det, men da tror jeg det må være typ 90% sykemelding slik ryggen er nå. Vanskelig å stille diagnose, mistenker at det er overbelastede muskler over tid, eller prolaps som gir følgesmerter. Jeg tror ikke det er prolaps, men jeg er da ingen doktor.

I morgen skal jeg til jordmor! Sist jeg så henne sa jeg at jeg skal aldri mer føde igjen. Får gå inn døra med hatten i hånda og øynene ned :hilarious: Gleder meg da, hun er flink i jobben sin og jeg tror det bli fint å få snakket om det at jeg fremdeles ikke helt klarer å ta det innover meg. Fallhøyden blir stor nå om det viser seg at det ikke lenger er liv.. Har bestilt time til ultralyd den 21/1, da vil jeg være 8+6. så godt som 9 uker det sier jeg til meg selv!

Nå blir det å ta det med ro fremover, og håpe at ryggen kommer seg med litt fysio og øvelsene jeg skal gjøre :Heartred
Åh, så vondt å ha smerter i ryggen! Det er så fælt :arghh: Håper den blir bedre snart ❤️
Håper tiden frem til ultralyden går fort :shy:

7+4

Ny dag, nye muligheter!

Uff god bedring med ryggen :Heartred

Åh, så vondt å ha smerter i ryggen! Det er så fælt :arghh: Håper den blir bedre snart ❤️
Håper tiden frem til ultralyden går fort :shy:
Uff god bedring med ryggen :Heartred
God bedring med ryggen din ❤️❤️❤️

Tusen takk jenter:Heartred:Heartred
Håper det blir bedre på slikt, vondt skal vondt fordrive har jeg hørt, så jeg forsetter å gjøre øvelsene jeg har fått av fysio også skal jeg tilbake på torsdag allerede :happy:

Jeg håper også dagene frem til UL går fort :shy:

God bedring med ryggen, og håper dagene fram til ultralyd flyr forbi :happy:

God bedring! Håper fysio hjelper! Av personlig erfaring; hvis ene behandleren ikke fungerer, så kan en annen godt funke, så anbefaler varmt å gå til litt ulike behandlere om du ikke får god nok effekt her!

Og, krysser fingrene for fin UL om en drøy uke!!

God bedring! Håper fysio hjelper! Av personlig erfaring; hvis ene behandleren ikke fungerer, så kan en annen godt funke, så anbefaler varmt å gå til litt ulike behandlere om du ikke får god nok effekt her!

Og, krysser fingrene for fin UL om en drøy uke!!
Krysser fingre og tær jeg også, om ikke er jeg åpen for å prøve andre ting! Fysio jeg går til setter og akupunktur, det syns jeg virket lovende.

Jeg flyttet faktisk ultralydtimen frem til mandag :shy:

7+5
Første time hos jordmor

Da var første time overstått! Helt vanlig, generell info nå altså, men og litt ekstra tips og råd ang blant annet kosthold fordi jeg hadde sv.dia sist og har diabetes type 2 i familien. Jeg tenker det er smart å begynne å bedre kosthold allerede nå, også forsøke å holde det bedre etter svangerskapet også. Det er ikke helt krise nå, men vi kunne f.eks spist mer grønnsaker.

Ellers tok vi urinstix som viste negativ på alt, blodtrykket er 110/70 og formen er stort sett grei. Jordmor sender henvisning til tidig ultralyd ila dagen i dag, og mente at jeg antakelig får time ila fire uker fordi etter deres beregninger er jeg 8+2. Jordmor fortalte også at stadig fler får fastsatt termin på tidlig ultralyd! Det varierte litt enda, men det blir i så fall nytt for meg. Spennende!

