Likekjønnet ektepar - offentlig IVF del 2!

Takk!! :Heartred
I utgangspunktet var det ikke planen at min kone skulle gå gravid heller, for hun har aldri hatt lyst eller følt noe behov for det. Men siden min graviditet var så tung og trøblete med tidlig bekkenløsning og svangerskapsdiabetes, så fant vi ut at hun kunne gå likevel, da hun i utgangspunktet er i bedre form enn meg.

Men sant, ikke et knyst fra noen om at det blir problematisk at begge får «hvert sitt» biologiske barn? Jeg har også alltid tenkt at det er en selvfølge at dette er en mulighet, så ble litt slått i bakken.

Samme donor får vi nok ikke uansett, da de ikke reserverer, og den vi fikk sist er brukt opp (spurte om det også).

På grunn av at ting tar så langt tid i det offentlige, så har vi allerede belaget oss på å gå privat hvis vi klarer å finne pengene oppi allt oppussingsstyret hjemme, for vi ønsker ikke å vente i flere år før vi under hele tatt begynner å prøve igjen heller..

Men uansett så ønsker vi å sende inn en klage, og å sette fokus på det - for forhåpentligvis kan dette endre seg for andre i samme situasjon senere.
Skjønner veldig godt at dere da ønsker at hun skal gå gravid neste gang. Og syns det er merkelig at bare det ikke er god nok grunn til at hun skal få bære frem neste.

Og en annen ting jeg syns er rart er at donoren ikke blir reservert?? Trodde det faktisk står i bioteknologi loven.. at en donor gir barn til maks 6 familier. Da tolket jeg det slik at donoren reserveres til de familiene.. I det private må man jo betale noen tusenlapper for «barnerett» slik at den donoren blir reservert til deg.

Håper virkelig at dere får medhold og slipper å betale for privat behandling. Syns det høres helt feil ut.
 
Nå må du ikke være så hårsår, kjære vene. Det var bare ett eksempel på at det ikke er pasienten som bestemmer hva det offentlige bruker penger på. De er pålagt å spare spare spare, og velger derfor ALLTID billigste løsning.
Hvis jeg fremstår som hårsår, så gjør det meg ingenting - for dette betyr litt for meg.
Det er veldig frustrerende å søke hjelp om en ting, også blir fokuset dratt rundt i hundre retninger uten at jeg får svar på det jeg faktisk spør etter.

Ikke for det, jeg setter veldig pris på at noen tar seg bry med å svare meg, men da helst på det jeg faktisk ønsker svar på.

Og nei, jeg er ikke enige i at det offentlige ALlTID tilbyr billigste løsning, da hadde de ikke tilbudt oss IVF, men inseminasjon første gang vi gjorde dette.
 
Skjønner veldig godt at dere da ønsker at hun skal gå gravid neste gang. Og syns det er merkelig at bare det ikke er god nok grunn til at hun skal få bære frem neste.

Og en annen ting jeg syns er rart er at donoren ikke blir reservert?? Trodde det faktisk står i bioteknologi loven.. at en donor gir barn til maks 6 familier. Da tolket jeg det slik at donoren reserveres til de familiene.. I det private må man jo betale noen tusenlapper for «barnerett» slik at den donoren blir reservert til deg.

Håper virkelig at dere får medhold og slipper å betale for privat behandling. Syns det høres helt feil ut.
De blir ikke reservert nei, reagerte på det samme.. det viser jo bare at det om ikke annet, er et enormt informasjonsgap som ikke blir tettet - og der er utrolig frustrerende å stå i. :happy3
 
Jeg vet at ved en annen anledning her så fikk kona overta siste forsøket da det ble dårlige resultater av de to første forsøkene med hun som opprinnelig skulle gå gravid. Dette var Porsgrunn. Dersom hun hadde hatt noen på frys måtte de brukes opp først, før hun kunne overta siste forsøket. Det var ikke mulig at kona fikk 3 egne forsøk selv da de be behandlet som et par slik det ble sagt fra Porsgrunn sin side. Så siden dere behandles som et par så antar jeg de krever dere bruker embryoene som allerede er frosset ned først.
Hei takk,
De krever at vi skal bruke opp de vi har på frys først. Men siden ingen situasjoner er like, og med tanke på at det er forskjellige hensyn man må følge, så tenker jeg fortsatt at hensynet til biologiske barn - når det er mulig - burde stille sterkere enn det det gjør i dag :dontknow
 
Hør med klinikken om dem kan resetvere samme donor til dere. Det skal være mulig så lenge dere betaler det selv. Gjør så ivf på privatkiinik med samme donor.
 
