Levering i barnehagen

hoppedusa

Gift med forumet
VIP
Aprilbarna`15
I vår barnehage så er det meningen at barna skal være der til 0930. Da begynner liksom de felles tingene.

Jeg prøver man-ons og levere før 0930, men de fleste ganger er vi ikke der før mellom 0930-0945. De vil egentlig at vi skal levere rundt 0900. Jeg er så glad i å halvsove på morgenen, mens gutten vår ser på ipaden. Spesielt nå som jeg er gravid og helt utkjørt.

Tror de i barnehagen er litt "småirritert" på dette.
I dag så slo gutten vår på stortromma og sov til 0930. Når jeg leverte han 1030, så fikk jeg en kommentar om at "dere må jo ha på alarmen". Jeg mener det er viktigere at gutten får sovet ut de dagene vi har mulighet enn å levere han til rett tidspunkt.

Har tenkt at jeg må bli flinkere på morgenen, hvis han våkner tidlig nok så burde vi stå opp slik at jeg kan få han i barnehagen til 0900.

Hva mener dere?

Jeg sender altid en sms til barnehagen hvis vi kommer senere enn halv 10... Det er pga organisering av dagen at de i bhg synes d er greit å vite om barnet faktisk kommer.. :) Tror det er vanlig? jobber også i bhg, og vi har samme rutinen, at dagen starter halv 10.

Hvis du er sliten kan du jo heller legge deg etter levering. Skjønner godt at de ansatte ønsker at alle ungene skal være på plass innen et gitt tidspunkt, det har litt med hvis de skal på tur osv. Er de i gang med aktiviteter kan det sikkert også være forstyrrende at noen kommer mens de holder på.

Jeg ville prøvd og få barnet i barnehagen til senest 9.30. Det er jo som oftest da man starter med forskjellige akitvitet,da er det greit at barnet er der til det

Jeg synes det er litt respektløst å komme 'diltende' seint titt og ofte, så jeg skjønner at de ansatte reagerer på det. Pluss at det er viktig å lære barn fra tidlig alder at skole og barnehage er viktig, det er innmari viktig å være gode eksempler for barna når det gjelder å møte tidsnok..! :)

Nå skal det sies at jeg ikke vet hvor langt du er på vei eller hvor gammelt barnet ditt er, så dette var mer generelt enn rettet kun til deg! :)

Barn bør være i bhg. før alt starter ja, kjedelig om de har tenkt seg på en tur, startet med en aktivitet osv. Hele barnegruppa blir forstyrret om noen kommer så sent etterpå..

Er jo OK at det skjer en eller annen gangen, men send da en SMS til dem.

Men hvis det er hver dag at dere ikke kommer dere i bhg. før 0930-1000, så ville jeg prøvd å lagt opp dagen annerledes. Lagt ungen tidligere, og opp tidligere, så får heller du sove etterpå?

Nå er vi uansett oppe pga at storebror skal på skolen, men før han begynte der leverte jeg han som regel til 9.30 selvom det var fristende å ligge lenger pga våkentid på natta med Lillebror. I vår barnehage er det ingen som blir irriterte eller sure om vi kommer sent, men det var rett og slett bedre for storebror å komme før samlingen og rekke litt lek for det organiserte begynte. Ellers ble leveringen ofte litt vanskelig for han. Slik er det med minstemann nå også, det er litt vanskelig å finne sin plass når alle de andre er godt i gang med samling eller fruktmåltid f.eks.

Nå vet jeg jo ikke hvor gammelt barnet ditt er, men hvis h*n sover så lenge på morgenen, legger h*n seg kanskje litt sent? Tror det er ganske vanlig at barnehager "starter dagen" 09.30, og det er ikke spesielt tidlig, så burde være mulig å komme seg dit til da, og så kan du heller hvile deg etter å ha levert?:) Handler om at barnehagen planlegger et pedagoisk opplegg, og både voksne, barn og planer blir forstyrret hvis unger kommer diltende til forskjellige tider utover dagen:)

Hvis kjernetiden er fra 0930 syns jeg rett og slett det er respektløst å komme for sent hver dag. En gang i blant ser jeg ikke problemet med, men da sender man en melding og sier ifra! Jeg er selv gravid og trenger mye søvn, men står da opp og får levert storebror innen halv ti for det. Kan sove etterpå hvis behovet melder seg eller legge meg tidligere på kvelden.

