Lege vs jordmor

Har gått mest til lege i de forrige svangerskapene, tror jeg kommer til å gjøre det nå også.

Håper det for det meste blir jordmor! Har en kjempeflink jordmor som fulgte opp forrige graviditet

Har tidligere gått til både lege og jordmor. Men etter forrige svangerskap, som endte i SA.. har jeg tenkt å bare gå til jordmor. Legen min tok meg ikke seriøst da jeg hadde det så forferdelig før jeg mista..

Jeg skal til lege første kontroll, og ønsker å gå til jordmor det meste etter det. Dette blir første, og etter det jeg har lest så virker det som jordmor kan gi mer informasjon.

Forrige svangerskap hadde jeg første hos lege og resten hos jordmor, siden jeg ikke hadde fastlege der jeg bodde da. Var fornøyd med det helt til mannen min fikk meg innlagt pga svangerskapsforgiftning og jordmødrene på sykehuset lurte på hvorfor hun jeg tok kontroller hos ikke hadde fått meg innlagt for lenge siden. Bor nå i ny by, med fastlege, og hun vil at jeg skal ha kontrollene hos henne og jordmor annenhver gang. Da får jeg god oppfølging i forhold til bare graviditeten og fødsel av jordmor, og fastlegen min kan følge opp de medisinske aspektene ved svangerskapet. Føler meg veldig trygg med den løsningen.

Jeg gjør også det samme denne gangen. Kun jordmor sist (dog en på sykehuset der jeg hadde fødeplass), mens da jeg av andre grunner gikk til min fastlege sa hun at hun hadde sykmeldt meg for lenge siden.

Jeg gikk til flest ganger til lege forrige svangerskap. Var vel kun 2 ganger hos jordmor. Min opplevelse var at jeg fikk best oppfølging fra lege og ikke fra jordmor. Var vanskelig å få time hos jordmor, tror det var stor pågang da jeg skulle ha. Nå tenker jeg å gå mest til jordmor.

Jeg gjør også det samme denne gangen. Kun jordmor sist (dog en på sykehuset der jeg hadde fødeplass), mens da jeg av andre grunner gikk til min fastlege sa hun at hun hadde sykmeldt meg for lenge siden.

Er nok absolutt en fordel å oppsøke legen på noen av kontrollene. Mistenker at jeg også hadde blitt sykemeldt dersom jeg hadde hatt noen av kontrollene hos legen.
Vi får være litt ekstra på passelige selv, på å få den oppfølgingen vi skal ha. Selv om det ikke burde være slik.

Hadde god erfaring med å gå annenhver gang til jordmor og lege, så jeg gjør nok det denne gangen også. Jordmor hadde nok bedre oversikt enn legen, men jeg er veldig fornøyd med fastlegen og syns det er godt å gå dit også, hvis det skulle være noe.

Hei:) Dumt spm, men hvordan skaffer jeg meg en jordmor? :joyful:Førstegangs så jeg har ikke peiling:) Har ikke bestilt time hos legen enda, og er litt utolmodig.

Ønsker helt klart å gå til jordmor, men noe usikker på hvordan det fungerer i denne kommunen

Hei:) Dumt spm, men hvordan skaffer jeg meg en jordmor? :joyful:Førstegangs så jeg har ikke peiling:) Har ikke bestilt time hos legen enda, og er litt utolmodig.
Du må ta kontakt med helsestasjonen du tilhører og avtale med dem

Jeg går bare til lege. Han har UL-app, så da får jeg en titt hver fjerde uke :love7Han dekker ellers alle behov jeg måtte ha, så er fornøyd med det.

Har brukt jordmor med begge de jeg har til nå. Denne ganga vil jeg sjekke om jeg har svangerskaps diabetes før jeg bestemmer meg. Fordi jeg hadde det sist å var på kontroll på sykehuset en gang i mnd og en gang vær andre uke. Fra uke 12. Vis jeg har det denne gangen også. Blir det neppe behov for å bruke verken lege eller jordmor. For vil treffe på begge deler på sykehuset og vil også kunne ta blodprøver ol der. Men det er veldig godt å gå til jordmor og man ikke føler man har en lege som er veldig flink på svangerskap da.

Brukte bare jordmor sist, men har byttet kommune siden da, så her ser jeg det er omtrent annenhver gang hos lege og jordmor. Det funker fint for meg det.

Reiser til fastlegen først, usikker hva jeg skal gjøre i forhold til jobb og Evnt belastning der. Har tre svangerskap bak meg hvor 2 har endt i morkakesvikt, ikke sikkert det er jobb/stress relatert men føler allikevel på at jeg kunne ha tatt det mer med ro. Håper fastlegen har forståelse, hvis ikke blir det jordmor og håpe at hun vil søke om svangerskapspenger.
Har en veldig flink gynekolog, som skal følge meg opp tett- men blir nok fra uke 18-19, lite oppfølging før den tid tror jeg.
Kan gynekolog sykemelde?

I forrige svangerskap gikk jeg mest til jordmor og litt til lege. Har vært hos jordmor en gang nå og skal til legen rett før jul. Skal forøvrig på tidlig ultralyd 7. Desember på sykehuset, så får høre litt der også hva som passer best for dette svangerskapet

Back
Topp