Hei igjen,
Tenkte jeg kunne komme med en liten oppdatering for de som er interessert!

Vi sendte inn en klage til Porsgrunn rett etter påske, og har i grunn ikke hørt noe.
Hovedessensen i klagen, var at vi klagde på at informasjonen som vi fikk ifm avslaget, ikke stemmer med det lovverket sier, og at det er en enormt informasjonsgap til likekjønnede vedr. at de ikke ønsker å tilby assistert befruktning til mamma#2 når mamma#1 har nedfryste embryo. Hadde vi visst det, hadde vi kanskje vurdert inseminasjon i stedet for ivf, slik at vi ikke hadde komt opp i denne suppa i utgangspunktet. Vi hadde også hatt et bedre utgangspunkt (og tid) for å «planlegge» ift hva vi skulle gjøre med barn#2, og sluppet å betale ekstra for undersøkelser vi strengt tatt ikke hadde trengt denne runden.

Altså ja, mye frustrasjon! Men nå har vi uansett kontaktet Medicus mens vi venter på svar på klagen, for som sikkert mange av dere vet, så tar det offentlige seg goood tid, noe vi plutselig følte vi fikk manko på.

Skulle vi mot formodning få medhold, så baner vi i hvertfall en litt bedre vei for de hundrevis av andre parene i vår situasjon! For det er en del - og ingen som vi har pratet med, har fått med seg noen som helst informajson om at dette skulle være problematisk. Til og med kontakten vår i medicus mente at sykehuset her var veldig firkantete og unødvendig vrange.

Vi krysser uansett fingrene for en ny graviditet til høsten :love017 :smiley-angelic001
 
Hei igjen,
Tenkte jeg kunne komme med en liten oppdatering for de som er interessert!

Vi sendte inn en klage til Porsgrunn rett etter påske, og har i grunn ikke hørt noe.
Hovedessensen i klagen, var at vi klagde på at informasjonen som vi fikk ifm avslaget, ikke stemmer med det lovverket sier, og at det er en enormt informasjonsgap til likekjønnede vedr. at de ikke ønsker å tilby assistert befruktning til mamma#2 når mamma#1 har nedfryste embryo. Hadde vi visst det, hadde vi kanskje vurdert inseminasjon i stedet for ivf, slik at vi ikke hadde komt opp i denne suppa i utgangspunktet. Vi hadde også hatt et bedre utgangspunkt (og tid) for å «planlegge» ift hva vi skulle gjøre med barn#2, og sluppet å betale ekstra for undersøkelser vi strengt tatt ikke hadde trengt denne runden.

Altså ja, mye frustrasjon! Men nå har vi uansett kontaktet Medicus mens vi venter på svar på klagen, for som sikkert mange av dere vet, så tar det offentlige seg goood tid, noe vi plutselig følte vi fikk manko på.

Skulle vi mot formodning få medhold, så baner vi i hvertfall en litt bedre vei for de hundrevis av andre parene i vår situasjon! For det er en del - og ingen som vi har pratet med, har fått med seg noen som helst informajson om at dette skulle være problematisk. Til og med kontakten vår i medicus mente at sykehuset her var veldig firkantete og unødvendig vrange.

Vi krysser uansett fingrene for en ny graviditet til høsten :love017 :smiley-angelic001
Takk for oppdatering selvom det var ikke helt det jeg håpet på! Det tar jo år og dag å få svar fra det offentlige og dere har nok sikkert rukket å få et barn til før det eventuelt hadde blitt en enighet :rolleyes: så skjønner godt at dere tok kontakt med Medicus. Gjerne oppdater her hvis dere får svar fra Porsgrunn og takk på vegne av alle oss som ikke visste om disse reglene det offentlige opererer med at dere har klaget. Håper virkelig at det offentlige kan åpne øynene sine for at det å få ett biologisk barn hver ikke er et urimelig ønske fra oss.
 
