Lege og jordmorbesøk

Får håpe det!
De fleste får ikke tatt dessverre. Hos meg måtte hun skrive en annen dato for mens for å kunne ta de, selv om det bare var snakk om 2 dager. Utrolig strengt.
Vet du hvorfor det har blitt sånn? Skulle gjerne sjekket toxo siden jeg klappet en katt i utlandet før jeg visste at jeg var gravid.
 
Vet du hvorfor det har blitt sånn? Skulle gjerne sjekket toxo siden jeg klappet en katt i utlandet før jeg visste at jeg var gravid.
Nei er usikker...
Toxo tror jeg de sjekker uansett, men tror du skal slappe av.
Man får det av avføring og det skal mye til å få gjennom å klappe katter. Jeg har 4 katter og de klappes hver dag. Hehe.
 
Vet du hvorfor det har blitt sånn? Skulle gjerne sjekket toxo siden jeg klappet en katt i utlandet før jeg visste at jeg var gravid.

Jeg hadde ikke vært så nervøs for den katten. Ikke hvis ikke du klappet ham i rompa [emoji28][emoji1303] Regner ikke med at du gjorde det!
Her har vi to katter, og jeg er vokst opp med katt hele livet, likevel ikke hatt toxoplasmose (de sjekker både om man har/har hatt).
 
Jeg kan starte :)

Var på første kontroll hos legen idag.
Er i følge henne 11+5 på vei og hun måtte "jukse" for at jeg skulle få tatt blodprøvene. Så strengt har det blitt!

ikke noe symfyse mål eller sjekk at hjertelyd. Så det er ganske kjedelig å vente og vente på å få vite om alt er Ok. Har ikke råd til å drive å ta ul hele tiden heller.

Pga svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap må jeg ta glukosebelastningstesten. I tillegg til at alle over 25år visstnok skal ta den nå! Så det blir neste gang.
Skal ikke til legen igjen før november, men dersom det står på mitt helsekort fra sist svangerskap at forgiftningen startet før så måtte jeg få time før.

Håper virkelig jeg slipper unna denne gangen.


Det er mer hos jordmor man får tid til å snakke mer rundt svangerskapet. Mer klinisk hos legen. Med første ELSKET jeg å gå til jordmor. Med nr to orket jeg det ikke, og dro kun til lege. Nå hadde jeg også kun tenkt å gå til lege, men bestiller muligens én time hos jordmor for å stille litt spørsmål rundt det å gå gravid med tvillinger... [emoji4]
 
Kommer til å nekte å ta den. Skulle ta den sist, men ble ikke noe av fordi lege og jordmor var ikke enig.

Jeg måtte ta den grunnet bmi på 27. Bmi er ingen indikator for om du er overvektig eller ei. Jeg var ikke overvektig da eller nå, men har fortsatt bmi over 25 fordi jeg innehar muskelmasse. Den helgen jeg ble gravid hadde jeg fettprosent på 12,5%. Sist svangerskap fødte jeg ei lita snuppe på 3120 gr til termin.

Har jeg sukker i urinen og forhøyet fastende blodsukker kan jeg gå med på å ta den, har jeg ikke det så tar jeg den ikke.

Det står også i de nye retningslinjene at det ANBEFALES, ikke SKAL.

Stoler på magefølelsen min til det motsatte er bevist..

Hvorfor nekte å ta noe som er helt ufarlig og kan potensielt oppdage en viktig tilstand som kan gi komplikasjoner? Skjønner ikke helt motstanden. Når de nå inkluderer alle førstegangsfødende allerede fra 25års alder, så er det jo fordi de tror mange går rundt med uoppdaget sv.diabetes. Skjønner ikke hva magefølelsen har med saken å gjøre? Jeg er slank, i god form, og har ikke rørt sukker siden før jeg ble gravid - kommer likevel til å ta den. Håper ikke jeg virker frekk, lurer oppriktig på hvorfor du er så imot det? Nyere forskning har jo vist at mange flere slanke kvinner får det, enn først antatt.
 
Det er mer hos jordmor man får tid til å snakke mer rundt svangerskapet. Mer klinisk hos legen. Med første ELSKET jeg å gå til jordmor. Med nr to orket jeg det ikke, og dro kun til lege. Nå hadde jeg også kun tenkt å gå til lege, men bestiller muligens én time hos jordmor for å stille litt spørsmål rundt det å gå gravid med tvillinger... [emoji4]
Savnet ikke noe hos legen min altså. Er super fornøyd med henne og er så glad for at jeg fant henne! Hehe.
Sist svangerskap taklet jeg ikke legen min så er godt jeg byttet.
 
