Lege vs jordmor

Sist gikk jeg til lege på 1 kontroll og ved behov for blodprøver (har rhesus negativ blod, så da er det noen ekstra kontroller med det), og til jordmor resten. Men det var av praktiske hensyn, med jordmor rett ved hjemme og legen en times busstur motsatt vei av jobb. Har bedre kjemi med legen enn det jeg fikk med jordmor og selv om hun var veldig hyggelig fikk jeg ikke såå mye ut av kontrollene. Kjekt å få sjekket blodtrykk, hørt hjertelyd og sjekket urin, men det kan jo fastlegen min og, hehe. Har dog inntrykk av at de fleste foretrekker å gå mest til jordmor, også er det ikke uvanlig å ta annenhver gang :)
 
Jordmor, men jeg er kanskje inhabil Hvis du ikke ønsker noe mer enn å få gjort målinger så er det fint å gå til lege. Om du vil ha litt mer info rundt svangerskap og fødsel så er jordmor fint :) Jeg kommer kun til å gå til lege for blodprøver og evt sykemelding om jeg skulle trenge det.
 
Kommer til å gå til jordmor. Gjore det sist å var svært fornøyd med det. Hadde god kjemi med henne og følte ho kunne gi mer relevant info og hadde bedre tid.Går kun til lege for evt sykemelding og evt medisinske ting ikkje jordmor kan ta seg av.
 
En blanding tenker jeg er fint. Legen min satte meg opp på kontroll hyppigere siste svangerskap enn hva som var vanlig, men vi visittene ble kortere. Men mer praktisk å gå til lege siden jeg var redusert sykemeldt ganske lenge
 
Tar alle kontroller hos jordmor, tar alle blodprøver der også. Har gjort det med mine to første og det fungerte veldig fint. Kun lege hvis det blir behov for sykemelding. Min erfaring er at jordmor har mye bedre tid enn legene, men det kan jo selvfølgelig oppleves ulikt for alle. Her får vi gå til jordmor på fødeavdeling, har ikke kommunale jordmødre.
 
Jordmor, men ett par legetimer mellom :) Primært jordmor. Føler meg veldig trygg hos de :)
 
Sist gikk jeg kunn tul fastlegen min, fordi jeg føler at han forstår meg. Ikke lett å finne en god jordmor heller, og legen visste jeg er dyktig. Med førstemann var min fastlege utdannet som jordmor også, så da brukte jeg hun. Med nr to gikk jeg de første timene til legen og resten til jordmor(hadde en annen fastlege den gangen.)
 
Har kun gått til lege med alle 3. Han har ul, så får det hver kontroll :) Sist hadde han ferie siste kontrollen før jeg fødte, så da var jeg hos jordmor. Tenker jeg går til legen denne gangen også, evt et par ganger til jordmor.
 
Går nok bare til lege frem til 3.trimester, da kan jeg vurdere jordmor.
 
Sist gikk jeg til legen første kontrollen og når det var behov for blodprøver og sykemelding, ellers hadde jeg alt av kontroller hos jordmor. Når jeg kom til legen helt i starten av svangerskapet følte jeg meg litt "katet ut" av legekontoret, med beskjed om at jordmødrene på helsestasjonen var sååå flinke og hadde sååå mye bedre tid til meg. Så da var jeg kun hos legen når det var nødvendig.
 
Forrige svangerskap gikk jeg kun til jordmor på sykehuset da jeg var i en spesiell oppfølging. Men, da jeg etter ferie og 2,5 måneder til termin var ganske utslitt av å kaste opp hver dag og det merktes ekstra godt etter ferien. Lege vR på ferie så da ventet jeg til hun var tilbake. Noen dager før var jeg hos jordmor hvor da sykehuslege sykmeldte meg 40 prosent (det jeg klarte krangle meg ned til) og da den opprinnelige legetimen inntraff ble jeg sporenstreks sykmeldt 100% og hun var helt klar på at jeg aldri i verden hadde fått gå så lenge uten sykmelding haddejeg vært jevnlig hos henne.

Ser en fordel med å gå til noen som kjenner meg godt og skjønner at når jeg sier at det går "fint" så er det ganske kjipt..
 
Kommer til å gå til jordmor, gjorde det med de andre. Hun hadde mer kunnskap rundt svangerskapet enn fastlegen :)
 
Gikk til jordmor sist, men ikke helt fornøyd med det. Lurer på å gå til legen min denne gangen, da jeg har byttet lege og er veldig fornøyd med henne.
 
Forrige svangerskap hadde jeg første hos lege og resten hos jordmor, siden jeg ikke hadde fastlege der jeg bodde da. Var fornøyd med det helt til mannen min fikk meg innlagt pga svangerskapsforgiftning og jordmødrene på sykehuset lurte på hvorfor hun jeg tok kontroller hos ikke hadde fått meg innlagt for lenge siden. Bor nå i ny by, med fastlege, og hun vil at jeg skal ha kontrollene hos henne og jordmor annenhver gang. Da får jeg god oppfølging i forhold til bare graviditeten og fødsel av jordmor, og fastlegen min kan følge opp de medisinske aspektene ved svangerskapet. Føler meg veldig trygg med den løsningen.
 
Her er det visst ikke valgfritt. Første kontroll hos lege hvis jeg vil, så resten jordmor frem til uke.. 29? Da er det en legetime og så rett tilbake til jordmor
 
Har god erfaring med jordmor i tidligere svangerskap, så kommer til å i hovedsak gå dit. At hun har bedre tid, ofte kan mer om vanlige svangerskapsplager (og er sjeldnere forsinket) gjør at jeg velger henne. Med mindre det skulle vise seg at dette svangerskapet blir mer komplisert enn de foregående, med et komplisert svangerskap tror jeg at jeg ville følt meg tryggere hos lege.
 
Forrige svangerskap hadde jeg første hos lege og resten hos jordmor, siden jeg ikke hadde fastlege der jeg bodde da. Var fornøyd med det helt til mannen min fikk meg innlagt pga svangerskapsforgiftning og jordmødrene på sykehuset lurte på hvorfor hun jeg tok kontroller hos ikke hadde fått meg innlagt for lenge siden. Bor nå i ny by, med fastlege, og hun vil at jeg skal ha kontrollene hos henne og jordmor annenhver gang. Da får jeg god oppfølging i forhold til bare graviditeten og fødsel av jordmor, og fastlegen min kan følge opp de medisinske aspektene ved svangerskapet. Føler meg veldig trygg med den løsningen.
Sjekket JM urin og blodtrykk hver gang når du gikk der? Svangerskapsforgiftning er jo ikke så vanskelig å oppdage?
 
Sjekket JM urin og blodtrykk hver gang når du gikk der? Svangerskapsforgiftning er jo ikke så vanskelig å oppdage?

Jada, hun sjekket alt, visste at jeg hadde høyt blodtrykk og litt utslag i urinen, men siden jeg ikke hadde andre symptomer og blodtrykket mitt var normalt når jeg lå flatt (høyt når jeg satt). Så mente hun at det var greit..... Eneste tiltaket hun gjorde var at jeg måtte inn å ta blodtrykk hver 14 dag. Og det ble ikke noe lavere for å si det sånn...
 
Back
Topp