Hei igjen,
Fikk omsider beskjed fra Porsgrunn om at klagen er videresendt til HELFO og at behandlingstiden der er på enda 8 uker.
I går hadde vi samtale med medicus, og planlegger oppstart på ivf-behandling i August :Heartred :love017
Vi er litt usikre på om vi skal betale for tre forsøk, eller satse på at vi uansett blir gravide etter to forsøk. Noen erfaringer?

Legen vår sa at dersom det kommer ut gode egg fra kona mi, så vil sjansen være 50/50 for om det resulterer i en graviditet eller ikke (for hvert egg som blir satt inn) siden jeg enkelt ble gravid sist gang.

Vi skal snart ha donormøte, er det noen som har noen erfaringer om hva det innebærer? Sist gang valgte legen for oss, og vi hadde ingen innblanding der i det hele tatt. (Han valgte rett da, for vi har verdens beste jente nå:love017)

Takk for at dere er her, er så godt å kunne lufte tankene mine med noen og få litt erfaringer:Heartred
 
Hei,
Oppdatering!

Vi fikk omsider beskjed skriftlig om at de opprettholder avslaget fra fertilitetsklinikken i Porsgrunn :happy3

De har kommentert avslaget i tre punkter. Først i avslaget, var at vi feiltolker loven, og de skriver at selv om vi «kan» sette inn egg fra den ene moren inn i den andre, så har vi ikke «rett» på det, og at de følger egen praksis.

Han skriver også at hos heterofile par, tilsies avdelingens hovedregel at de skal bruke opp eggene på frys før de tar ut nye.
Han mener at hovedregelen også skal gjelde likekjønnede par.

Han skriver også i avslaget at han ikke er enig i at ønsket/behovet for genetiske barn skal veie mer enn hans vurdering av forhøyet medisinsk risiko.

Han har ikke adressert punktet mitt vedr. mangel på informasjon i alle ledd av denne prosessen.

Vi er selvfølgelig sterkt uenig i samtlige av disse tre punktene, og ser frem til å få Helfo/fylkesmannen til å se på saken. Det føles litt håpløst ut, og frustrerende med så lite forståelse og innsikt i hvordan dette er for par i vår situasjon.

Vi er glade for at vi skal i gang til høsten uansett, men håper fortsatt på en lettere vei for andre etter oss:Heartred
 
Ny oppdatering:
Også Fykesmannen/Helfo avslår klagen med samme begrunnelse, og støtter opp om fertilitetsklinikken i Porsgrunn.
Det var forsåvidt forventet, men veldig skuffende at de ikke klarer å skille på behovene til heterofile og likekjønnede par, samt ikke svarer på informasjonsmangelen rundt tema.

Personlig mener jeg at vi her ikke har like rettigheter som heterofile i denne saken, selv om de mener at det er akkurat det vi har.

Heterofile får tilbud om genetiske barn fra begge foreldre, noe vi ikke får - og det er her jeg mener forskjellen er. Men mulig jeg er urimelig? Kona mi er verdens beste mamma for ungen vår, men jeg unner hun sånn å ha en unge med gener og biologi fra seg selv :Heartred

Noen som har noen forslag til hvor jeg kan sende en mail til nå?

Vi skal uansett i gang privat, så det er ikke for vår del at jeg engasjerer meg nå, men for alle andre som kommer etter oss og skal igjennom akkurat samme greie som vi har vært igjennom…
 
Skjønner frustrasjonen din, men som jeg tolker dette så sier de ikke at kona di ikke får lov til å få genetiske barn, men at de vil bruke opp eggene på frys før de tar ut nye - noe jeg forsåvidt forstår. Er nok mer det perspektivet dere må prøve å tolke det ut ifra, ikke at dere ikke har like rettigheter som heterofile.

Men som sagt, skjønner det er frustrerende når man først har kommet i den situasjonen:Heartpink
 
Skjønner frustrasjonen din, men som jeg tolker dette så sier de ikke at kona di ikke får lov til å få genetiske barn, men at de vil bruke opp eggene på frys før de tar ut nye - noe jeg forsåvidt forstår. Er nok mer det perspektivet dere må prøve å tolke det ut ifra, ikke at dere ikke har like rettigheter som heterofile.

