Legge rutiner.

LeneSvima

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Hva er rutinene før legging på kvelden? Er det noe dere MÅ gjøre hver kveld ellers blir det feil for di små?:)

Ingenting vi må, egentlig

Ofte joghurt til kveldsmat. Grøt er hun ikke glad i lenger

Ren bleie og pysj. Ofte på potta.

Tannpuss og nattakos av dem som er hjemme.

Amming på senga og så sove.

Men hun kan legges uten kveldsmat om vi kommet sent eller sen middag

Kan legge seg om ingen er hjemme til å gi nattakos

Og kan om nødvendig legges av far som naturlig nok ikke kan amme ( men da får hun kveldsmat) og da blir han liggende der lenge.

Kveldsmat er som regel grøt eller brødskiver. Grøten er a ikke så veldig glad i lengre. Så er det kveldstell og smøring fra topp til tå.

Også er det pupp og kos før tannpuss. Viktig å kose litt mellom stell og tannpuss ellers blir det feil. Dette når far legger og jeg er borte.

Så er det sang på senga før god natt.

Rutinen våres har bestått av kveldsmat, ny bleie og pysj, tannpuss og deretter pupp på stua før vi går inn på rommet hvor vi synger noen sanger.

Ingenting vi må gjøre, tror jeg... har egentlig store utfordringer knyttet til søvn og legging, så vi har prøvd ut litt forskjellig (ca. 1mnd med hver nye ting før vi bestemmer om vi må endre). Så nå er rutinen:

- rydde stua for leker
- grøt halv seks
- kveldsstell (bad hver tredje kveld pga. Eksem)
- kos på fanget i sofaen med ei flaske melk
- lese bok
- i egen seng halv syv (eller før hvis han er veldig trøtt) der får han drikke vann og tutt
- mamma eller pappa henger over sengen til han sovner (10-60min)

Etter dette kan egentlig hva som helst skje :P

Har ikke nødvendigvis noe som MÅ gjøres. Her varierer det litt. Begynner ofte leggerutiner kl 18:30, gir mat, skifter bleie og over til pysj. Deretter tannpuss. Det hender på kveldene at vi dusjer henne og da dusjer vi henne rett etter mat, så tar vi kos og tannpuss i dusjen :) så er det en klem/kyss og natta :)

Bade, smøre og massasje. Så litt lek så kveldsmat. Så er det å pusse tennene og så legge seg i senga.

Spise kveldsmat( brødskiver), pysj, bleie og tannpuss. Leite gjennom stua for å finne kose og smokken. Så gi alle kos og suss. Legges ned og setter på uro, går ut med en gang. All form for grøt og flaske er utelukket her, han blir sint

Ingen ting vi må gjøre, men vi har følgende rutiner:
- Ettermiddagsbad
- Kveldsmat
- Barnetv (10min sangfoni)
- Tannpuss
- Synge trollmor på tur inn på soverommet og ned i sengen, avsluttet med ett stryk i håret og kyss på kinnet og "drøm mange fine drømmer, skatten vår - mamma/pappa er glad i deg"[emoji5]
Blir helt feil for meg om jeg ikke får sagt det til lillingen før han legger seg[emoji5]

Back
Topp