Lekebutikken som barnepike mens foreldrene handler

Jobber i dyrebutikk, og kjenner godt til problemet...

Vi ligger like over gata for senteret. Å hver dag, når barneskolen er ferdig for dagen, så ryr det inn barn i butikken. Å de roter, skal borti ALLE hundelekene med lyd, går i veien for andre kunder og oss, om vi skal rengjøre bur osv...

Vet, dette er snakk om barn i 1.-3. klasse, men når samme barn er innom hver eneste dag, opptil 2 timer av gangen. Savner ikke foreldrene ungene da?

Juliette skrev:
Lurer du på om det er greit at en to og tre-åring er alene i leketøysbutikk i ca 20 minutter?

Kanskje lurer jeg mer på hva en gjør hvis en blir vitne til det?

Kontakter de butikkansatte og sier det ser ut til at barna er alene uten sine foreldre? Så kan de ansatte evt få noen på senteret til å etterlyse foreldrene over høytaleren eller noe. I mine ører blir dette det samme som om man finner barna alene et annet sted på kjøpesenteret, utenfor kjøpesenteret, ja, hvor som helst..

Ja, jeg sa i fra til de ansatte. De gjorde ingenting annet enn å si det var vanlig, hva gjør jeg da?

Kontakt senterledelsen eller securitas?

IsThaBeth skrev:
Ja, jeg sa i fra til de ansatte. De gjorde ingenting annet enn å si det var vanlig, hva gjør jeg da?

Men var de klar over den angivelige alderen på barna?

Med det svaret, sier de enten at de er ansvarlige for barna mens foreldrene er borte (og da burde de jo avtalt dette med foreldrene og fått navn og tlfnummer, eller at de er medansvarlige i å være vitne til evt. omsorgssvikt (dersom barna blir borte eller noe skje med de). Jeg tror jeg hadde blitt ganske forbanna når det er snakk om så små barn, og hadde nok ikke klart å holde kjeft. Det går jo også an å ringe senterledelsen og fortelle at de ansatte sier at dette er vanlig, og at en reagerer når det er så små barn, evt skrive leserinnlegg i lokalavisa (for de mest engasjerte..) Tja, det tenker nå i hvertfall jeg :)

Det er så godt å føle fellesskap med dere! Jeg hadde reagert veldig og gjort masse rart for å finne ut hvem, hva og hvorfor. Sånt irriterer meg grenseløst nemlig!

Fru Riskorn skrev:
Det er så godt å føle fellesskap med dere! Jeg hadde reagert veldig og gjort masse rart for å finne ut hvem, hva og hvorfor. Sånt irriterer meg grenseløst nemlig!

Jeg får vel innrømme hele galskapen ettersom jeg er så godt i gang. Jeg oppdaget dette mens jeg satt med min toåring på en cafeteria ved siden av. Det som slo meg først, var at jeg så en svært liten gutt, veldig høyt oppe midt inne i butikken. Skjønte ikke da hva han sto på. Etter ei stund, gikk jeg inn i butikken. Midt i butikken var det utstilt lekehus, utesklier, og Brio togbane. Jeg gikk rundt for å se om det var noen voksne tilstede som kunne se ut som de var med disse barna, noe jeg ikke fant. Da gikk jeg til de ansatte, som altså sa at dette desverre ikke var uvanlig. 

Plutselig skjønte jeg hva jeg hadde sett den lille gutten stå oppe på da jeg satt utenfor, for han gjorde kunststykket igjen. Karret seg opp ei trapp opp til sklia, og sto på toppen og svaiet. Jeg bestemte meg for å følge med helt til foreldrene kom(og hadde da tenkt å nevne hvor høyt den minste hadde vært). Jeg var inne i butikken svært lenge, og den minste rekker å rømme. Jeg holdt øye med han. Plutselig kommer det en far inn i butikken, som kjefter og smeller, og leter etter den minste. Den største fant han lett. Og det var tydelig at han hadde satt de der med vilje mens han selv handlet matvarer. Så skjedde det egentlig litt av hvert, som gjorde at jeg ikke turte å gripe inn. Kanskje feigt. 