Men som sagt, skjønner det er frustrerende når man først har kommet i den situasjonen:Heartpink
Hei,
Nei, det er feil - her er det frustrerende på alle måter. De avviser både at min kone kan gå gravid med mine egg, og at vi kan ta ut nye egg fra min kone. De godkjenner kun innsett av mine egg i meg.
Men ja, blir helt motløs av dette her, for føler oss bare avfeid på alle punkt på et syltynt grunnlag.
 
Ny oppdatering:
Også Fykesmannen/Helfo avslår klagen med samme begrunnelse, og støtter opp om fertilitetsklinikken i Porsgrunn.
Det var forsåvidt forventet, men veldig skuffende at de ikke klarer å skille på behovene til heterofile og likekjønnede par, samt ikke svarer på informasjonsmangelen rundt tema.

Personlig mener jeg at vi her ikke har like rettigheter som heterofile i denne saken, selv om de mener at det er akkurat det vi har.

Heterofile får tilbud om genetiske barn fra begge foreldre, noe vi ikke får - og det er her jeg mener forskjellen er. Men mulig jeg er urimelig? Kona mi er verdens beste mamma for ungen vår, men jeg unner hun sånn å ha en unge med gener og biologi fra seg selv :Heartred

Noen som har noen forslag til hvor jeg kan sende en mail til nå?

Vi skal uansett i gang privat, så det er ikke for vår del at jeg engasjerer meg nå, men for alle andre som kommer etter oss og skal igjennom akkurat samme greie som vi har vært igjennom…
Kjempespennende sak! Dog forstår selvsagt at dette ikke er ‘kjempespennende’ for dere - men frustrerende, diskriminerende, og vanvittig på alle måter.

Kunne det vært en ide å kontakte JURK eller andre fri rettshjelpsinstanser? Eller FRI eller andre mulige interesseorganisasjoner for skeive? Hvis dere har ork til å ta det videre så kan dere jo bane vei for andre i fremtiden også.

Uansett - heier på dere og ønsker dere masse lykke til!! ❤️❤️❤️
 
Skjønner frustrasjonen din, men som jeg tolker dette så sier de ikke at kona di ikke får lov til å få genetiske barn, men at de vil bruke opp eggene på frys før de tar ut nye - noe jeg forsåvidt forstår. Er nok mer det perspektivet dere må prøve å tolke det ut ifra, ikke at dere ikke har like rettigheter som heterofile.

Men som sagt, skjønner det er frustrerende når man først har kommet i den situasjonen:Heartpink
Det er dessverre ikke slik.. hvis trådstarteren feks blir gravid med de siste to eggene, så har de ikke krav på hjelp mer fra det offentlige. Hvis man har 2 barn så får man ikke egguttak igjen for å få enda flere.. så kona hennes vil da fortsatt ikke få muligheten til å få biologiske barn i det offentlige…

Uff jeg forstår virkelig hvor frustrerende dette er, og jeg syns absolutt de må ha andre regler for lesbiske par enn heterofile. De MÅ virkelig endre denne praksisen! Jeg var ikke klar over at det er slik ting gjøres her..
 
Det er mye som er urettferdig og firkantet i det offentlige helsevesenet og jeg er lei meg for at dere er offer for å ikke passe inn i boksen. Min historie er ganske ulik deres, men jeg håper det kan gi trygghet i valget om privat ivf.

Jeg og min mann skippet det offentlige og gikk rett til privat. Hos oss er det hans svømmere som er dårlige og jeg er fertil. Har barn fra før og vært ufrivillig gravid. Sånn sett er vi totalt sett heldige.

Jeg har alltid spengt bmi skalaen, har alltid drevet med tung styrketrening og kommer fra en muskulær familie. Selv når jeg har vært topptrent og slank har jeg likevel hatt høy bmi. Jeg har ca 15 kilo mer muskelmasse enn gjennomsnittet. Det vil si at jeg må ha 15 kilo mindre fett enn gjennomsnittskvinnen for å få innvilget offentlig ivf. Selv om det er han som har fertilitetsproblem, kan han veie hva han vil, uten begrensninger i fertilitetsbehabdlingen. Jeg kunne sikkert gått ned i vekt, men det hadde tatt tid jeg ikke har, og det hele har skapt en dårlig følelse og liten tillit til systemet.

