Legeugifter ifb. svangerskap

• Trådstarter Trådstarter Frk.S
  • Opprettet Opprettet
Det er mange forskjellige erfaringer skjønner jeg.. Men jeg ser at vi i hovedsak ikke skal betale noe til legen dersom det er svangerskapsrelatert.. Kanskje kommunene gjør det forskjellig..?
Jaja.. Jeg snakket med faktureringsansvarlig på legekontoret idag, og der ble jeg atter igjen opplyst om at legen tar betalt for å skrive sykemeldingen og jeg må også betale egenandel på blodprøver etc.. Jeg gir opp kampen! :/
Har time hos jordmor i neste uke og er 27 uker på vei da, så da slipper jeg å forholde meg til legen..

Alt har vært gratis sett bort ifra to regninger på 25,- for materiell på oul

Betalte aldri noe når jeg var gravid, heller ikke når jeg ble sykemeldt selv om det strengt tatt ikke var pga svangerskap. Fikk faktura når jeg måtte til vikar (annet legesenter pga feriestengt), sa ifra i luken og det ble slettet da det var skjedd en feil.

Lurer på hvem som kan svare på hvordan det egentlig skal være, siden det tydeligvis er så stor forskjell. Jeg var rundt 13-17 ganger hos legen i løpet av svangerskapet og fikk sykemelding rundt hver 14 dag i flere mnd, betalte kun en gang og det viste seg at var en feil. Bortsett fra når jeg hadde en time som ikke var relatert til svangerskapet.
Min lege sier at alt som er svangerskapsrelatert er gratis, også om sykemeldingen er relatert til det!

Lurer på hvem som kan svare på hvordan det egentlig skal være, siden det tydeligvis er så stor forskjell. Jeg var rundt 13-17 ganger hos legen i løpet av svangerskapet og fikk sykemelding rundt hver 14 dag i flere mnd, betalte kun en gang og det viste seg at var en feil. Bortsett fra når jeg hadde en time som ikke var relatert til svangerskapet.
Min lege sier at alt som er svangerskapsrelatert er gratis, også om sykemeldingen er relatert til det!

Info fra helsenorge generelt er ihvertfall at man må betale for materiell selv om man er fritatt for egenandel. Ikke uvanlig å måtte betale for utskrifter osv, men mange legekontor tar ikke noe for dette heller.

"I tillegg til egenandel, kan det være at du må betale gebyr eller pasientbetaling for enkelte tjenester, for eksempel utgifter til bandasjemateriell hos lege. Du må betale disse egenbetalingsutgiftene uansett om du har frikort eller er fritatt fra å betale egenandeler. Disse beløpene inngår ikke i ditt grunnlag for frikort."

https://helsenorge.no/Sider/Frikort-for-helsetjenester.aspx

Var det jeg fant i farta nå midt på natta :p

Det er mange forskjellige erfaringer skjønner jeg.. Men jeg ser at vi i hovedsak ikke skal betale noe til legen dersom det er svangerskapsrelatert.. Kanskje kommunene gjør det forskjellig..?
Jaja.. Jeg snakket med faktureringsansvarlig på legekontoret idag, og der ble jeg atter igjen opplyst om at legen tar betalt for å skrive sykemeldingen og jeg må også betale egenandel på blodprøver etc.. Jeg gir opp kampen! :/
Har time hos jordmor i neste uke og er 27 uker på vei da, så da slipper jeg å forholde meg til legen..
Jeg leste et sted at det som var gratis var standardpakken. Men vet ikke. Skal se om jeg finner det i løpet av dagen.

Har ikke betalt for noe... rart at du får faktura for telefone samtaler...

Ja, jeg synes også det er rart... Med sykemld. hver 14 dag, hvor jeg må betale for tlf.-samtalen og at legen skriver mld. for hver gang, så blir det en del penger. Har betalt ca. 500 i løpet av en mnd... ( da også med blodprøver..) Synes det er mye! Jeg tror ikke det er rett, men. Jeg vet jeg kom over loven for dekning av helseutgifter ifm. svangerskap et el. annet sted, men finner det såklart ikke igjen...(!) :/

Har ikke betalt for noen ting annet enn influensavaksina - det være seg alt fra kontroller til sykemeldinger.

Ville ringt helfo og hørt. De kan dette ned til minste detalj. Jeg har aldri betalt noe, kun egenandel på 58kr hos gyn. Tlf.nr til helfo er 80043573 (800helse).

Back
Topp