I utgangspunktet hadde jeg booket en time til UL privat der jeg gikk flere ganger forrige svangerskap den 21/1, men jordmor fortalte om en annen jordmorstyrt klinikk! Jeg har aldri hørt om den før, mulig den er litt ny? Uansett - booket ultralyd der den 19/1 i stedet for!!! Da er jeg uansett 8 uker på vei og jeg ønsker rett og slett å se om det er liv laga (igjen) heller før enn siden. Da tror jeg faktisk jeg kanskje klarer å vente til OTUL med neste ul også, med mindre de setter den veldig sent… :hilarious:

Hun husket at jeg hadde gruet meg til fødsel sist, og spurte hvordan det var nå. Og helt ærlig - jeg kan føde i mårra. Jeg er klar, jeg ser frem til revansj! :cool14Krysser fingre for vaginal fødsel nå og pliiiiis la oss slippe sv.dia!!!!

Krysser fingre og tær jeg også, om ikke er jeg åpen for å prøve andre ting! Fysio jeg går til setter og akupunktur, det syns jeg virket lovende.

Jeg flyttet faktisk ultralydtimen frem til mandag :shy:

Så bra at de gjør noe i alle fall! Er så forskjell, både fra de ulike behandlertypene (kiropraktor, osteopat, manuellterapeut, fysio.....), men også fra de enkelte behandlere.

Spennende ❤️ Jeg har time til jm på mandag, men det er slett ikke like spennende :p når man skal til kontroll nr.. vetdaF, 6? Og kan alt fra før av, og ikke er usikker og redd........ Så blir det bare blodtrykk, urin, formen er sånn og sånn, takk og hadebra! :p kunne nesten ordnet selv, utenom at jeg ikke greier kjenne leie og festet hode bare ved å ta på utsiden av magen.

Så bra at de gjør noe i alle fall! Er så forskjell, både fra de ulike behandlertypene (kiropraktor, osteopat, manuellterapeut, fysio.....), men også fra de enkelte behandlere.

Spennende ❤️ Jeg har time til jm på mandag, men det er slett ikke like spennende :p når man skal til kontroll nr.. vetdaF, 6? Og kan alt fra før av, og ikke er usikker og redd........ Så blir det bare blodtrykk, urin, formen er sånn og sånn, takk og hadebra! :p kunne nesten ordnet selv, utenom at jeg ikke greier kjenne leie og festet hode bare ved å ta på utsiden av magen.
Ja, jeg er glad han valgte å prøve ut det! Jeg var litt nervøs, også kan jeg ikke ha det i for lenge, for da får jeg Klaus-følelse siden jeg ikke kan bevege meg :hilarious:

Hahahaha du, det skjønner jeg godt ikke er like spennende! Du får kjøre litt lavkarbo et par dager, så får du litt ketoner i urinen, bare for litt variasjon liksom:laughing002
Tror du baby ligger med hodet ned nå?

Ja, jeg er glad han valgte å prøve ut det! Jeg var litt nervøs, også kan jeg ikke ha det i for lenge, for da får jeg Klaus-følelse siden jeg ikke kan bevege meg :hilarious:

Hahahaha du, det skjønner jeg godt ikke er like spennende! Du får kjøre litt lavkarbo et par dager, så får du litt ketoner i urinen, bare for litt variasjon liksom:laughing002
Tror du baby ligger med hodet ned nå?
Vanlig akupunktur, eller mer sånn nålebehandling? Jeg fikk nålebehandling av Osteopaten, men han var veldig klar på at det absolutt ikke var akupunktur. :p Nålebehandling blir stukket dypere inn i muskulaturen for å tvinge dem til å slippe opp litt, eller noe sånt. :p

Har hatt litt +1 på protein da :hilarious:

Og ja, baby ligger med hodet ned. Har gjort det på hver eneste kontroll og ultralyd siden uke 18 ish. :p

Vanlig akupunktur, eller mer sånn nålebehandling? Jeg fikk nålebehandling av Osteopaten, men han var veldig klar på at det absolutt ikke var akupunktur. :p Nålebehandling blir stukket dypere inn i muskulaturen for å tvinge dem til å slippe opp litt, eller noe sånt. :p

Har hatt litt +1 på protein da :hilarious:

Og ja, baby ligger med hodet ned. Har gjort det på hver eneste kontroll og ultralyd siden uke 18 ish. :p
Han kalte det bare for akupunktur, så jeg antar det var det jeg fikk :smiley-ashamed004 Lurer på om han gjør det i morgen også, eller om det utgår. Jeg burde vært flinkere med øvelsene mine, men hadde så vondt her om dagen at jeg ikke turte.. får forte meg gjøre de i morgen.. dagene gikk plutselig så fort!