Vi gikk derfor rett til privat ivf klinikk og når jeg spurte legen der ang dette målte hun meg opp og ned et sekund og sa: «det er ingenting med din kropp jeg er bekymret for. Sammensetningen på kroppen har alt å si for fertilitet og risiko i svangerskapet og bmi skalaen er en svak test som ikke tar hensyn til kroppssammensetning.»

Det norske helsevesenet har så mange bokser og krav man må passe inn i og følge. Og det er null rom for individuell tilpasning er min opplevelse.

For meg er de pengene vi har brukt på ivf vel verdt det å slippe skam og krangling med systemet. Vi brukte ca 100.000 på første forsøk inkludert reise og opphold (vellykket) 80.000 på andre forsøk (mislykket), og 110.000 på siste forsøk (er nå gravid). Siste ble dyrere pga prisoppgang og en annen type prosedyre for han. Det er veldig mye penger, men om noen år, så er de pengene et spytt i havet og water under the bridge, når vi har den familien vi har.

Samme som når jeg skulle føde barn i seteleie, og jeg visste at det å ligge er den verst tenkelige stillingen å føde barn i, i sær i seteleie. Jeg tryglet og bad, argumenterte med at hos andre sykehus er oppreist fødestilling tillat og foretrukket under seteleie, samtidig som jeg var i fødsel. Men, jeg ble tvunget til å ligge, truet med keisersnitt, og jeg klarte ikke kjempe mer. Slik kunne de stå klar med saksa for å klippe meg opp, i stedet for å få hjelp av tyngdekraften. Jeg slet kraftig med PTSD (og smerter av klippet) et år i etterkant. I dag har de vært på annet sykehus og lært seg setefødsel i stående stilling. Det er jo bra, og noe betryggende. Jeg håper jeg var en del av endringen. Men liten trøst i etterkant. Om jeg må føde på sykehus igjen så skal jeg ha med meg en doula som kan passe på meg, være min advokat og sørge for at obsterisk vold ikke skjer igjen. Så slipper jeg å være min egen advokat i en sårbar situasjon.

Dette er selvsagt to helt andre saker enn det dere står i. Men jeg føler frustrasjonen din over mangel på å se hele mennesket/hele paret. Jeg synes som deg det er latterlig urettferdig at ikke din partners ønske om biologiske barn er gyldige, så lenge dere har egg på frys og synd dere ikke fikk denne infoen tidligere, så dere kunne valgt annerledes. Et likekjønnet par har helt andre behov enn et heterofilt et.

Endring i helsevesenet skjer saaaakte og det er mange som lider på ulike måter på grunn av det. I mellomtiden er jeg glad for at vi har kunnet betale oss ut av situasjonen. Men, det er det jo ikke alle som har. Og det er ikke i alle situasjoner en kan det.
 
Last edited:
Kjempespennende sak! Dog forstår selvsagt at dette ikke er ‘kjempespennende’ for dere - men frustrerende, diskriminerende, og vanvittig på alle måter.

Kunne det vært en ide å kontakte JURK eller andre fri rettshjelpsinstanser? Eller FRI eller andre mulige interesseorganisasjoner for skeive? Hvis dere har ork til å ta det videre så kan dere jo bane vei for andre i fremtiden også.

Uansett - heier på dere og ønsker dere masse lykke til!! ❤️❤️❤️
Hei,
Takk for tilbakemelding! :Heartred
Jeg setter pris på tips om JURK, de hadde jeg ikke tenkt på! Jeg kommer nok til å sende de en henvendelse, bare for å høre hva de tenker om saken. Jeg prøvde også å finne en plass på hjemmesiden til FRI hvor jeg kunne sende de en henvendelse, men siden jeg ikke er medlem ble jeg usikker på hvordan jeg skulle gå frem..

Jeg mener i hvert fall selv at dette ikke kan være riktig praksis, eller det burde ikke være det, så da får jeg heller prøve å stå i det litt til, og håpe at noen kan hjelpe oss med å få synliggjort problematikken her:love2:Heartred Det blir i alle fall ikke noen endring om ingen sier ifra..
 
