Leggevaner

LallaC

Glad i forumet
Junilykke2018
Hei, julimammar. Vi har lagt til oss en veldig dårlig uvane, at jenta vår sovner i fanget. Hun er snart 19 mnd. Hver gang vi prøver å legge henne ned i senga, begynner hun bare å rote rundt og leke med puta si, reise seg opp og snakker i ett sett. Da tar vi henne opp for å roe henne, og dette gjentar seg flere ganger før vi bare må holde henne på fanget og la henne sove der. Men mange protester, selvsagt. Det sier seg selv at leggingen tar tid. Og også at hun er dårlig på å roe seg når hun våkner om natten. Noen med liknende erfaringer? Hun sover i sprinkelseng.
 
Sover hun for mye på dagtid? Her måtte vi begrense dagsovingen til 1 1/2 time, nettopp på grunn av dette.
 
Hun sover alt fra 45 minutter til tre timer. Vi merker ingen forskjell på om hun har sovet lite eller kort - for tanken har slått oss også :-/
 
Legging tar ofte lang tid her også, og hun kan rote rundt i senga i opptil 2-3 timer før hun sovner. Andre ganger går det i løpet av 1 min, og hos oss er nøkkelen at hun ikke må sove til lenger enn 12.30 på ettermiddagen. Men hadde jeg vært deg ville jeg nok ha vendt henne av å sovne i fanget deres :) Barn må ofte læres opp til å sovne selv, og det må foreldrene av og til hjelpe til med. Det kan føre til litt sure miner i starten, men nå som hun er såpass stor er det mulig å forklare hva som skjer, slik at hun ikke blir lei seg/redd. Vanligvis vil hun være vandt til det i løpet av få dager. At vi setter grenser fører ikke nødvendigvis til at alt løser seg (som sagt så strever vi ofte med legginga), men vi er konsekvente på å ikke ta henne opp med mindre hun er syk, og det tror jeg er det beste både for oss og for henne :)
 
(Sniker fra mars.)

Hei!

Jeg synes ikke det er en uvane at dere gjør henne trygg ved legging, selv om jeg forstår at det er lite gunstig at ting tar sånn tid.
Vi bysset og bar i søvn til sønnen vår var 11 mnd.. :p

Nå legger vi ham i sprinkelsengen sin, som står inntil vår seng, også ligger en av oss i voksensengen til han sovner.
Noen kvelder vil han over og sovne inntil, og da får han det. Så flytter vi ham over når han har sovnet.
Noen kvelder fungerer ikke det, og da tar vi heller med en bok e.l og bytter på å ligge inne hos ham til vi skal sove, eller bare lar ham sove der alene til vi skal legge oss. :)

Hvis han ikke roer seg med kos og prat på natten, flytter jeg ham bare over til meg, også sover vi videre sammen.
Man hverken ødelegger for eller skjemmer bort barna med nærkontakt og kos. :)
 
Takk for at du sier det, 87'modell. Selv om jeg vet det, er det alltid fint at noen sier at det er OK. Men det er klart det går utover både kvelden (kvalitetstid, gjøremål, jobbing på kveldstid etc.) av å bruke så lang tid på legging. Og som Mikrogram sier, det er bra med grenser. Nå har hun sovet hele netter den siste uka, og det hjelper jo selvsagt litt på oss, men det hadde vært greit om vi slapp å sitte med henne (i fanget) to timer hver kveld. Vi får bare prøve oss fram med grensesetting, og går det ikke, så vet jeg jo at det går seg til.
 
Prøvd en seng uten sprinkler eller der feks en side et tatt av? Min gutt på 20 mnd ville ikke sove i sprinkelseng men når vi tok av siden var det greit. Sitter ved siden av sengen, noe som er mye lettere uten sprinkler, til han sovner. Går litt opp og ned i perioder men han sover bedre. Våkner han på natten havner han fort oppi våres seng!
 
Ah, angrer på at vi kjørte lavbudsjett på akkurat sprinkelsenga, for vi får ikke tatt av siden. Kanskje vi skal prøve oss på juniorseng allerede, ja - for tanken har slått meg.
 
Her har han begynt å bli hysterisk når han skal legge seg, så da sitter jeg vedsiden av senga hans til han sovner. Det tar heldigvis ikke mer enn 10 min, men håper det forsvinner igjen like fort som det startet [emoji14]
 
Ah, angrer på at vi kjørte lavbudsjett på akkurat sprinkelsenga, for vi får ikke tatt av siden. Kanskje vi skal prøve oss på juniorseng allerede, ja - for tanken har slått meg.

Vi har byttet til juniorseng og det gikk kjeeempe bra, legging gikk fra 1 time til 15 min :)
 
sniker fra april jeg! har hatt det samme problemet i ett par under med en knert som har styrt rundt i senga si en times tid og ommøbelert dyne og pute i senga si.. synger, danser og øver seg på nye ord [emoji12] denye siste uka har knerten derimot lagt seg ned ila 10 min og sovnet.. krysser fingrene for at den lange leggetiden bare var en fase, og at vi nå er tilbake der vi (stort sett) har vært [emoji4] lykke til!
 
Snakker og leker har hun gjort lenge. Da lar vi henne bare styre til hun sovner. Men hun har begynt å bli hysterisk oftere ved legging, så nå kan det gå opp til en time før hun sovner :/
Sitter ved siden av sengen hennes og evnt synger eller prater litt til hun sovner. Om vi tar henne opp skal hun bare ut i stua, så det prøver vi å unngå. Da tar det gjerne lengre tid [emoji14]
Men hun gar også begynt åtisse på potta, så kan jo ikke nekte henne heller om hun sier hun må. Hun vil nemlig ikke tisse i bleia

Dere som har byttet til juniorseng, sover de på samme rom som dere?
 
Last edited:
Back
Topp