Herlig artikkel! De tar opp flere patogener som ikke er relevante i Norge og som har langt mer sannsynlige smitteveier enn slikking i ansiktet. Poenget mitt er at å begrense det til ansiktet og til 6mnd er 2 avgrensede smittetiltak som i seg selv har liten effekt i forhold til andre hygienetiltak. Rådene i slike artikler er så lie realistisk i forhold til normalt dyreholdd og ofte baset på forhold fra utlandet hvor det zoonotisk potensiale er helt annerledes. Og det er viktig for de som uttaler seg å ha ryggen fri! Når det er sagt liker jeg ikke at mine hunder slikker barn i ansiktet, men det er bare fordi jeg syns det er udigg. Det skjer av og til og det wr jeg helt avslappet til da de og vi deler liv og bakterieflora. Er andre hygienetiltak som er mye viktigere!
Ikke relevante i Norge? Så fagfolk prater bare sprøyt de da antar jeg at du vil ha frem?
Og at det finnes langt mer sannsynlige smitteveier enn slikking i ansiktet, legitimerer ikke det faktum at den slags smitte KAN skje og anbefalingen er at man skal unngå det.
For all del, la hunden sleike ditt barn...jeg har iallfall samvittigheten helt ren og gjør mitt for at det ikke skal skje her