Det er dessverre ikke slik.. hvis trådstarteren feks blir gravid med de siste to eggene, så har de ikke krav på hjelp mer fra det offentlige. Hvis man har 2 barn så får man ikke egguttak igjen for å få enda flere.. så kona hennes vil da fortsatt ikke få muligheten til å få biologiske barn i det offentlige…

Uff jeg forstår virkelig hvor frustrerende dette er, og jeg syns absolutt de må ha andre regler for lesbiske par enn heterofile. De MÅ virkelig endre denne praksisen! Jeg var ikke klar over at det er slik ting gjøres her..
Det er jo også en stor del av problemet, at ingen er klar over hvilke muligheter vi i likekjønnede par har.. Hadde vi blitt gravide gjennom inseminasjon første gangen, så hadde vi ikke stått i denne situasjonen, for da hadde vi ikke hatt noen nedfryste egg - men dette valget fikk vi ikke nok informasjon om til å kunne ta selv..

Misforstå meg rett her, vi har verdens beste datter, og jeg ville aldri hatt det på en annen måte nå(!!) men det er teorien her som blir litt viktig..
 
Det er jo også en stor del av problemet, at ingen er klar over hvilke muligheter vi i likekjønnede par har.. Hadde vi blitt gravide gjennom inseminasjon første gangen, så hadde vi ikke stått i denne situasjonen, for da hadde vi ikke hatt noen nedfryste egg - men dette valget fikk vi ikke nok informasjon om til å kunne ta selv..

Misforstå meg rett her, vi har verdens beste datter, og jeg ville aldri hatt det på en annen måte nå(!!) men det er teorien her som blir litt viktig..
Ja nettopp.. ved inseminasjon blir det en hel annen situasjon. Eller hvis du faktisk ikke får noen egg på frys. Kjekt med egg på frys men i deres tilfelle (og sikkert flere!) er det jo ikke det.. vi kunne ha vært i samme situasjon som dere for vi har 2 egg på frys etter denne graviditeten med mine egg men heldigvis (?) ville ikke kona mi bære frem et barn, så ved neste graviditet blir det meg igjen.
 
Oppdatering:
Jeg sendte en henvendelse til JURK, men fikk beskjed om at siden dette var relatert til helsevesenet så kunne de ikke hjelpe. De henvendte meg videre til pasient- og brukerombudet, så da sendte jeg en ny henvendelse dit.

Der fikk jeg til svar at siden jeg allerede hadde klagd på vedtaket til fertilitetsklinikken, og klagen ble sendt videre til statsforvalteren som hadde avslått klagen, så var det for sent da avgjørelsen er endelig.

De kunne altså hjulpet med å skrive klagen i utgangspunktet, men nå var det for sent.

Så da vet jeg ikke helt om det er noe vi kan gjøre, dette er jo helt håpløst.. :dontknow :smiley-angry003
 
Oppdatering:
Jeg sendte en henvendelse til JURK, men fikk beskjed om at siden dette var relatert til helsevesenet så kunne de ikke hjelpe. De henvendte meg videre til pasient- og brukerombudet, så da sendte jeg en ny henvendelse dit.

Der fikk jeg til svar at siden jeg allerede hadde klagd på vedtaket til fertilitetsklinikken, og klagen ble sendt videre til statsforvalteren som hadde avslått klagen, så var det for sent da avgjørelsen er endelig.

De kunne altså hjulpet med å skrive klagen i utgangspunktet, men nå var det for sent.

Så da vet jeg ikke helt om det er noe vi kan gjøre, dette er jo helt håpløst.. :dontknow :smiley-angry003
Helt merkelig.

Et par tanker:
Sjekk hvem man henvender seg til med klager på statsforvalteren. Statsforvalteren kan jo umulig være siste instans da dette kun er ‘sjefen’ for fylket - det er jo flere lag over det nivået - både administrativt og innen Helsedepartementet.

Ellers blir det vel kanskje kjapt politikk av dette, at det må tas politisk med politikerne. Altså finne ut hvem som er representantene som fremmer skeives rettigheter og kanskje vil ta slike saker videre. Slike prosesser er jo langdryge så ikke sikkert det vil gagne dere direkte.

Ellers så må kanskje interesseorgan ta det videre politisk og rettighetsbasert.

Ellers må man kanskje spekulerer i fritt sykehusvalg og se om dere kan få innpass på et annet sykehus? Da er jo eggene igjen på det gamle sykehuset…vet ikke om noe sånt lar seg gjøre?

❤️
 
Back
Topp