Jeg er av den typen som mener at det er tull at babyer skal legge seg så tidlig om kvelden, særlig hvis dette er første barnet ditt og du ikke har noen andre barn som vekker deg tidlig om morgenen.
Min sovnet også rundt 23.45 i mange uker før jeg innførte leggerutine. Med leggerutinen så begynte hun gradvis å sovne tidligere om kvelden, og det gikk fra 23.45 til rundt 20-20.30 (etter at vi stilte klokken også). Min sov også ikke mer enn 8-9 timer, men nå sover hun plutselig 12 timer. Alt dette fordi hun har hatt en helt stabil og forutsigbar leggerutine i ca. 6 uker nå.
Hvis du vil prøve å få henne til å sovne noen timer tidligere, ville jeg begynt leggingen ca. 15-20 minutt tidligere enn det du pleier. Sovner hun like raskt som hun vanligvis gjør, ville jeg neste kveld gjort det samme. Ellers kan du starte legging ved første gjesp for kvelden.
Nå vet ikke jeg detaljene rundt din leggerutine eller hvilke signaler babyen din kommer med. Hos oss er gråt og gjesp rundt en halvtime-time før hun skal sove, ofte det første tegnet på at det er på tide å legge henne.