Legetime etter fødsel?

Mammatil2.2018.2021

Forelsket i forumet
På barsel på sykehuset sa jordmor at det var lurt med en time for hos lege når det nærmet seg 5-6 uker etter fødsel. Lurer bare på hva som pleier å sjekkes/gjøres på slik legetime? Er det blodprøver og slik? undersøkelse nedentil?
 
Legen min tar en sjekk nedentil, og gjerne en celleprøve. Og prevensjon er jo greit å få resept på.
 
Generell snakk og sjekk for å se om alt er ok med mors helse etter fødselen. Undersøkelse nedentil dersom du ønsker, og gjerne celleprøve dersom det er lenge siden sist. Men du trenger ikke ha gyn.undersøkelse, sist ga jeg beskjed om at jeg ikke var klar for å «bli rotet rundt i der nede» ennå etter en traumatisk fødsel, og det var helt greit. Bestilte time noen mnd senere for å ta celleprøve.

Snakke om prevensjon hvis du ønsker det.
 
Eg skal på 6-ukers kontroll hos jm. Sist sjekka dei ikkje underlivet, men dei gjer det om du ønsker [emoji4] og så er det greit å kunne spørre om prevensjon og sånt [emoji5]
 
Jeg tok seksukerskontrollen hos gynekologen min. Syntes det var OK når jeg først skulle. Også satte jeg inn spiral også. Tenker jeg gjør det samme denne gangen.
 
Lurt å be om å få sjekke jern og vitaminer også, sa jordmor på barseltreffet jeg var på i går :)
 
De er som regel veldig opptatt av prevensjon :hilarious:

Sette inn spiral er lurt hvis du tenker det. Det er ikke så vondt om man tar det nå, i stedet for å vente
 
Back
Topp