Leggerutiner og alenetid:)

Rog90

Glad i forumet
Hei :) Lille er 2 mnd, og dette er mitt andre innlegg etter fødselen, puuh travle tider. Kjenner behovet for alenetid begynner å presse ordentlig på. Ligger å ammer mini i søvn as we speak etter at vi har sovet sammen i senga to timer allerede (18-20). Vi har pleid å lagt oss sammen med mini alt fra kl 21 til 24. Ammer han da i søvn for så å flytte han over i bedside crib. Han ligger ofte å ammer i en time før han sovner..Der sover han i vanligvis ca 4 timer før det er tilbake i vår seng for mating og der blir han som regel liggende å forsyne seg av og på frem til morgenen. Lurer på hva dere gjør, og om det er noe rutine ennå? Ellers er vell det meste jeg får være borte fra mini max et par timer i slengen, men pumpet meg og pappan gav flaske selv om jeg var hjemme bare for p sjekke hvordan det gikk i går, så kanskje jeg kan våge meg bort i klubb alene neste gang :D Føler det er luksus å gå på do og på kiwien i fred for tiden, hehe:D Hvordan er deres alenetid :)?

Her ammer eg lille i stuen engang mellom 21-22 tiden, så legger eg han i sengen sin, der sover han første økten 3-5 timer, så e det amming igjen(ammer alltid i stuen), og da resten av natten sover han økter på ca 2,5-3 timer.
Vi står alltid opp ca kl.8 i ukedagene,da storesøster må leveres i bhg'en. Så eg har aleinetid på kvelden når begge mine små e lagt, men prioriterer oftest søvnen :)
Pappaen har ikke prøvd å gi flaske ennå, men må nok snart prøve på det her også :)

Dagen starter gjerne rundt kl 11. Skifter bleie, gir mat, vipper hun i stolen mens jeg spiser frokost. Så ser jeg på tv, vasker huset eller noe sånt, mens hun enten følger med på meg eller sover. Ammer når hun vil ha. På dagen har vi liksom ikke så mye rutiner. Men når klokka er 20-21 så pleier jeg å amme på begge sider, så koser vi litt, og da er det bleieskift og så får hun en flaske med mme av pappa, så koser han med henne til hun faller i søvn, da gjerne et sted mellom 23-00. Så sover hun til 7-8, og da er det skift og amming, så sover hun og jeg videre til 10-11 tiden :) ikveld sovnet hun for en time siden, så nå har vi lagt henne nede på rommet i senga si, da sitter vi her i stua med babycall :)

Jeg er så trøtt når jeg endelig får litt alenetid. Planlegger med mannen at vi skal se serie og kose oss. Jeg sovner ganske kjapt på sofaen :o
Vi legger lille i 21-22 tiden. Han sover til 02-03 tiden, ammer og sover til 07-08 tiden igjen. Av og til presses det inn en ekstra amming. Tar første hvil allerede i 09 tiden :)

Legger oss og ammer i senga mellom 22-00, alt etter når hun blir trøtt. Så sover hun til rundt 4, ny ammerunde i senga, sover til 6-7, amming, så søvn til 10-11.Vi har ingen fast rutine sånn egentlig, da hun sliter med mageknip og hver kveld/natt er uforutsigbar, men dette er sånn ca. :)

Alenetid, hva er det? :p Får av og til en halvtime-time for meg selv, og da hører jeg ofte på musikk. Slapper så sykt av da :) Men hun tar flaske, så jeg kan pumpe og overlate til mannen :)

Alenetid er faktisk gull verdt! Eller bare litt tid med en av de andre barna. Vi er heldig for lille sover fra 18.30-07, så kvelden er alltid vår. Da kan en av oss gå på trening, jeg kan gå på klubb eller vi bare koser oss sammen. Eldste syns det er veldig kjekt når hun sitter oppe etter at de andre er lagt. Ellers har pappaen fast bading med lillingen om kvelden, da nyter jeg en herlig kopp kaffe-for det får jeg aldri gjort på dagtid☺️☺️

Her legges hun når jeg legger meg 22/23
Da ammer jeg henne før jeg går opp, eller i sengen. Vi samsover i diger seng...
Hun ammes mellom 1-3 ganger til, men når er variert. Samme om hun tar 1 eller 2 bryst om gangen om natten.
Tid for meg selv uten baby har jeg ikke mere enn Max 5-10 min. Hun fullammes, og er mammadalt så jeg går ikke langt uten henne. Kun til butikken i nærheten 3-5 min, og gå så jeg kan komme meg fort hjem om jeg trengs. Har ikke sett behovet, for å pumpe meg. For jeg har ikke behov, for å dra uten henne. Er invitert i dobbel bursdagsfest 40 og 30 års dag, men synes hun er for liten til og bli forlatt av meg når hun er 2 mnd. Baby kommer før et sosialt liv lenge enda :)

Leggerutinene her er at jeg prøver å ha kveldsstellet gjort før 19, men hun sovner ikke med en gang etter. Varierer fra 21-23. Men, i kveld sovnet hun 1945:o Om hun har sovnet før jeg legger meg 22-23, så vekker jeg henne for bleieskift og så er det amming liggende i sengen. Når hun har sovnet (igjen), legger jeg henne i egen seng. Så er det 1-2 amminger ila natten. Hun er dovendyr, så hun sover gjerne til 10 så lenge hun blir ammet:)
Alenetid...aldri egentlig. Jeg er alene med henne og har vel alenetid når hun sover:) Men, ville aldri bytta det for alt i livet❤️

