Legging

Her sovner hun stort sett oppå oss etter mat, hvis hun ikke har sovna ved puppen. Har vel lagt henne våken noen ganger, men da har hun vært stuptrøtt. Tror heller ikke hun sovner i vogna før den begynner å trille.
Jeg stresser ikke med det enda, hun er ikke 5 uker enda, og tenker at det viktigste er at hun føler seg trygg. :)

Helsesøsteren vår mente vi burde legge om leggetiden fra 23-24 på kvelden til klokken 19 som visstnok er mer naturlig for barn. Jeg prøvde å forklare at hun sover jo klokken 19 også (og klokken 17 og 15 og ......osv), men hun mente at vi skulle legge henne klokken 19 for kvelden. "Jaja" tenkte jeg bare og gadd ikke diskutere det tema mer :)

Haha, hadde reagert akkurat som deg ;)

Det er ihvertfall ikke mulig her da han ikke sovner av seg selv. Og prøver vi å legge han ned så våkner han igjen.
Nå er det jo uansett urealistisk å legge et spedbarn for kvelden klokken 19 med mindre man vil at morgenen skal starte klokken 03:00 :-P

Helsesøsteren vår mente vi burde legge om leggetiden fra 23-24 på kvelden til klokken 19 som visstnok er mer naturlig for barn. Jeg prøvde å forklare at hun sover jo klokken 19 også (og klokken 17 og 15 og ......osv), men hun mente at vi skulle legge henne klokken 19 for kvelden. "Jaja" tenkte jeg bare og gadd ikke diskutere det tema mer :)
Ikke sant, enkelte "gode råd" må man bare lukke ørene for. Joda, de fleste barn tar kveld kl 19, men i en alder av et år kanskje (noen før) ikke 6 uker. Man skulle tro helsesøstre vet det da men...

Merker at lillebror er kveldstrøtt i 21-tiden. Da sutrer og gråter han frem til vi legger oss. I går forsøkte jeg å legge han og så stå opp igjen selv, og jammen meg tok han ikke kveld. :) Er han som søstra vil han bli trøtt tidligere og tidligere med alderen og rundt 6 måneder ta kveld kl 19 helt av seg selv. :)

Ja jeg tror kanskje at det at han sovner ved amming gjør at han ikke alltid får tak i den tykkeste melka på slutten... fikk beskjed om å kle av han slik at han ikke skulle ha det så varmt og godt når han skulle spise...

Ellers har jeg, til min store overraskelse, både familie og svigerfamilie som mener vi ikke kan bysse eller amme lille i søvn fordi vi aldri vil få "fred" senere... Problemet er at mannen biter på det der og jeg blir så sliten av å gå å "forsvare" meg og det jeg gjør hele tiden... Jeg mener gutten har det bra. Han kan fint ligge i babynestet eller vogna og bare se rundt seg og pludre, men sovner ikke... Skal han sove trenger han litt nærhet og kos først, og jeg tenker også det er naturlig når han er så liten...
Uff, kjenner jeg blir så frustrert på dine vegne. Si til dem at ingen bysser i søvn en 15-åring, så på et punkt vil han lære å sovne for egen maskin. Men per nå som bitteliten baby behøver han kos og nærhet for å sove, og det må han få. ;)

Kanskje du skulle fått mannen til å lese litt om tilknytningsomsorg og "moderere" måter å få babyer til å roe seg på. ☺️

Uff, kjenner jeg blir så frustrert på dine vegne. Si til dem at ingen bysser i søvn en 15-åring, så på et punkt vil han lære å sovne for egen maskin. Men per nå som bitteliten baby behøver han kos og nærhet for å sove, og det må han få. ;)

Kanskje du skulle fått mannen til å lese litt om tilknytningsomsorg og "moderere" måter å få babyer til å roe seg på. ☺️

Er veldig frustrerende... Alle sier det er så slitsom en periode, men det som sliter er alle andre sitt mas om hva jeg burde gjøre annerledes... Ikke alt det andre som fører med å ha liten baby i hus... Har jo forsøkt å forklare han i forhold til det med tilknytning, men går ikke inn... Får vel lete opp litt lesestoff til han tenker jeg :p

Her sovner lille innsvøpet selv i senga om kvelden. Det hender også at han sovner på oss før vi tuller teppet rundt han og legger han i senga for kvelden. Han sovner ikke i bilstolen (bare skriker) og heller ikke i vogna lenger (gjorde det før). Men han sovner veldig godt i vugga på dagtid HVIS han får sove på magen. Lar han gjøre da vi uansett passer på. Eneste som er dumt med det er at jeg ikke kan sove på dagtid når han sover :/ De har så godt av kos og nærhet så jeg bryr meg ikke noe om at han sovnet på oss og ikke selv alltid :)

I går la vi mini våken i senga si klokka 19, lå sammen med han i et kvarter og han sovnet. Helt sjokkert i og med at han aldri har sovnet uten byssing/mat før. Våknet kl 23.30 for mat, og igjen kl 03.30 for mat. Sov deretter igjen til kl 06.00. Fantastisk med alenetid fra 19.30 på kvelden!

Et tips til alle mødre der ute: hvis babyen er trøtt og grinete, si "Shh" så høyt at du overdøver skrikingen. Barnet er vant til den konstante summingen fra da det lå i magen, og det virker dermed beroligende. Det fungerer så og si bestandig, å hvis det ikke fungerer så sier du det ikke høyt nok. Det kan bli slitsomt å si "shh", og da er "white sounds" på Spotify genialt!

Ja jeg tror kanskje at det at han sovner ved amming gjør at han ikke alltid får tak i den tykkeste melka på slutten... fikk beskjed om å kle av han slik at han ikke skulle ha det så varmt og godt når han skulle spise...

