Lekser!

Vranglære ja.. Som når læreren nekter å fortelle barna at dinosaurene hadde fjær (som er helt ny forskning) eller gir ut lese lekser om en gutt som blir mobba, men han fortjener det om han sladrer.
Her er jenta mi utrolig god i matte og lese.
Læreren mener hun er dårligere enn barna som ikke snakker norsk.
Skolen gir ut så mye lekser at det er ikke tid til noe annet. Hun er sliten når hun kommer hjem pga mye mobbing og slitsomme lærere på skolen. Og ingen tar meg seriøst på skolen, for jeg er en ung og alene.
Vi bytter skole til sommeren.
Leksene nå har jeg ordnet med at hun gjør 15 min om dagen. Rekker hun ikke å gjøre alt, så sier jeg ifra til skolen at hun har har gjort lekser. Men det var for mye på ukeplanen IGJEN.
Hvor gammel er hun? 15 min er jo ikke mye med mindre det er de aller yngste?

Vranglære ja.. Som når læreren nekter å fortelle barna at dinosaurene hadde fjær (som er helt ny forskning) eller gir ut lese lekser om en gutt som blir mobba, men han fortjener det om han sladrer.
Her er jenta mi utrolig god i matte og lese.
Læreren mener hun er dårligere enn barna som ikke snakker norsk.
Skolen gir ut så mye lekser at det er ikke tid til noe annet. Hun er sliten når hun kommer hjem pga mye mobbing og slitsomme lærere på skolen. Og ingen tar meg seriøst på skolen, for jeg er en ung og alene.
Vi bytter skole til sommeren.
Leksene nå har jeg ordnet med at hun gjør 15 min om dagen. Rekker hun ikke å gjøre alt, så sier jeg ifra til skolen at hun har har gjort lekser. Men det var for mye på ukeplanen IGJEN.

Uff, så leit med mobbing :( men man kan jo ikke ta utgangspunkt i at alle blir mobbet. Utrolig dårlig av lærerne på skolen at de ikke tar tak i mobben :( når lærerene ikkebryr seg må du vel kunne gå til neste steg? Kommune, fylkesmann, noen må jo da ta tak i at lærerene ikke gjør jobben sin.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg er snart ferdig utdannet lærer og ikke spesielt glad i lekser. Selv har jeg ikke barn i skolealder enda, men det er mye forskning som viser at lekser ikke har noen effekt på læringsutbyttet. For de som sliter blir leksene en enorm byrde, og for de som har lett for det blir leksene en haug med lite motiverende oppgaver som de gjør i varierende grad.

Det er ett unntak her, og det er lesing. Da mener jeg skjønnlitterære tekster, ikke fagtekster. Da kan man sette tidsbegrensing istedet for antall sider, f.eks. at det skal leses 15 min hver dag i en valgt bok som er tipasset hver enkelt elev. Alle har utbytte av å lese (evt bli lest til), og det vil de tjene på i alle fag. :-)

Lekser som repetisjon for å øke muligheten for automatisering (pugge gangetabellen feks), og leselekse son du nevner har effekt. For noen elever kan det å lese /høre litt for å forberede seg på nytt tema også være veldig nyttig. Ellers har du helt rett, og jeg er veldig enig med deg. Viktig at vi lærere er bevisste på hvorfor vi gir lekser, og hvorfor det ikke kan gjøres på skolen...

Problemet er at det blir ikke oppdaget før seint i skolen i dag heller ;) Elever med lese og skrivevansker har i dag krav på spesialtilpasset undervisning, betyr det 1-1 så har de krav på det.
Men det hjelper svært lite når ressursene er dårlige, klassene blir større og det blir dårligere klassemiljø. Taperene blir de med utfordringer.
Jeg er som sagt ikke i mot lekser, bare det ikke blir for mye, tar for mye tid. En med utfordringer vil ofte "gi opp" lettere da hverdagen er tøff og ingen forstår egentlig hvorfor.
Og jeg er helt sikker på at min skolegang ville blitt lettere om jeg hadde lærere som la ting til rette for meg, hjalp meg, ga motivasjon.
Mine foreldre betalte for privatundervisninger ett par år, og med riktig hjelp så var skolen morsom.
Jeg elsker å lære, og har på mine år som elev lært mine egene måter å studere på selv om vgs gikk veldig dårlig. Skolen jeg gikk som voksen hengte seg ikke opp i hvordan jeg skrev rettskrivning, de la til rette slik at bruk av data og muntlig kunne brukes. På eksamen så hadde jeg som regel alt rett. Så ingen sier at vi med dysleksi ikke lærer, vi lærer. Ofte suger vi til oss all informasjon, men med engang det kommer i en bok med masse tekst så er det som om teksten bare forsvinner.
Leser jeg for min sønn så klarer jeg faktisk ikke å gjengi den teksten selv nå i voksen alder.
Så før man pålegger foreldre til å være lærere så bør skolene bli bedre for de personene som har utfordringer. Ikke bare de med lese/skrivevansker med med alle elever.
Og ha dysleksi er ingen unnskyldning til å sluntre unna, men man har en grunn til hvorfor det er som det er.
Så er jo også de med dysleksi forskjellige personer, som alle andre.
Ingen er like selv med samme "diagnose".

Jeg jobber i vgs, men du aner ikke hvor mye energi jeg har brukt på elever med ulike behov. Noe av problemet i mine øyne er at det er veldig ulik hva slags tilrettelegging som gis, kanskje spesielt i grunnskolen? Veldig mange ufaglærte som har ansvar for de som trenger litt ekstra hjelp, og det er så skremmende at jeg vet ikke hvor jeg skal starte. I vgs er tilrettelegging stort sett utvida tid /opplesing av oppgavetekst, og ellers hva den enkelte lærer føler hen kan gjøre.. Langt ifra godt nok, men det fungerer greit for de som har blitt fulgt opp godt før!

Jeg jobber i vgs, men du aner ikke hvor mye energi jeg har brukt på elever med ulike behov. Noe av problemet i mine øyne er at det er veldig ulik hva slags tilrettelegging som gis, kanskje spesielt i grunnskolen? Veldig mange ufaglærte som har ansvar for de som trenger litt ekstra hjelp, og det er så skremmende at jeg vet ikke hvor jeg skal starte. I vgs er tilrettelegging stort sett utvida tid /opplesing av oppgavetekst, og ellers hva den enkelte lærer føler hen kan gjøre.. Langt ifra godt nok, men det fungerer greit for de som har blitt fulgt opp godt før!

De stakkars lærerene gjør jo sitt beste med de ressursene man har. Noen passer selvfølgelig ikke til yrke, slik er det overalt i alle jobber, men de fleste vil og ønsker å gjøre en god jobb.
Men ja i grunnskolen er det for mye ufaglærte og det blir stadig flere elever på lærene det er ingen god ting for elever som trenger ekstra hjelp. Se på leksehjelpen som egentlig kunne vært ett super tilbud, men består av personer med ingen utdannelse. Den timen kunne betydd enormt mye for en elev :)
Synd at det er slik i rike Norge.

Enkelte ting, som gangetabellen og gloser, må pugges for at det skal sitte. I en hektisk skolehverdag er det ikke anledning til å bruke timesvis på pugging, dermed må man gjøre det hjemme. Tror ikke lenger skoledag er noe godt alternativ til lekser, ser hvor sliten og ufokusert elevene er når klokka nærmer seg 2. Orker nesten ikke forestille meg hvordan undervisningssituasjonen ville vært om vi skulle holdt på til klokka 3 :p

Jeg er for.

Har jobbet i skole som barne - og ungdomsarbeider, og utrolig mange som ikke følger opp barna sine.. Så hvis leksene faller ut, tror jeg foreldre faller helt bort, og da spesielt de som kanskje allerede er litt svake..

Men jeg er ikke for at de skal ha så mye at de skal slite seg ut, de har mye annet viktig i livet også, og å slite ut små barn tror jeg er mot sin hensikt. Viktig med tilpasset nivå.

Var for egentlig. Nå har jeg skolebarn selv og når lekser kan ta en time hver dag, med lesing- så er jeg ikke så for lenger. Ingen tid igjen for barna til lek og fritidsaktivitet....

Her er jo alt bakvendt. De som trenger ekstra får ufaglærte. Og de får gjerne ikke noe ekstra før de får på ungdomsskolen. Mens i Finland så plukkes barna som sliter ut allerede fra første klasse og får ekstra hjelp fra lærere med spesialisering i feks leseopplæring og dysleksi.

Back
Topp