Legging

Mammago

Flørter med forumet
Hei, min er snart 3 mnd, lurer litt på når de legger seg om kvelden og hvor lenge sover de da? Når står dere opp om morgenen og hvor ofte ammer dere på dagen:)? Har prøvd å legge min i 8-9 men han slår seg ikke til ro før 23 tiden. Jeg har ingen rutine på dagen å står opp mellom 9-11:)

Har ikke fått rutiner på plass enda, men min er bare to mnd :) her begynner han å slumre i 6-7 tiden, men han ligger i nest på sofaen til vi selv går og legger oss. De siste nettene nå har han sovet 6-8 timer i strekk :)

Her er hun i seng rundt 19-20. Sover til 00.30 - mat. Så til 0500 - mat. Og så sover vi til 8 eller 9 før vi står opp :) noen dager (som idag) er hun ekstra trøtt og da ble det natta klokka 6. Da våkner vi som regel rundt 7 :)

På dagen spiser hun ca hver 3/4 time. Alt ettersom hvor godt hun sover :)

Tar på pysj og steller kl 19, spiser, sovner mellom 20 og 21.
Da sover hun brått til 6-7 før mat igjen. Varierer litt om hun sovner igjen da eller om vi står opp. Om hun sovner så står som regel jeg opp mellom 8 og 9 mens hun gjerne kan sove til 10-11
Ammer alt fra 2 ganger i timen til hver 3. time på dagtid..

Han legger seg rundt 21 (merker når han blir trøtt på sutringen). Sover til 5-6, får pupp og sover videre til rundt 8 :)

Mi er snart 12 uker, og sovner for natta mellom 23-01.. Hyler ei god stund før hun til slutt finner roen! Vært sånn siden starten, så håper både tidspunkt og hyling snart endrer seg.. I løpet av dagen spiser hun hver 3.-4. time, og tidspunkt for siste måltid før natta varierer fra dag til dag. Hun våkner gjerne en eller to ganger for mat, står opp rundt 11. Natta er det eneste tidspunktet i løpet av døgnet hvor hun ikke må bysses i søvn..

Min er 10,5 uker. Steller først deretter nedroing med amming på soverommet som er mørkt foruten et svakt "orienteringslys". Begynner ca kl 19.30 - 20. Lille trenger va 1 time på amming og nedroing før han sovner. Jeg legger meg samtidig da i 21-tiden :-) Sover 3-timers-økter på natta med amming rundt midnatt, 3-tiden og 6-tiden. Vi står opp som regel i 8-9 tiden. På dagen er det ingen rutiner. Men som regel går vi turer på formiddagen, og da sover han mye, mens han har en lengre våkenperiode før han tar natta. På dagen er det hyppigere amming.

Mi jente er 9 uker, og hun sovner for natta en gang mellom 12-01.. I det siste har jeg fått henne å sove i 12 tiden, og da sover hun til i 5 tiden før hun vil ha mat, så sovner hun igjen og vil ha mat igjen i 8 tiden, så sover hun videre til i 11-12 tiden. Igår stod jeg opp før henne og fikk spist frokost og stelt meg, herlig! Her har hun vært noe plaget med magen, og vi har ikke hatt noen særlige gode rutiner. På dagtid kommer det ann på hva vi gjør, dersom vi er på farta i vogn/bilstol så sover hun en del, dersom vi er hjemme er hun mye våken :) Ammer alt fra hver 3 time til to ganger i timen på dagtid..

Matheo er 9 uker, sovner mellom 21.30 og 22.15, sover mellom 8-10 timer for å få mat så sover han 2-3 timer til ☺ Han får flaske med mme, på dagen spiser han hver 2-3 time.

Her legger hun seg mellom 20.30-21.00. Sover stort sett til 04-05 og sover videre til 09-10. Har noen gang sovet hele natta uten flaske. På dagtid sover hun korte lurer,har en Langlur på 2timer ca da vi triller. Spiser hver 2-3 time på dagtid/kveld til hun legger seg. Hun får mme.

Her er William 7 uker. Uansett hva vi gjør nekter han å legge seg før etter mating rundt kl 22. Gjør det nesten vondt verre om vi prøver så mye før og resulterer i en overtrøtt liten gutt som kanskje ikke sovner før 23-24! Sovner han rundt 21.30-22.30 sover han gjerne til 5-6 for mat. Etter dette sover han til 8-9 og vil stå opp. Da leker han ca 30-45 min i babygymmen mens jeg koker flasker, setter på en vaskemaskin og annet. Deretter vil han ha mat rundt 9-10 og sovner som en stokk. Han sover sjeldent mer enn 1-1,5 time per gang på dagtid, men klarer heller ikke å være våken i mer enn 1-1,5 time av gangen. Normalt går vi en lang tur på ettermiddagen og da sover han hele tiden. Etter soving rundt kl 18 er det vanskelig å få ro i han og etter bad og mat rundt kl 19 er han som oftest mer eller mindre våken til leggetid kl 22. Da er han overtrøtt og vanskelig å legge. Så tror vi skal innføre en rutine der vi lar han sove på oss i stua på kvelden så han sover litt mellom 18-22! For da klarer han å roe seg :) har ikke noe imot disse "rutinene" annet enn at det er litt slitsomt med urolig baby på kveldene! Men han er stort sett snill og blid og glad!

