Lettprodukter

Dårlig samvittighet skal du ikke ha, fun light synes iallefall jeg er et sunnere valg enn sukkerholdig saft. :p vet ikke om du leste innlegget over om ei som hadde lest 4 liter var grensa. Kan godt være det stemmer, jeg husker så dårlig, så prøv å hold deg under det iallefall. :p

Skal huske på det til sommeren. Er kun da jeg drikker saft. ;) Cola synder jeg mest på ellers i året :P

Ja, jeg så den etterpå. ;)

1 brus er tilsvarer maks sukker inntak på 5 dager for et barn.. Det er litt skummelt å tenke på..

Unngår kunstig søtning så langt det går. Men er jo nærmest umulig å finne saft uten kunstig søtstoff. :o Solbærsirup er en av få, og det er hun ikke så glad i.

Nei, vi har sjelden brus og hvis vi har er det ekte. Når vi har saft er det Lerums uten verken tilsatt sukker eller kunstig søtning. Hvis noen vil gi de et glass med fun light så nekter jeg de ikke, men klarer ikke kjøpe det selv
Lerum bruker sukralose, selv om det er laget av sukker er det et kunstig søtningsmiddel.

prøver å unngå det, men hun får noen pastiller en gang i blandt

Åi! Det har jeg helt glemt at barn ikke skal ha.
Nå går det stortsett kun i eplejuice om ho skal kose seg i helgene da, og smågodt til lørdagsgodt. Spiser yoghurter som er til barn og Skyr sine pakker (vet ikke hvordan ståa er der?)

Jeg baker kun med kunstig søtning, men når jeg lager til ho så bruker jeg banan som søtning.

Seriøst, det der om søtning hadde jeg HELT glemt! :p

Kjøper det ikke inn slikt her i huset. Men vil heller ikke nekte når vi drar bort eller L begynner å kjøpe selv

Liker ikke lettbrus selv, syns det smaker kunstig, så det har vi ikke i hus. Det skal sies at jeg sjelden drikker brus, er mer glad i eplemost med kullsyre i så fall :-) Har av og til Fun light, er stort sett mannen som kjøper det, og skal innrømme at 2-åringen har fått fra tid til annen, men er ikke noe vi har for vane. Er ikke for lettprodukter av den typen, mener at om man først skal ha søte produkter kan de likesågodt ha ekte sukker, så kan man heller være flink å begrense inntaket eller bare la være å kjøpe ;-)

Hvor har du lest det?
På melk.no leste jeg at maxinntaket for sukker for et barn på 2-5 år var 30 gram (45 gram for barn i alder 6-9 år), og leste et annet sted at i en halvliter brus er det 50 gram sukker.

Så det på en dokumentar om sukker det nye fettet på TV for noen uker siden. Om barn som må trekke tenner pga sukker og er sykt overvektige. Var veldig spennende å se på :) masse nyttig info.

Hvor har du lest det?
På melk.no leste jeg at maxinntaket for sukker for et barn på 2-5 år var 30 gram (45 gram for barn i alder 6-9 år), og leste et annet sted at i en halvliter brus er det 50 gram sukker.

En voksen person max dose sukker pr dag er 50 gram. En halvliter cola inneholder 53 gram. For barn i alderen 2-5 år vil en maksgrense på 5 prosent utgjøre rundt 15 gram sukker om dagen, og for 6-9 år gamle barn rundt 23 gram sukker.

Er det skadelig? Skjønner jo at ingen saft er helt sunn, men føler at det er den beste.
Ikke sett noen store oppslag om at den er skadelig. Men man vet jo aldri. Alt er jo farlig om bare forskerne får jobbet nok ;-)

En voksen person max dose sukker pr dag er 50 gram. En halvliter cola inneholder 53 gram. For barn i alderen 2-5 år vil en maksgrense på 5 prosent utgjøre rundt 15 gram sukker om dagen, og for 6-9 år gamle barn rundt 23 gram sukker.

Så rart at vi har hørt/lest om forskjellige tall.
Går det an å se den dokumentaren på nett? Hadde vært interessant. :)

Så rart at vi har hørt/lest om forskjellige tall.
Går det an å se den dokumentaren på nett? Hadde vært interessant. :)
Kan ha noe å gjøre med at anbefalingen er 10% av energiinntak, mens WHO for et år eller to siden vurderte å sette ned til 5% men det er muligens ikke gjort, norsk anbefaling er "under ti"

Back
Topp