Hvorfor nekte å ta noe som er helt ufarlig og kan potensielt oppdage en viktig tilstand som kan gi komplikasjoner? Skjønner ikke helt motstanden. Når de nå inkluderer alle førstegangsfødende allerede fra 25års alder, så er det jo fordi de tror mange går rundt med uoppdaget sv.diabetes. Skjønner ikke hva magefølelsen har med saken å gjøre? Jeg er slank, i god form, og har ikke rørt sukker siden før jeg ble gravid - kommer likevel til å ta den. Håper ikke jeg virker frekk, lurer oppriktig på hvorfor du er så imot det? Nyere forskning har jo vist at mange flere slanke kvinner får det, enn først antatt.

Ene og alene fordi det umulig er bra å drikke så mye sukker for å sjekke kroppen for om den har svangerskapsdiabetes. Har man diabetes kan den oppdages på andre måter før en glukosebelastningstest. Noe så enkelt som å
Ta et fastende blodsukker gir en indikasjon på hvordan du ligger Ann. Ikke vilkårlig teste folk med sukkerlake.. Min mening hvertfall :)
 
Jeg har smerter i armen der som blodprøven ble tatt igår.
Kjente da hun tok den at det var mer vondt enn vanlig, men idag er det skikkelig ekkelt og ubehagelig rundt der hun stakk.
 
Oi,her var det litt å sette seg inn i. Jeg skal ja nr.2 nå og skal til legen idag for første svangerskapskontroll (trenger med at tidlig ultralyd ikke teller som svangerskapskontroll). Da må jeg høre om dette med glukosebelastningstest. Er det lurt å komme fastende til første kontroll?
 
Oi,her var det litt å sette seg inn i. Jeg skal ja nr.2 nå og skal til legen idag for første svangerskapskontroll (trenger med at tidlig ultralyd ikke teller som svangerskapskontroll). Da må jeg høre om dette med glukosebelastningstest. Er det lurt å komme fastende til første kontroll?
Man skal komme fastende ja. :)
 
Oi,her var det litt å sette seg inn i. Jeg skal ja nr.2 nå og skal til legen idag for første svangerskapskontroll (trenger med at tidlig ultralyd ikke teller som svangerskapskontroll). Da må jeg høre om dette med glukosebelastningstest. Er det lurt å komme fastende til første kontroll?
Trodde du skreiv at du skulle ta testen idag! Hehe. Så nei vanlig kontroll må du ikke komme fastende til :)
 
Ene og alene fordi det umulig er bra å drikke så mye sukker for å sjekke kroppen for om den har svangerskapsdiabetes. Har man diabetes kan den oppdages på andre måter før en glukosebelastningstest. Noe så enkelt som å
Ta et fastende blodsukker gir en indikasjon på hvordan du ligger Ann. Ikke vilkårlig teste folk med sukkerlake.. Min mening hvertfall :)

Skjønner! Tenker du på langtidsblodsukker da eller? Fastende vil for mange ikke være en god indikasjon dessverre, mange som har fint fastende blodsukker, men som likevel får for høyt under en glukosebelastning. Poenget er jo å "stressteste" kroppen litt, for å se om den klarer å produsere insulinet som trengs. De som da får høyt bs, vil jo ha videre testing i ordentlige matsituasjoner for å se om det er reelt eller ikke.
 
Skjønner! Tenker du på langtidsblodsukker da eller? Fastende vil for mange ikke være en god indikasjon dessverre, mange som har fint fastende blodsukker, men som likevel får for høyt under en glukosebelastning. Poenget er jo å "stressteste" kroppen litt, for å se om den klarer å produsere insulinet som trengs. De som da får høyt bs, vil jo ha videre testing i ordentlige matsituasjoner for å se om det er reelt eller ikke.

Jeg mener fortsatt at det ikke er bra å stresse kroppen på denne måten. Når jeg selv personlig vet hva jeg får i meg av sukker er det helt fjernt for meg å drikke 50 gr sukker eller hva den består av. Jeg tror heller ikke det er bra for barnet å få tilført disse mengdene.

Har du forhøyet blodsukker vil de vises på blodprøver og som sukker i urinen og ikke bare ved en glukosebelastningstest.

Det som er fint er at det er en anbefaling og ingen kan bestemme over deg og hva du vil gjennomføre. Jeg stiller meg fortsatt undrende til kriteriene de mener er grunnlag for å ta testen. Hadde jeg vært spe og ikke trent tung styrke hadde jeg sluppet unna..
 
Jeg hadde første time da jeg var 10+0. Da tok vi blodtrykk, en kjapp UL og fylte ut helsekortet. Fikk med meg blodprøvearkene og ny time når jeg er 12+1.

Jeg har tatt glukosebelastning begge gangene, og regner med jeg må gjøre det nå også. Ekkelt å drikke det, men jeg gjør det likevel.
 
1svangerskapskontroll utført. Fikk helsekort, sjekket blodtrykk, tok urin og blodprøver. Vaksinen måtte jeg vente med å ta i oktober.
 
Back
Topp