Legging mamma/pappa

Fia1985

Flørter med forumet
Jeg har lagt lille sikkert 90% av gangene siden han ble født (er nå 5,5 mnd). Rundt 2,5-4 mnd forsøkte pappan å legge han noen ganger og som regel gikk det bra. Nå siste ukene har har det vært klin umulig for pappan å legge.. Det ender i hylgrining og jeg må alltid inn og overta (går som regel inn etter ca 5 min da det bare blir mer og mer gråting). Som regel ammer jeg i stua før natta og legger han i senga, noe som går greit - han er altså ikke avhengig av å ammes i søvn, selv om vi noen ganger må ty til det.. Skulle derfor være mulig for pappan å legge..

Skal sies at pappan har vært borte fra mini i nesten fire uker fra 4-5 mnd, men alt er fint og de har det supert sammen på dagtid - det er pappa som er mest morsom :)

Kjenner litt på at det hadde vært godt om pappan også kunne lagt ham avogtil.. Også for pappans del, som synes det er litt synd at det ikke fungerer.

Hvordan fungerer det hos dere, og er det noen som har noen tips?
 
Kanskje ikke et godt tips, og absolutt ikke noe kritikk til deg som går inn etter 5 minutter (jeg gjorde det selv ofte om jeg hørte pappaen i huset slite med å legge babyen). Men jeg begynte gjøre andre ting under leggingen, tok meg en dusj eller gikk i vaskekjelleren eller tok meg en tur ut, alt så jeg ikke kunne høre gråten, og ikke gikk inn for å avbryte det pappaen prøvde gjøre for å trøste og roe ned. Både med storesøster og lillebror nå, har jeg rett og slett tvunget meg selv til å "slippe taket" litt og stole på at far i huset også kan roe ned, selv om det av og til tar litt lengre tid. Så om du har mulighet, kanskje ta en dusj eller gå en tur i området, hvis det blir helt krise da så kan jo pappaen ringe deg og be deg komme hjem?
 
Kanskje ikke et godt tips, og absolutt ikke noe kritikk til deg som går inn etter 5 minutter (jeg gjorde det selv ofte om jeg hørte pappaen i huset slite med å legge babyen). Men jeg begynte gjøre andre ting under leggingen, tok meg en dusj eller gikk i vaskekjelleren eller tok meg en tur ut, alt så jeg ikke kunne høre gråten, og ikke gikk inn for å avbryte det pappaen prøvde gjøre for å trøste og roe ned. Både med storesøster og lillebror nå, har jeg rett og slett tvunget meg selv til å "slippe taket" litt og stole på at far i huset også kan roe ned, selv om det av og til tar litt lengre tid. Så om du har mulighet, kanskje ta en dusj eller gå en tur i området, hvis det blir helt krise da så kan jo pappaen ringe deg og be deg komme hjem?

Ja, det er sikkert et lurt råd - faktisk ikke tenkt på da jeg har følt at jeg må være så tilgjengelig. Men å sitte i stua å høre på er jo ikke akkurat enkelt, så kanskje jeg skulle prøve det..:)
 
Jeg ammet i søvn helt til han var 10mnd, og sluttet med puppen selv.
Etter det har det vært pappaen som har lagt, og selv om han må bære og bysse til han sovner, går det helt fint. :)
Det er nok bare en fase, og den blir bare lenger om hun er vant til at du tar over, så lytt til rådet du har fått over her! ;)
Husk at det tar tid å innarbeide nye vaner også, så prøv å være tålmodige.

Hvis du skal legge, er det best om du gjør det fra begynnelsen, i stedet for å ta over etterhvert. :)
 
Akkurat nå sitter jeg å vurderer om jeg skal gå inn jeg også eller vente litt til.. Klare ikke gråt.. Men vil at pappan skal få d til også! La søstra til hu var over 2.. Orker ikke d denne gangen også
 
Jeg har også lagt henne 90% av gangene, men jeg vil gjerne gjøre det også. Her tar ikke pappaen initiativ til å legge, har aldri gjort det, så det har blitt meg. Nå blir det helt feil for meg de få gangene han legger henne. Det har vært de gangene jeg har blitt så sliten og frustrert at han må avlaste meg litt. Føler at noe mangler når jeg ikke legger henne selv. Sitter med dårlig samvittighet på en måte, hehe.
Jeg ville også anbefalt å gå ut en plass du ikke hører gråten. Det er vanskelig å sitte å høre og ikke skulle gjøre noen ting :(
 
Har det helt likt her. Syns det er så rart at hun reagerer så på hvem som legger henne ned i sengen. Er skikkelig hyling her også, så er litt stress om jeg skal noe rundt leggetid. Han har klart å legge henne og roe henne (med meg ute av huset) men han sa det var mye hyling og styr før hun roet seg.
 
Han gråter skikkelig. Fra å smile og være glad før leggetid til å bli helt i fra seg på 2 sek. Synes synd på pappan som så gjerne vil få det til han også..
Jeg liker også godt å legge han og synes det er en veldig koselig stund, men kjenner jo på at det hadde vært godt å ha en reserve i fall jeg skulle få lyst til å gjøre noe annet en kveld i 19/20 tiden - etterhvert som lille spiser mer mat blir man jo litt friere enn tidligere og jeg kjenner på at det skal bli litt godt å kunne ha litt egentid/tid med venner også.

Men ja. Rutiner er vel nøkkelen her, han er blitt vant til meg og min måte å gjøre det på og så blir alt feil om det ikke er jeg som gjør det. Får bare ta tiden til hjelp :)
 
Ta det gradvis :) F.eks med at pappaen skifter til pysj en uke. Neste uke kan han skifte til pysj + dulle eller hva dere gjør før leggetid. En ting av gangen.
 
Hva om dere legger i lag en liten periode, før han prøver seg på egen hånd igjen? Da vi begynte med legge rutine pleide vi å legge henne sammen, men siden hun var ett par måneder har vi stort sett byttet på. Jeg liker å tror at det går litt fortere når jeg legger henne, men det er godt mulig det bare er innbilning:) Det er mulig jeg legger henne litt oftere, men jeg tror det er ganske jevnt. Når hun er frustrert og gråter før hun skal sove pleier vi som regel å ha det slik at den som ikke legger holder seg unna. Vi har vel funnet ut at det bare blir værre om vi begge to kommer for å trøste, selv om det er forferdelig å høre på at hun gråter.. Unntaket er selvsagt hvis hun vil ha pupp og det er pappen som har kontroll, da stepper jeg selvsagt inn:)

Er nok lurt å prøve å holde seg litt unna, selv om det kan være veldig vanskelig…
 
Jeg legger 100% av gangene, pupper i søvn ;) så ingen tips.
 
Jeg pupper i søvn;) Synes det er veldig koselig. Dette er nummer 2. Gjorde det samme med første. Ammet på natt til hun var 14 mnd:p så ja jeg har alltid leggingen men i det lange løp ikke noe jeg tror jeg vil angre på.
 
Jeg legger for det meste, men pappaen hjelper til med rutinen. Jeg ammer, så pappan gjør alt med sprelling på badet, tar på pysj og leser godnattboken, og så kommer jeg og ammer. De få gangene der jeg ikke har vært hjemme på kvelden har pappan gitt grøt og lagt ham. Men selv om det er jeg som må amme, så er det god hjelp i at pappa gjør alt det andre først.
 
Back
Topp