Legeugifter ifb. svangerskap

• Trådstarter Trådstarter Frk.S
  • Opprettet Opprettet
F

Frk.S

Guest
Hva må dere betale når dere er hos legen i forbindelse med svangerskapet?
Jeg opplever hele tiden å få regninger, og etter det jeg vet så skal det ikke være utgifter ifm. svangerskap. Jeg får regning når legen ringer meg ang. sykemelding/svangerskap (har vært sykemeldt i noen mnd.'er pga. svangerskapsproblemer), når jeg må hente en sykemld. på legekontoret, når jeg har vært inne å tatt blodprøve, har hatt time/kontroll, når jeg tok glukosebelastningsprøve osv osv.. Alt faktureres!
Jeg har en venninne som også er sykemldt. grunnet svangerskapsproblemer, og hun får ikke en eneste regning på noe! Og det gjør ikke andre gravide jeg kjenner heller.. Jeg har hatt et svangerskap tidligere og da fikk jeg ikke regninger på alt.. Verken på tlf.-samtaler, skriving av sykemld. etc.. Erfaringer?

Svangerskapsomsorgen er gratis. Det var en vikar hos legen min en gang som fakturerte meg for sykemelding. Den fikk jeg slettet. Mulig noen tar betalt for materiell som blekk og papir. Men i utgangspunktet skal konsultasjonen ifm svangerskap være gratis.

Edit: hos lege med refusjon, altså ikke på volvat for eksempel.

Det kan være du har betalt for sukker drikken ved glukosetesten, den må man visst betale for. Men ellers har jeg ikke betalt noe:)

Jeg måtte betale en gang. Men fikk det tilbakebetalt etter en stund. Man skal ikke betale for det.

Har aldri betalt så mye som ei krone :)

Man skal ikke betale noe, det hadde jeg tatt opp med dem.

Eller, det er vel kun vis du er medlem av folketrygden, dvs at du er norsk statsborger, bor i norge min x antall år etc om du har bodd i utlandet du har krav på gratis helsehjelp.

Selve konsultasjonen skal være gratis så lenge det ikke er privat, men de kan ta betalt for materiell. At du blir fakturert for at de ringer deg syns jeg høres veldig rart ut.
Ville nok tatt en prat med legekontoret for å få klarhet i det.

Fikk også en faktura ang sykemld.. jeg ringte bare til legekontoret å sa at dette skal jo være gratis. Så fikset de d med å slette den. Hver gang jeg er hos legen så bruker jeg å minne henne på at d skal være gratis. Ikke betalt noe!

Jeg opplever hele tiden å få regninger, og etter det jeg vet så skal det ikke være utgifter ifm. svangerskap. Jeg får regning når legen ringer meg ang. sykemelding/svangerskap (har vært sykemeldt i noen mnd.'er pga. svangerskapsproblemer), når jeg må hente en sykemld. på legekontoret, når jeg har vært inne å tatt blodprøve, har hatt time/kontroll, når jeg tok glukosebelastningsprøve osv osv.. Alt faktureres!
Jeg har en venninne som også er sykemldt. grunnet svangerskapsproblemer, og hun får ikke en eneste regning på noe! Og det gjør ikke andre gravide jeg kjenner heller.. Jeg har hatt et svangerskap tidligere og da fikk jeg ikke regninger på alt.. Verken på tlf.-samtaler, skriving av sykemld. etc.. Erfaringer?
Du skal ikke få regninger på det. Alt er gratis når man er gravid :)

Du skal ikke få regninger på det. Alt er gratis når man er gravid :)

Betalte ingen ting. Betaler fremdeles ikke (baby kom i starten av september) da jeg sliter med ettervirkninger av svangerskapsforgiftning. Da setter legen timene mine som svangerskapsrelatert og jeg slipper betale enda.

Jeg måtte betale for glukosebelastning :)
Det var eneste pluss egenandel(50kr) på ultralyd siden jeg var henvist til privatklinikk.

Jeg måtte betale for sykemelding. Tok dette opp med de, for trodde det skulle være gratis, ettersom det var svangerskapsrelatert. Fikk bare til svar at det ikke inngikk under det som er støttet av staten. Ellers har jeg ikke betalt for noe, verken blodprøver, kontroller eller ultralyd (måtte ha tre).

Har kun måtte betale for glukosebelastning og en liten egenandel på 80 kr da jeg ble henvist til tidlig ultralyd hos privatklinikk (kunne fått det gratis på sykehuset da)

Har måttet betale for noe materiell, men har ellers ikke betalt noe som helst i forbindelse med svangerskapet (lege/jordmor).

Jeg har ikke betalt noe hos lege eller gynekolog til nå i svangerskapet, utenom influensavaksinen som kostet 150,- Har ikke fått sykemelding da, jeg er allerede hjemmeværende. På sykehuset har jeg betalt 25,- hver gang jeg har vært på undersøkelse på poliklinikken (UL etc), det er visst for materiell.

Back
Topp