Leggerutiner natt

Denne uken har vi begynt å prøve med rutiner. Steller han for kvelden, ammer i sengen med dempet belysning, legger han i sengen sin og synger en sang. Går ut av rommet, men går inn å viser at vi er her hvis han er urolig. Han har sovnet i sin egen seng tre netter på rad :D (før har jeg måttet amme han i søvn).
 
For øyeblikket, amme så gråter vi begge to fordi han er så tett at han ikke klarer å hverken spise eller sove, eller puste skikkelig.

Men har du ikke nesesuger da? Det er jo typ det beste som finnes og kjøpes på apoteket.. ikke den der med ballong man klemmer på, men den du suger i! Da får man jo opp all snør og er h*n ikke bare snørrete men tett, så tar du salvann nesespray først, og da løsner det fint og du kan suge ut alt. Jeg har en på 2 og en nyfødt og aldri slitt med tett nese for jeg bare suger det ut og de har vært mye snørrete begge to!! Ja, babyen synes det er ubehagelig og vil nok gråte litt, men de synes som oftest det er så deilig når de kan puste ordentlig etterpå :) du ikke har en så kjøp det, så må du bare gå i anskaffelse av en. Du må suge ganske hardt assa for å få opp alt og den må liksom litt godt inn i nesen med "tuppen" pekene nedover, ellers er det lett å suge i huden og ikke nedover i nese/hals. Mannen får sjeldent til, men det gjelder å øve litt. Bare romstrer litt i nesen så finner du der du får sugd opp bra med snør!
Jeg pleier å ta ut filteret for det blir så fort tett og gjerne før man får tømt nesten dems, men det blir aldri sånn at man får snør i munnen eller noe sånt uansett!!
 

Vedlegg

  • Screenshot_20160928-214825.png
    Screenshot_20160928-214825.png
    816,9 KB · Visninger: 37
Last edited:
Men har du ikke nesesuger da? Det er jo typ det beste som finnes og kjøpes på apoteket.. ikke den der med ballong man klemmer på, men den du suger i! Da får man jo opp all snør og er h*n ikke bare snørrete men tett, så tar du salvann nesespray først, og da løsner det fint og du kan suge ut alt. Jeg har en på 2 og en nyfødt og aldri slitt med tett nese for jeg bare suger det ut og de har vært mye snørrete begge to!! Ja, babyen synes det er ubehagelig og vil nok gråte litt, men de synes som oftest det er så deilig når de kan puste ordentlig etterpå :) du ikke har en så kjøp det, så må du bare gå i anskaffelse av en. Du må suge ganske hardt assa for å få opp alt og den må liksom litt godt inn i nesen med "tuppen" pekene nedover, ellers er det lett å suge i huden og ikke nedover i nese/hals. Mannen får sjeldent til, men det gjelder å øve litt. Bare romstrer litt i nesen så finner du der du får sugd opp bra med snør!
Jeg pleier å ta ut filteret for det blir så fort tett og gjerne før man får tømt nesten dems, men det blir aldri sånn at man får snør i munnen eller noe sånt uansett!!

Det går bedre nå, men han har vært så tett i nesa at vi var innlagt på isolat på barneavdelingen på sykehuset. Vi har tilogmed kjøpt elektrisk nesesug som er endamer effektivt. Han var så tett at han faktisk gikk ned i vekt og sykehuset vurderte sonde. Men etter en uke med konstant pumping og flaskemating begynte vekta å gå opp igjen. Han er fortsatt litt snørrete, men det er så lite at det bryr ingen av oss seg om.
 
Det går bedre nå, men han har vært så tett i nesa at vi var innlagt på isolat på barneavdelingen på sykehuset. Vi har tilogmed kjøpt elektrisk nesesug som er endamer effektivt. Han var så tett at han faktisk gikk ned i vekt og sykehuset vurderte sonde. Men etter en uke med konstant pumping og flaskemating begynte vekta å gå opp igjen. Han er fortsatt litt snørrete, men det er så lite at det bryr ingen av oss seg om.



Åja, det var såpass ille, da skjønner jeg at kanskje nesesugeren ikke er redningen, men uansett kjekk å ha til senere :)
Bra alt går bra nå da og fod bedring videre :)
 
Her har vi kommet inn i veldige gode rutiner! Vi legger lillesøster i egen seng på eget rom (vegg i vegg med vårt og rett ved stua) Ca kl 19! Vi legger henne våken, og hun finner søvnen fint selv! Stort sett må vi inn et par tre ganger mellom 18-21 og finne smokken som har falt ut av munnen! Så sover hun frem til kl 04-06 før hun vil ha mat! Hun er 11 uker og vi er vel på fjerde uken nå hvor hun har lagt seg kl 19 og sovet hele natten!
Det var vel egentlig da vi fant en smokk hun likte og hun knakk smokkekoden at hun begynte å sove så lenge!
Storebror som er 2,5 år var helt lik! Fra han var 6-7 uker sov han også 10-12 timer om natten på eget rom!
Jeg måtte sjekke med helsesøster at det var greit at babyen sov så lenge uten mat, og det var det! Så lenge de legger på seg som de skal, så trenger jeg ikke vekke babyen for å gi mat om natten!
Dette er som å være hjemme hos oss :) Her er det natta i 19-20 tiden og sover til 04-06 :) Helt fantastisk å ha en så snill og soveglad baby :)
 
Vår frøken blir lagt mellom kl 7 til 9 i egen seng. Måltid mellom kl 3 og 6. Vi startet tilig med kveldsrutine. Stell og mat og i seng. I begynnelsen med rolig musikk, sang og kos. Nå sovner hun stort sett etter en liten sang :) Samsoving fungerer verken for henne eller oss. Våkner ofte da. Sover mindre på dagen. :)
 
Her får hun mat rundt 20.30-21. Etter det steller vi henne klar for kvelden å legger henne i senga si på rommet vårt. Der sovner hun fint å sover til ca 06-07 får mat å sover videre til ca 09.30 :)
 
Her har vi vel alltid hatt en form for rutine fra starten siden vi har storebror også og annenhver uke er jeg alene om legging med begge 2. Begge stelles samtidig (de ukene jeg er alene, ellers steller en av oss lillebror mens den andre legger storebror). Somregel sovner ikke lillebror før etter at storebror har sovnet for kvelden rundt kl 19. Jeg pleier å amme han etter storebror er sovnet, kan da ligge slik en stund men somregel sover han såpass tungt at jeg kan flytte han over i babynestet innen mellom kl 20 og 20.30. Vi si han sovner alt mellom kl 19.30 og 20.30 avhengig av når broren sovner for kvelden
 
Vi skifter til pysjamas og engangsbleie(bruker tøybleier om dagen) rundt 19-20. Ca annenhver dag bader hun og det er alltid på kvelden så det er rett i pysj etterpå. Så er det kos og kveldsamming på sofaen og så legger jeg henne samtidig med meg mellom klokka 21-23, ammer henne i søvn og så samsover vi hele natta. Hun våkner litt lett men sovner igjen hvis jeg legger armen rundt henne eller tilbyr puppen.
 
Back
Topp