Hva burde jeg ha gjort videre eller annerledes her? Bare irritere meg over det? Jeg lurer så på dette i kveld. 

Godt spørsmål! Hvis du tør, så hadde jeg tatt det direkte opp med faren. Direkte tale er alltid det beste (nesten absolutt alltid i alle fall). Eventuelt kunne du, som andre har nevnt over her, gitt de butikkansatte beskjed om at de var ansvarlig for barnet når det var alene i butikken, også om han skadet seg osv. De kunne ropt opp foreldrene på sentertelefonen eller de kunne blitt tatt med til et kontor der foreldrene måtte hente dem. I verste fall, måtte senteret ringt politiet... Men det er litt vel voldsomt da!

Jeg jobber i lekebutikk, og det er nok av de som gjør det ja. Jeg pleier å spørre hvor mamma og pappa er og sende de ut av butikken. Det er ikke min oppgave å være barnepasser. Skamme seg burde de.

Jeg skjønner godt du ikke gjorde noe. Man blir gjerne litt handlingslammet i øyeblikket - litt satt ut, rett og slett. Så tenker man mer på det etterpå. HIVS du vil gjøre noe i ettertid, kan du jo ringe senterledelsen (som nevnt) og si hva du så og du gjerne vil gjøre senteret oppmerksom på dette, og at det hadde vært fint om de fikk noen rutiner på slikt i butikkene

samme tenker jeg

Har jobbet i leketøysbutikk og da opplevde vi en gang at en mor kom inn med sine egne 2 barn og 2 venner av de (ca 5-6 år) og ba de oppføre seg pent mens hun gikk i de andre butikkene. Hun kom deretter bort til oss og ga oss tlfnummeret hennes slik at vi kunne ringe dersom det var noe. Da reagerte jeg litt...

svampebob skrev:
Synes ikke det er greit uansett alder. Det er da ikke de som jobber i lekebutikken sitt ansvar å passe barn?! Når barna kan gå på et senter alene er det selvfølgelig noe helt annet, men frem til da kan ikke barn passe seg selv. Min mening.emoticon

sign

Jeg må si jeg nesten blir litt glad av å lese denne tråden. Ikke fordi du har sett små barn alene på lekebutikken, men fordi dere har samme mening som jeg har.
Jeg synes virkelig ikke det er ok å bruke lekebutikken som barnevakt.

Jeg har jobba på lekebutikk og det er mange som gjør dette! Enda vi hadde en lekepark som nabo, gadd ikke folk betale 20 kr for det, heller slippe de løs i lekebutikken i opp til en time alene! Det var utrolig irriterende for butikken så jo ut som den var bomba etter de var gått, så vi hadde jo ofte den jobben med å rydde opp etter de! og det var stort sett de samme som gjorde det hver eneste gang!

Kunne aldri falt meg inn. Ikke hørt om noe slikt før heller....
Hørtes fryktelig merkelig ut.
Og barn alene i en lekebutikk, er ikke det oppskrift på katastrofe ? he heemoticon

DenicaD skrev:
ALDRI hørt om, og kunne ikke tenke meg å gjøre det?
Altså, ungene kan løpe litt når vi er på Lekebutikken allesammen.. men går ikke rundt å handler andre ting mens dem er der inne...:/

SIGN

E_i_hjertet_ skrev:
Kunne ikke falt meg inn. Gjør folk det?

Det er mange som gjør det. Jeg vet ikke helt hvorfor de velger å gjøre det. Så tenkte jeg at kanskje jeg bare er surmaget og hysterisk, og at andre synes det er helt greit. Er så glad når jeg leser her, at det ser ut til at de fleste er enig i at det er en uting. 

Kanskje jeg hadde fått andre svar hvis jeg hadde postet spørsmålet på et forum med fler menn?  :D

Back
Topp