Leiden mutasjon

Arella

Forelsket i forumet
Oktobergull 2022
Flere her som har påvist leiden mutasjon? Hvilken oppfølging har dere fått gjennom svangerskapet? Er alle satt på blodfortynnende og i så fall hvilken dose og fra du ble gravid eller lengre ute i svangerskapet?

Jeg fikk påvist dette for flere år siden og var vell egentlig klar over at jeg mest sannsynligvis hadde det side det er noe som går igjen i familien. Både min mor og alle mine tanter har det og samtlige har fått blodpropp i sine svangerskap. Har fått innprentet av min mor at jeg må på blodfortynnende når jeg blir gravid og det umiddelbart. Sa da sprang jeg til legen i dag som selvsagt hadde tatt ferie. Da ble det vakthavende lege som ble neste og han hadde skrevet ut respet til meg men ville dobbelsjekke at jeg hadde fått rett dose men når vi ikke klarte å finne ut hvilke verdier jeg hadde så ringte han føden på nærmeste sykehus og tror ikke han fikk forklart dette skikkelig og faktisk forklarte at jeg HAR påvist leiden og alle damene på morsiden har påvist og hatt blodpropp i sine svangerskap så legen der mente at det var ingen grunnlag for å gi meg blodfortynnende. Alikevell sendte han med meg resepten med beskjed om å ta kontakt med fastlegen for en ny vurdering for han synes kanskje det var litt rart.

Så i fortvilelse ble mine foreldre informert om at de skulle bli besteforeldre for første gang. Min mor mente bestemt på at jeg skulle hente ut klexanen på resepten og ta de. Snakket også med ei som kan en del om dette og hun mente også det. Nå når jeg snakket med min mor i kveld så mener hun at jeg har fått for lite. Jeg fikk 40mg sprøyter som skal tas 1 gang til dagen og hun sier jeg bare må ta de 2 ganger til dagen. Skulle visst hatt 50mg 2 ganger til dager sier hun. Sååå hva får dere?
 
Jeg har ikke dette, men et raskt Googlesøk bekrefter jo det du sier, om at du nok absolutt skal ha blodfortynnende. Mange skriver at de tar albyl-e fra de planlegger å bli gravide og så enten fragmin eller klexane etter de får positiv test. Jeg går på albyl-e og Klexane selv (pga. infarkt i morkaka og svangerskapsforgiftning sist), og ville ikke nølt med å sette klexanesprøytene var jeg deg. Ring føden og hør, men farlig er det nok i alle fall ikke. (Risikoen skal alltid veies i forhold til inntak). Ville kanskje begynt med en sprøyte daglig, også eventuelt fått albyl-e i tillegg når legen var på plass igjen. Google "leiden mutasjon blodfortynnende gravid 2013" (for å få relevante svar, praksisen endrer seg fra 2007 og 2009 som det ligger mye ute fra), så kan du lese om andres erfaringer.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Jeg har riktignok ikke leiden mutasjon, men derimot hatt blodpropp. Gikk på klexane i sist svangerskap og også denne gangen. Starter opp så fort som mulig når jeg får positiv test og tar det tom 6 uker etter fødsel . Går på 40 mg og tas en gang til dagen


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp