Lettprodukter

Kan ha noe å gjøre med at anbefalingen er 10% av energiinntak, mens WHO for et år eller to siden vurderte å sette ned til 5% men det er muligens ikke gjort, norsk anbefaling er "under ti"

Det var det jeg også leste. :) Rart at hun hadde helt andre tall, men kanskje andre land har andre anbefalinger.

Ungen får søtning i form av frukt/bær/grønt. Selv sverger jeg til erythritol, stevia, frukt/bær/grønt (f.eks dadler, søtpotet), honning..

Jeg vil heller gi ungen min disse typene naturlig søtning enn farin. Selvfølgelig skal han få smake på både sjokolade og kake med sukker, men når jeg selv baker så bruker jeg aldri farin. Det finnes så utrolig mange andre alternativer som er mye bedre for både store og små :)

Jeg velger heller ikke lettprodukter når det kommer til meieriprodukter, kjøtt, majones o.l. Ekte vare, ja takk!
Om det er noe man skal frykte, så er det ikke fettet. Jeg vil heller sette en finger på sukker og raffinerte karbohydrater.

Jeg drikker forøvrig både Fun Light og Pepsi Max, og er ikke redd for aspartam. Jeg tygger også tyggis.

Aspartam og annen kunstig søtning er ikke farlig i seg selv, men akkurat som med ordentlig sukker, bør det spises/drikkes sammen med mat.
Vår sønn har fått veldig lite sukker foreløpig (han er 13 mnd gammel), men han skal få ordentlig sukker når han først får sukker.
Saft med sukker har jeg ikke sett på aldri så lenge, så der blir det jo sukkerfritt, men brus o.l blir med sukker.
Måtehold er viktigst, og et overall sunt kosthold.
Litt sukker er ikke farlig.

Saft med sukker er da lett tilgjengelig?

Back
Topp