Leverer alltid før kjernetiden, blir ugreit for alle hvis han kommer midt i en aktivitet. Kanskje de til og med har gått på tur før han kommer. Har selv erfart at storebror har vært hos bf og ikke fått vekt han, kommet for sent til bhg og vært veldig lei seg for dette. Tenker det er trygt og godt å starte med rutiner tidlig :-)

Leverer alltid før kjernetiden. Kjekt at hu er med også på de felles tingene hu liker så godt. Og ofte skal de på tur. Surt å komme dit når de allerede er gått. Har alltid gitt beskjed om det er noe spesielt (som hstime, legetime, tannlege) på morgenkvisten.

Om jeg er trøtt og sliten legger jeg meg etter unger er levert. Problem løst.

Hos oss er det sånn at man ikke skal levere mellom 8.45 og 9.30. Jeg har mye fri, og da har jeg sagt ifra at jeg ikke ønsker å vekke guttungen på 1,5 år sålenge vi ikke trenger å stresse på morgenen. Det er helt greit, men de sier at det virker som han får mer utbytte om han kommer før 8.45. Derfor prøver jeg alltid å levere da, men med litt kjørevei også så hender det vi kommer etter 9.30. Må vel være litt opp til hver enkelt? Skal de på tur eller noe bør man jo vite om det på forhånd kanskje?

Vi valgte bevisst en barnehage uten kjernetid, for å kunne levere når vi vil. Vi får en timeplan hver uke, så vi vet hvilke dager som er turdager, eller har andre aktiviteter der det er lurt å være i tide. Jeg passer alltid på å levere i god tid før turene, eller ha barna hjemme til de andre er tilbake fra tur. Sender melding de dagene vi ikke kommer før kl 09. Det fungerer greit her i alle fall, ser ingen sure miner i barnehagen når jeg leverer kl 14 før jeg drar på senvakt. :) Ellers når de er der halve dager, så prøver jeg å levere eller hente rett før eller rett etter lunch, så ikke de skal avbryte noe.

I ditt tilfelle, hvis det er snakk om at de vil ha ungen 09.30, og du leverer 09.45, så er det jo bare snakk om 15 min? da ville jeg heller lagt meg 15 minutter tidligere, og droppet ipad om morgenen.

Eg syns det er respektløst å komme for seint uten å gi beskjed. Om barnehagen skal på tur, så må dei vente til barnet ditt er levert før dei kan gå.
Ville levert ungen til kjernetid, og slappa av etter levering. Om barnet trenger å sove ut ein dag, så ville eg hatt barnet heime heile dagen. Ellers brukar me helgene til det:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Her har de frist på å levere innen kl 10, ellers kan vi holde oss hjemme. Jeg syns det er greit, da begynner samlingsstund og evt turer de skal på.
Har ikke hørt om at noen har blitt sendt hjem 10.05 liksom, men syns det er en grei regel.
Har man Legetime etc. så er det selvsagt noe annet:)

Jeg jobber selv i barnehage, og vet at det kan være litt tungvint hvis noen av barna kommer veldig sent både titt og ofte. Man skal gjerne på tur, gjøre forskjellige aktiviteter, og nå mot jul også lage julepynt og julegaver. Da er det greit om alle barna er på plass før man begynner med dette. Men samtidig så har jeg veldig forståelse for deg, pga jeg er gravid selv og har et barnehagebarn. Så jeg vet at man til tider er ekstra sliten og helst vil sove og slappe av så lenge man kan. Men du kan jo kanskje heller begynne å levere barnet ditt litt tidligere, og så reise hjem å legge deg igjen? :)

Jeg hadde byttet barnehage om de ansatte ble sur fordi jeg tilbringe tid med mitt eget barn. Dette er fn barnehage dom vi betaler for, ingen skole. Skole kommer tidsnok, og livet blir fort nok andeledes der!
Men jeg ringer bestandig og har en åpen dialog med barnehagen :)

D handler litt om barnet og faktisk....om d ene barnet alltid kommer diltende utpå dagen, er lek og aktiviteter allerede i gang, d er ofte på morgenen d er frilek f.eks, å man ser at barn som alltid kommer sist ikke så lett kommer inn i leken, de vil bli litt utenfor ifht til de som er der når de skal....er ikke så lett å være den som alltid kommer når ting/aktiviteter har begynt, å de andre er i god gang....

Back
Topp