Lekser!

Jeg er FOR, slik at vi foreldre kan følge med på hva de lærer - og bidra til bedre læring.

Synes lekser er helt greit, men synes ikke det er greit at de gir så mye lekser at barna må nesten sitte en hel skoledag etter skolen igjen.

Har ikke skolebarn ennå, msn tenker at litt er greit og så øke etterhvert som de blir eldre.

Jeg er veldig ambivalent.

Jeg ser fordelene med lekser, både for en ekstra repetisjon, og så vi foreldre kan følge bedre med. Samtidig føler jeg at de småp barna våre lever ett mye strengere og strammere liv enn vi voksne. Voksne har fri når de er ferdig på jobb for dagen, mens barna må hjem og jobbe mer. Voksne (ikke alle, men mange) kan avspasere, ta ferie nogenlunde når de ønsker etc, men ikke små skolebarn. (Ja, det var litt utenfor tema, jeg vet det.)

Det er også veldig synd for de barna som ikke har foreldre som klarer eller vil hjelpe de med leksene. Hadde man hatt lengre skoledag, så hadde man fått den hjelpen man trengte av kvalifiserte. Må være like frustrerende og være en forelder som ikke evner og hjelpe barnet med leksene selv så mye man ønsker.

Jeg er veldig ambivalent.

Jeg ser fordelene med lekser, både for en ekstra repetisjon, og så vi foreldre kan følge bedre med. Samtidig føler jeg at de småp barna våre lever ett mye strengere og strammere liv enn vi voksne. Voksne har fri når de er ferdig på jobb for dagen, mens barna må hjem og jobbe mer. Voksne (ikke alle, men mange) kan avspasere, ta ferie nogenlunde når de ønsker etc, men ikke små skolebarn. (Ja, det var litt utenfor tema, jeg vet det.)

Det er også veldig synd for de barna som ikke har foreldre som klarer eller vil hjelpe de med leksene. Hadde man hatt lengre skoledag, så hadde man fått den hjelpen man trengte av kvalifiserte. Må være like frustrerende og være en forelder som ikke evner og hjelpe barnet med leksene selv så mye man ønsker.

Mange gode poeng her, syntes jeg :)

Jeg syns ikke det burde være lekser. Husker fra jeg selv gikk på skolen, var rett hjem å gjøre lekser som tok hele dagen. Rakk aldri å gå ut å leke for når eller om jeg ble ferdig var det kveld. De voksne hjemme prøvde så godt de kunne å hjelpe meg, men var røde streker overalt etter rettingen. Til slutt sa mamma at jeg ikke trengte sitte mer enn en time å det jeg ikke fikk gjort ble ikke gjort.
Så syns heller de kan utvide skoledagen med en time eller hva de forventer små barn skal bruke på lekser.

Jeg synes lekser er helt greit, men ikke så mye at det tar hele ettermiddagen.

Jeg er for lekser, på et tidspunkt er man nødt til å jobbe med pensum hjemme (vgs/høyere studier), og da er det veldig greit å ha rutinene inne fra begynnelsen. Men selvfølgelig, blir barna sittende hele ettermiddagen, så er det helt klart at læreren må gjøre noen grep og tilpasse mengden.

Jeg er for lekser, men mengden må tilpasse slik at det ikke virker motivasjonsdrepende og uoverkommelig for barna.

Har ikke skolebarn enda, så litt vanskelig å uttale seg. Men jeg tror jeg er for lekser, men at det ikke skal være for mye. Syns ikke noe om at de skal måtte sitte i en time med lekser hver dag etter lang dag

For, så lenge det ikke er for mye!! Bør være lagt opp til toppen 30min leksetid (vanskelig når alle er veeeldig forskjellig, men)

Litt delt kjenner jeg... Men her har de begynt med at det kun er leselekser og glosepugging hjemme! Noe jeg syns er bra:)

Jeg er veldig for. Men at de forskjellige lærerne må samarbeide så det ikke blir for mye.

Synes barn har godt av å lære seg at de må prioritere tiden etter skolen, og at ikke alt skal være lek og moro. Men har ingenting til overs for dem som har 5 forskjellige lærere som gir dem bøtter med lekser hver dag så de blir sittende i 3-4 timer slik jeg gjorde. Men om de bruker en halvtime-time etter skolen så ser jeg ikke noe galt i det.
Pappa satte seg gjerne ned ved kjøkkenbordet når jeg hadde "store" leksen som o-fag (hehe det var da :D) og kr. dom (ja ja tidene forandrer seg) og da hadde vi det veldig kjekt.
Matte derimot, det var drit :P

For.
Foreldre bør ta aktiv del i barnets utdannelse. Og fordi repitisjon av det de har gjort på skolen gir bra læringsutbytte.

Back
Topp