Wooow! Spennende :hilarious: Det er vel bare bra da om enn kjedelig!

Oh gøy! Da er det vel ikke sååå stor sannsynlighet at han snur seg rundt nå mot slutten ? :Heartred

7+6

Skribler ned litt milepæler og prøver å betrygge meg selv.

Milepæler:
⭐️hjerteblink 29/5-15, ultra tidlig privat ul
⭐️jordmortime 13/1
⭐️privat tidlig ultralyd 19/1 (utålmodig, jeg? Nei!)
⭐️ordinær tidlig ultralyd 16/2 (12+4 eller 13+0!)
⭐️ 2 trimester
⭐️Glukosebelastning mellom uke 24-28
⭐️OUL
⭐️ 3 trimester

Nå gruer jeg meg litt til ultralyd. Hodet spiller ikke på lag, og jeg tar meg i å noen ganger tenke at jeg innbiller meg at jeg er gravid. At det bare er juks og ikke sant, at jeg har spist noe rart, ribbe med HCG i for eksempel.
Jeg ser på bildet av testen og det er to streker der, og det sto «gravid 3+» på den digitale også. Jeg har ikke hatt noen form for blødning i etterkant, ingen tegn på at det har gått til grunne, symptomene er der om enn få og det satt jo på rett sted. Jeg er også veldig heldig som aldri har opplevd verken SA eller MA, så jeg tenker at det er jo egentlig ingen grunn til bekymring. Blir likevel bekymret og det er helt naturlig det også.

Mandag kan med andre ord ikke komme fort nok. En bekreftelse på det ene eller det andre, forhåpentligvis et bilde å ta med hjem og henge opp. Føler meg mer avslappet nå enn med nr 2, men jeg ser veldig frem til å kunne kjenne bevegelser. Det er veldig beroligende når man kjenner dem!

Så legger jeg bare bildene av testene ut igjen, mest for min egen del. IMG_0960.jpegIMG_0975.jpeg

Han kalte det bare for akupunktur, så jeg antar det var det jeg fikk :smiley-ashamed004 Lurer på om han gjør det i morgen også, eller om det utgår. Jeg burde vært flinkere med øvelsene mine, men hadde så vondt her om dagen at jeg ikke turte.. får forte meg gjøre de i morgen.. dagene gikk plutselig så fort!

Wooow! Spennende :hilarious: Det er vel bare bra da om enn kjedelig!

Oh gøy! Da er det vel ikke sååå stor sannsynlighet at han snur seg rundt nå mot slutten ? :Heartred

Tja, akupunktur kjenner man omtrent ikke. Nålebehandling kjenner man veldig godt. Etter min erfaring. :p

Nei, tror det er sjeldent de snur seg til sete mot slutten - men han KAN jo selvsagt være en liten dritt sånn. :hilarious:

IMG_1121.jpeg

8+1!
Og i dag var jeg egentlig ganske kvalm, måtte bruke ekstra lang tid på rundstykket mitt. Noe psykisk var det nok også, for jeg blir veldig opphengt i rutiner. Til frokost har jeg spist rundstykke med syltetøy og hvitost hver dag og ikke blitt kvalm. Derfor må jeg spise det hver dag, må vite! Og i dag hadde jeg ikke hvitost! Mulig det var det, ellers tar jeg det som et godt tegn at jeg er litt mer kvalm.

I dag har jeg vært hos legen og tatt alle blodprøver som skal tas + langtidsblodsukker. Legen var ikke like optimistisk som jordmor var ang sv.dia, så om jeg kommer meg til 2. trimester blir det endringer igjen.

Har ikke så mye mer å skrive om! Jeg er stup trøtt HELE tiden, fungerer best på morgenen frem til kl 12, men da er det ikke stort mer å gå på gitt

Back
Topp