Ellers har jeg, til min store overraskelse, både familie og svigerfamilie som mener vi ikke kan bysse eller amme lille i søvn fordi vi aldri vil få "fred" senere... Problemet er at mannen biter på det der og jeg blir så sliten av å gå å "forsvare" meg og det jeg gjør hele tiden... Jeg mener gutten har det bra. Han kan fint ligge i babynestet eller vogna og bare se rundt seg og pludre, men sovner ikke... Skal han sove trenger han litt nærhet og kos først, og jeg tenker også det er naturlig når han er så liten...
Det er jo mange barn som ikke sovner av seg selv, behøver ikke være sammenheng med "taktikk med å få fred senere". Jeg tenker at det er mange som liker å synse, men det er du som er mest med barnet og kjenner det best. Du kan lese nyansene hos barnet og se barnets behov. Så kan andre bare sprelle, heier på deg :-)

Er veldig frustrerende... Alle sier det er så slitsom en periode, men det som sliter er alle andre sitt mas om hva jeg burde gjøre annerledes... Ikke alt det andre som fører med å ha liten baby i hus... Har jo forsøkt å forklare han i forhold til det med tilknytning, men går ikke inn... Får vel lete opp litt lesestoff til han tenker jeg :p
Æsj ja, folk skjønner ikke hvor slitsomme de er. Mamma kommenterer selvfølgeligheter, jeg orker ikke svare på alt en gang, bare blåsser i det. Noen ganger sier jeg jo ja eller nei som svar og andre ganger også at du jeg orker ikke det der nå jeg blir sliten.

Leser og hører at enkelte kan være virkelig krasse med kritikk, det er ufint og upassende!

Synes du burde tenke ut en setning på forhånd som du kan si, jeg synes ofte selv det er greit å være litt forberedt og ha det innøvd.

Feks Jeg syns det er slitsomt at så mange skal gi råd/ kritikk, vi vil helst gjerne følge vårt eget barn og få lov til å kose oss og bli kjent med han/hun

Last edited:
Idag har lillebror sovnet TO ganger i kurven sin av seg selv :o

Han sover max 30 min da, mot 2 timer om han får sove ved puppen. :P Men så herlig at han kan finne roen selv mens jeg er opptatt med noe. :)

Idag har lillebror sovnet TO ganger i kurven sin av seg selv :o

Han sover max 30 min da, mot 2 timer om han får sove ved puppen. :P Men så herlig at han kan finne roen selv mens jeg er opptatt med noe. :)

Lillegull kan ligge lenge for seg selv i babynestet, men han sovner liksom ikke uten pupp eller byssing... På natta sovner han ved puppen, men kan våkne når jeg legger han tilbake i senga si, men da sovner han av seg selv igjen...

Lillegull kan ligge lenge for seg selv i babynestet, men han sovner liksom ikke uten pupp eller byssing... På natta sovner han ved puppen, men kan våkne når jeg legger han tilbake i senga si, men da sovner han av seg selv igjen...
Din sover iallfall i egen seng om natta, det gjør ikke min tass. ;)

Noen ganger har hun sovna helt av seg selv, men for det meste enten bysses eller ammes hun i søvn. Har ingen problemer med det, nyyyyyter det til de grader! Hun lærer tidsnok å sovne av seg selv. Til og med storebror lærte det etter 4 mnd med bæring pga kolikk. Han har siden han var født måttet ha action hvert minutt av våken tid, men har vært ganske lett å legge for det meste fra han var ca 7 mnd :)

Kan dere legge de små ned i enten seng, vogn eller andre steder og så sovner de, eller må dere bysse etc for at de skal sovne?

Jeg har ikke tenkt over det før, men her kan jeg legge lille i vogna og han sovner av seg selv når den er i bevegelse... Samme i bilstolen... Men aldri i senga eller babynestet i sofaen eller i vugga...

Her er det helt likt. Sovner lett i bilstol, helt OK i vogn i bevegelse. Men i seng, sofa, krybbe og lignende må hun bysses. Skjeldent hun våkner og klarer å sovne igjen av seg selv. Sovner i vippestolen da. Men den rører jo også på seg, så er vel ikke så rart. Håper det ikke er nødvendig når hun blir eldre. Er det noe man må avvenne allerede for å unngå krise senere?

Det er ingenting som tilsier at de små ikke vil sovne av seg selv etterhvert, det er noe som læres etterhvert. Vi gjør det samme her; ammes i søvn eller trilles i vogna for soving. Det hender hun klarer å sovne dersom hun er trøtt nok, men bare på dagtid.
Hun blir et monster på kvelden med mye gråting dersom hun ikke får sove godt på ettermiddagen, og da er det kun amming som hjelper. Vanskelig å sikre god søvn med en aktiv treåring hjemme...

Ta en prat med mannen din og be han støtte deg ovenfor familiene deres. Dere kan fint la han sovne slik nå og vente med sånt til senere :)

Her er det helt likt. Sovner lett i bilstol, helt OK i vogn i bevegelse. Men i seng, sofa, krybbe og lignende må hun bysses. Skjeldent hun våkner og klarer å sovne igjen av seg selv. Sovner i vippestolen da. Men den rører jo også på seg, så er vel ikke så rart. Håper det ikke er nødvendig når hun blir eldre. Er det noe man må avvenne allerede for å unngå krise senere?

Jeg tenker vel at det i utgangspunktet vil gå seg til, men jeg vet ikke... Ser ut til at flere har samme tankene :) jeg kommer nok til å fortsette som jeg har gjort til tross for mye kritikk...

Back
Topp