Han legger seg som regel kl 18-19 , sover til 4-5 spiser og sover som regel til 6.30-8. Han har i det siste bare sovet 1-2 timer iløpet av dagen fordelt på små dupper. Litt overtrøtt en periode på formiddagen og ettermiddagen. Men han roer seg veldig i ergobaby eller sjal, så putter han i det og gjør husarbeid på formiddagen når han er overtrøtt så sitter han der å koser og halvsover :P

Sovner mellom 20-24, sover til 09 og ammer annenhver time

Lillebror er snart 3 mnd og legger seg stort sett mellom kl.19.30 og 21..kommer litt an på når søstrene legger seg. Hvis vi får besøk eller at det er noe på tv jeg gjerne vil få med meg (dokumentarer o.l) så legger han seg etter det er ferdig. Han våkner ofte mer 20-30 minutters mellomrom for mer mat om kvelden fram til kl.22-23,men sover da til rundt kl.5 ( av og til kl.3). Deretter sover han til kl.6.30-7 stort sett. Da ligger vi gjerne til kl.7.50 og står opp da de dagene søstrene skal i bhg. På fridager står vi opp mellom 8 og 9.

På dagtid varierer det hvor ofte jeg ammer,men mellom 2 og 4 timer ca.

Mi er snart 12 uker, og sovner for natta mellom 23-01.. Hyler ei god stund før hun til slutt finner roen! Vært sånn siden starten, så håper både tidspunkt og hyling snart endrer seg.. I løpet av dagen spiser hun hver 3.-4. time, og tidspunkt for siste måltid før natta varierer fra dag til dag. Hun våkner gjerne en eller to ganger for mat, står opp rundt 11. Natta er det eneste tidspunktet i løpet av døgnet hvor hun ikke må bysses i søvn..

Det høres ut som det kunne vært oss! Sover kun når jeg bysser han på dagen og kan ikke legge han fra meg... Får høre at jeg skjemmer han bort, men alternativet er jo skriking...

Når det gjelder legging for kvelden har det faktisk blitt mindre skriking når vi har lagt han tidligere.. La han 22-23 før, men nå er han i seng til 20, og sovner etter 20 minutt med musikk fra uroa...

Det høres ut som det kunne vært oss! Sover kun når jeg bysser han på dagen og kan ikke legge han fra meg... Får høre at jeg skjemmer han bort, men alternativet er jo skriking...

Når det gjelder legging for kvelden har det faktisk blitt mindre skriking når vi har lagt han tidligere.. La han 22-23 før, men nå er han i seng til 20, og sovner etter 20 minutt med musikk fra uroa...

Ja, vi prøver å tvinge henne til å ta kvelden litt tidligere nå :P går sånn halvveis, men skriker i alle fall litt mindre (kortere) enn før :) leste en plass at man ikke bør bysse babyer i søvn etter de har passert 3 mnd, for da begynner de å assosiere soving med foreldrekontakt... Så må vel prøve å slutte med den dagbyssinga snart :P

Iskrem og mikrogram høres veldig likt ut som vi har det, har prøvd å legge rutiner nå med legging tidligere men det resulterer i at han roer seg ikke ned uansett før 23-00!:) jeg får også høre dette med at jeg skjemmer ham bort, jeg tar han når han griner, hvilken terskel har dere for dette ? #iskrem (vet ikke hvordan jeg tagger :o)?

Iskrem og mikrogram høres veldig likt ut som vi har det, har prøvd å legge rutiner nå med legging tidligere men det resulterer i at han roer seg ikke ned uansett før 23-00!:) jeg får også høre dette med at jeg skjemmer ham bort, jeg tar han når han griner, hvilken terskel har dere for dette ? #iskrem (vet ikke hvordan jeg tagger :o)?
Jeg har hørt fra fagfolket at du ikke kan "skjemme bort" en baby med kjærlighet før de nærmer seg 1,5 så hadde bare gitt han så mye kos han lengter etter så lenge du føler for det :) tror det bare skaper trygghet for babyen og blir bedre for foreldrene i senere år!

De er fortsatt små og har et stort behov for trygghet og nærhet, så nei de kan ikke skjemmes bort. Be de som sier om å ta seg en bolle. Det er vel først ved 4 mnd alder at det er normalt å begynne å gå rutiner mener jeg å ha lest.

Jeg tar henne opp så snart sutringa går over i gråt :) noe annet blir helt feil!! Ifølge appen Wonder weeks har hun siste dag av et utviklingssprang i dag, så jeg håper at vi ser forandring nå snart!

Back
Topp