Dagen starter gjerne rundt kl 11. Skifter bleie, gir mat, vipper hun i stolen mens jeg spiser frokost. Så ser jeg på tv, vasker huset eller noe sånt, mens hun enten følger med på meg eller sover. Ammer når hun vil ha. På dagen har vi liksom ikke så mye rutiner. Men når klokka er 20-21 så pleier jeg å amme på begge sider, så koser vi litt, og da er det bleieskift og så får hun en flaske med mme av pappa, så koser han med henne til hun faller i søvn, da gjerne et sted mellom 23-00. Så sover hun til 7-8, og da er det skift og amming, så sover hun og jeg videre til 10-11 tiden :) ikveld sovnet hun for en time siden, så nå har vi lagt henne nede på rommet i senga si, da sitter vi her i stua med babycall :)
Åhhh..høres ut som en drøm.:) Mulig det er mme hun sover så godt av :)? Min har ikke fått annet en morsmelk ennå, og spiser ofte :D

Alenetid er faktisk gull verdt! Eller bare litt tid med en av de andre barna. Vi er heldig for lille sover fra 18.30-07, så kvelden er alltid vår. Da kan en av oss gå på trening, jeg kan gå på klubb eller vi bare koser oss sammen. Eldste syns det er veldig kjekt når hun sitter oppe etter at de andre er lagt. Ellers har pappaen fast bading med lillingen om kvelden, da nyter jeg en herlig kopp kaffe-for det får jeg aldri gjort på dagtid☺️☺️
For en drøm :D Får mini kun morsmelk? Virker som de rundt meg som har babyer som sover rundt får erstatning :) Høres jo veeeeldig fristende ut, men greit å ha maten ferdig oppvarmet med seg også :D Alenetid er sjelden her i gården, men jeg fikk streng beskjed av fysio å få alenetid pga bekken og rygg. Så håper mannen min trør litt ekstra til fremover, selv om han har vært flink til nå også så er det nok litt å gå på :D

For en drøm :D Får mini kun morsmelk? Virker som de rundt meg som har babyer som sover rundt får erstatning :) Høres jo veeeeldig fristende ut, men greit å ha maten ferdig oppvarmet med seg også :D Alenetid er sjelden her i gården, men jeg fikk streng beskjed av fysio å få alenetid pga bekken og rygg. Så håper mannen min trør litt ekstra til fremover, selv om han har vært flink til nå også så er det nok litt å gå på :D

Kun morsmelk, med unntak av nan når jeg har hatt brystbetennelse. Alle mine tre har sovet natten igjennom fra fødsel av. Ja viktig å hvile bekkenet, sett mannen i arbeid og ta deg en velfortjent hvil!

Åhhh..høres ut som en drøm.:) Mulig det er mme hun sover så godt av :)? Min har ikke fått annet en morsmelk ennå, og spiser ofte :D
Ja det kan det absolutt være! Og det gjør meg jammen ingenting å slippe å amme på natta. Det er jo helt fantastisk å få sove gjennom natta som jeg alltid har gjort. Hvis mme gjør det, så tommel opp! Happy baby, happy mom :) :)

Her sovner hun hver kveld ca klokka åtte, så etter det har vi alenetid. Og siden hun sover så godt på natta/morgenen så sitter vi oppe til i tolv-ett tida før vi legger oss:)

Min lille gutt er veldig snill om natten :) han får stell og mat kl 20-21 og er ikke oppe før kl 3 da er det bare mat i senga så sovner han med engang, neste måltid blir da kl 06-07 da begynner vi med dagen og da er han våken i 2-3 timer før han sovner 1 timers tid.
Lille gutten min er 12 uker og jeg er gravid igjen :) så i natt var det pappa som passa på gutten siden jeg hadde vondt i magen. Må si han var så flink hørte han kose seg med lille gutt. :)

Her har vi hatt vellykka legging i ca 2 uker etter tips fra helsesøster.
Jeg gir flaske, men han spiser sitt siste måntid i 9-10 tiden.
Da steller jeg han og tar på pysj før han får flaske i stua.
Når jeg ser han begynner å bli trøtt har jeg lagt en sånn varmepose jeg varmer i microen i senga hans. (Kjøpt på clas olsen)
Tuller han godt inn i et teppe før jeg legger han e ferdig oppvaram seng.
Legger han i senga si, susser han god natt og går it av rommet. Må svogtil innom men da bare for titt eller litt stryking på kinnet.
Etter det sover lille etter ca 30 min og sover til ca kl 4 for mat og sover til 7.
Helsesøster mente det var naturlig at lille kunne gråter før han sovnet, men skal aldri grine i mer en 5 minutter.
De førsye dagene satt seg på sengekanten og strøk han på kinnet og i pannen og passet på at han hadde smokken i munnen.

Her legger mini seg ca 21:00, mister smokken maaange ganger, sovner rundt 21:30. da sover han enten til 5-6, og sovner til ca 10. Eller så sover han natten igjennom til ca 8, men da skal han opp å spise :) dagtid varierer mye, men han sover generelt mye. Får som regel til to lange og en litt kortere dupp :)

Alenetid, aner ikke hva det er :dummy: mini har ingen faste rutiner. Plages med at slik som eks igår sovnet han kl 22 men våknet 10 min etter og er lysvåken. Fikk ikke lagt han før over halv12 sammen med meg. Da spiste han så 02:30, 05 og nå 07:30. Han sover fortsatt mens jeg er oppe å få æ søstrene avgårde på skole. Han gjør dette hver kveld, dupper ett kvarter for å holde det gående til senkveld....så vi har ikke alenetid....Han er også mammdalt så det er alltid jeg som får han til å sover og han tar hverken sutt eller flaske. :inpain:

Back
Topp