Levevaner som prøver

Arkimedes

Glad i forumet
Himmelbarn
Juligull2021
Novemberfnuggene 2023
Hei,

Hvordan velger dere å leve i dpo-land?

Drikker dere alkohol som normalt (hvis dere pleier å nyte)? Drikker dere koffein? Spiser salami og myke oster?

Jeg var litt koko første gang vi prøvde å bli gravid og var redd for alt, men denne gangen har jeg roet meg kraftig ned noen hakk og tenker at det er ikke alt vi kan styre -hverken når vi blir gravid eller at barnet skal være friskt.

Denne gangen senker jeg skuldrene mer og spiser salami og myke oster. Til nå har jeg drukket alkohol om jeg har hatt lyst etter oppfordring fra akupunktør med god peiling på fertilitet. Hun mente at jo mindre jeg tenker på prosjekt "bli gravid", jo bedre er det. Men nå er vi i PP5 og jeg er drittlei av å leve som gravid etter nesten et år. Men nå vil jeg at spira skal sitte, så jeg strammer inn igjen.

Ønsker å høre deres tanker om levevaner som prøver og i dpo-land :dance008
 
Lever som normalt med tanke på kostholdet, eneste tillegget er vitamintilskuddene.

Man vet aldri hvor lang tid det vil ta, så ser ingen hensikt med å knipe igjen på godene :dance008
 
Har ikke tall på hvor mange glass vin jeg har takket nei til fordi jeg kanskje kan være gravid. Men nå koser jeg meg heldigvis like mye med brus, så har ikke vært ett stort tap. Samme med myke oster og salami etc, men ikke vært like nøye der. Har gjerne spist en medium biff i DPO-land (dog ikke den gangen vi hadde fryseforsøk). Har også vært veldig nøye med å ikke gjøre fosterskadelige oppgaver på jobb når jeg har vært i DPO-land og heller ikke lakket negler uten å ha vært i ett veldig godt ventilert rom. Redusert koffein og sukker-inntak, og tatt gravid-vitaminer og spist variert. Mulig vært litt hysterisk men har ikke ville gjort noe som kunne påvirke i negativ grad. Og har egentlig ikke følt at jeg har måtte leve noe dårligere enn vanlig :)
 
Er helt avholds fra alkohol (drakk så å si aldri før vi begynte å prøve heller), har ikke hatt en salami bit siden jeg tok ut P-staven :p tar vitamintilskudd, men har litt problemer med å kutte ned på koffein :wtf: prøver også å ha minst 10.000 skritt hver dag ....
 
Lever som normalt. Tester såpass tidlig og ofte at jeg ikke er bekymret for å ta et glass vin eller spise upasturisert ost i dpo-land. Har ellers fokus på et sunt kosthold og fysisk aktivitet, men det har jeg utenom prøving også...
 
Jeg har kuttet ned på sushi, elsker det!! Ellers lever jeg som vanlig. Drikker ikke alkohol ,eller røyker til vanlig. Men sånn som salami og ost visste jeg ikke man skulle holde seg unna med de første ungene, så går nok bra med det fram til positiv test
 
Tar vitaminer. Drakk ikke alkohol, men spiste salami
 
Holder meg unna alkohol, kan ta meg en øl her og der, men synes det egentlig var veldig greit å kutte ned på alkoholen. Jeg har rett og slett ikke lyst på det lenger!

Ellers tar jeg vitaminer, spiser myyyyye sunnere og oftere, vært på avvenning på kaffe (synes koffeinfri var likeså god) og pepsi max (noe jeg virkelig trengte :hilarious:), slutta med snus (endelig!!). Så egentlig var dette et spark i ræva på å få den livsstilen jeg villa ha men ikke fikk helt til. Og sånn vil jeg holde det lenge, for jeg føler meg så utrolig mye bedre :love7
 
Jeg skal ta vitaminer tenker jeg, men ellers lever jeg som normalt frem til en eventuelt positiv test :Heartred Forrige svangerskap var jeg sløv med folat, og ble stresset pga. det når UL nærmet seg. Så skal gjøre meg selv en tjeneste og spise det hver dag for min egen del (og selvfølgelig for babyen sin del) denne gangen :love7
 
Lever som normalt, og glad for det - glad i spekemat feks og skulle jeg holdt meg unna hadde jeg ikke spist det i to år snart :p tatt folat like lenge
Passer på koffeininntaket, særlig mellom el og tr. Drikker omtrent aldri så det trenger jeg ikke «passe på». Tar folat som sagt og multivitaminer. Kunne gjerne spist litt sunnere :bag:
 
Dropper alkohol fra positiv eltest, før det kan jeg drikke et glass vin én kveld.
Har også kuttet med på koffein.
Dropper salami, myke oster osv.
Også spiser jeg ananas! :D

Føler jeg er mer hysterisk nå, etter MA i juni. Ved første graviditet (har 1 barn), prøvde vi i 8 mnd. Da droppet jeg ikke ting før positiv graviditetstest.
Kommer sikkert til å lette på ting hvis det nå tar tid.
 
Jeg kuttet ned på koffeinen. Kuttet den ikke ut, men trappet ned til et par kopper dagen. Det er vist at stort konsum, tilsvarende 5 kopper kaffe om dagen, reduserer fruktbarheten med 50%, og da ville jeg ikke ta noen sjanser..

Har aldri drukket noe særlig alkohol, så tok meg en slurk av mannens øk som vanlig.

Eller levde jeg "som gravid" fra EL til mens. som i ikke spekemat, myke oster, o.l. . Syntes ikke det var noe stort problem, ville heller være på den sikre siden. Spesielt siden jeg ikke fikk begynt prøvingen før jeg var 35, og ikke hadde tid til å ta sjanser. Nå tok det bare 6 og 4 mnd med prøving, da, det hadde nok vært noe annet om det trakk ut i tid..
 
Lever som normalt. Er ikke gravid til det motsatte er bevist :p

Med førstemann ble jeg gravid etter lang prøvetid, den mnd jeg levde som normalt.

Vi prøver litt halvveis på nr 2 (litt sånn det som skjer det skjer), og lever som normalt helt til evt positiv test.
 
Hvis du ser på datoen vi faktisk begynte å prøve, er eneste endring gravid-multivitaminer...

Men jeg har forberedt meg i et år i forveien. Sluttet med sigaretter/nikotin, kuttet ned kaffe og alkohol.
Jeg er ikke så glad i endring, så bestemte meg for å endre litt om gangen over tid så jeg rekker å bli vant til det :)

Matmessig har jeg endret etter positiv graviditetstest. Jeg er matvrak.
 
Har generelt kuttet ned på koffein og så tar jeg folat og jod. Eller skiller jeg mellom før og etter positiv EL-test når det gjelder ost og alkohol. Det er kanskje ikke så logisk, men det hjelper å kunne glede seg til en god ost eller et glass vin med gode venner når atter en PP går skeis. :rolleyes:
 
Lever som jeg pleier.. Ikke røyker jeg og ikke drikkes det særlig med alkohol så går nok bra. Jeg spiser mye spekeskinke og salami frem til positiv test da.. Favoritt pålegget mitt :hilarious:
 
Har holdt på såpass lenge at jeg må leve som normalt. Sist jeg ble gravid (MA) reiste jeg på ferie, tok fly, drakk masse alkohol og spiste mye rart. Hadde jeg satt begrensninger ville jeg nok blitt gal :p
 
Back
Topp