Lege og jordmorbesøk

Hvorfor nekte å ta noe som er helt ufarlig og kan potensielt oppdage en viktig tilstand som kan gi komplikasjoner? Skjønner ikke helt motstanden. Når de nå inkluderer alle førstegangsfødende allerede fra 25års alder, så er det jo fordi de tror mange går rundt med uoppdaget sv.diabetes. Skjønner ikke hva magefølelsen har med saken å gjøre? Jeg er slank, i god form, og har ikke rørt sukker siden før jeg ble gravid - kommer likevel til å ta den. Håper ikke jeg virker frekk, lurer oppriktig på hvorfor du er så imot det? Nyere forskning har jo vist at mange flere slanke kvinner får det, enn først antatt.

Enig. Har en vennine som fikk påvist svangerskapsdiabetes. Hun var slank, spise sunt og trente gjennom svangerskapet.
 
Jeg skal ikke være der før kl 14, og skal på jobb først Får prøve å ta en telefon til legekontoret dagen før og spør... frister ikke å sette en urinprøve i kjøleskapet på jobb, liksom

Når jeg har time sent på dagen, så tar jeg prøven på legekontoret. Jeg oppbevarer ikke urin i kjøleskapet, ikke har jeg tilgang på kjøleskap på jobb heller.
 
Her vil de heller ha en fersk prøve så sent på dag. Men de anbefaler å ikke drikke så mye før, så den blir litt konsentrert og lik morgenurin. Og et lite tips til de som vil ungå glukosebelastnings test. Unngå sukker før urinprøve.
 
Da tror jeg jeg bare tar sjansen på å møte opp og ta urinprøven der. Får bare begrense inntaket av drikke i lunsjen.
 
Her var det mye interessant å lese. Noen som vet hvorfor det er blitt så strengt med den blodprøven i uke 12?
Jeg skal på første kontroll i neste uke, og legen min sa ingen ting om det. Jeg vil da i følge menstermin være nærmere 14 uker, men etter egne beregninger være 11.
Da blir det jo liksom feil uansett da..
 
Her var det mye interessant å lese. Noen som vet hvorfor det er blitt så strengt med den blodprøven i uke 12?
Jeg skal på første kontroll i neste uke, og legen min sa ingen ting om det. Jeg vil da i følge menstermin være nærmere 14 uker, men etter egne beregninger være 11.
Da blir det jo liksom feil uansett da..

Legen min sa at det er for å få korrekte verdier på riktig tidspunkt i svangerskapet. Det var for store avvik tidligere.
 
Jeg tolket det som at prøven kan tas tidligst i uke 12, men at det går fint å ta det senere også.
 
Jeg tolket det som at prøven kan tas tidligst i uke 12, men at det går fint å ta det senere også.

Håper det! For jeg har laaangt å kjøre til legen min, så da får der heller vente en uke eller to, om det er for tidlig nå..
 
Når har dere første time til jordmor? Jeg ringte får å bestille time men var lite veiledning å få ang når timen burde være- bestilte før jeg hadde vært på 12 ukerskontroll, så fikk time til ca 14+4.
 
Når har dere første time til jordmor? Jeg ringte får å bestille time men var lite veiledning å få ang når timen burde være- bestilte før jeg hadde vært på 12 ukerskontroll, så fikk time til ca 14+4.
Første ktr "burde" være 8-12 uker slik eg forsto det. Eg var til jordmor i uke 8. Hos meg med jordmor var det kun samtale, litt for å berolige meg da eg hadde mangen spm + utfylling av helsekort, så det hadde i prinsippet ikkje vært nødt til å være så tidlig.
 
Jeg tolket det som at prøven kan tas tidligst i uke 12, men at det går fint å ta det senere også.

Sånn har vi tolket det også. Vi skal til jordmorkontroll 14+4, og skulle ta blodprøvene da fikk vi beskjed om på legekontrollen.

Kan jo ellers fortelle litt om vår første kontroll!
Vi gikk begge to inn, og fikk en fin sjekk der vi snakket om det vi lurte på, fikk beregnet termin, henvist til OUL og tatt litt generell sjekk. Ikke noe ultralyd eller sånt. Ser frem til første jordmortime, for å se hvordan det er der! :D
 
Fikk brev fra jordmortjenesten idag med time. De har bomma veldig. Fikk time i midten av november! Og ut i fra deres egne retningslinjer skap jeg ha time i min uke 16, som er i slutten av september...:(
 
Fikk brev fra jordmortjenesten idag med time. De har bomma veldig. Fikk time i midten av november! Og ut i fra deres egne retningslinjer skap jeg ha time i min uke 16, som er i slutten av september...:(

Oida! Da må du jo ringe de :O
 
I dag hadde jeg min første svangerskapskontroll hos lege (12+0).
Tok turen til legen alene. Følte ikke behov for å ha med sambo for papirarbeid og blodprøver. Fikk fylt ut papirer, tok blodprøver og sjekket urinprøven.

Siden jeg er førstegangs, så ville hun ha meg tilbake allerede etter to uker bare for å snakke med meg om formen og mine tanker rundt det hele [emoji4]
 
Back
Topp