Lege eller jordmor!?

Foreløbig har jeg hvert to ganger hos legen og skal i januar igjen. Usikker om jeg skal gå til jordmor også. Føler kanskje hun er en bedre samtale partner en legen.. Usikker hva jeg gjør.
 
Usikker her også - førstegangsgravid. Har foreløpig kun vært hos lege, pga i min kommune er første svangerskapskontroll hos lege (da kun lege tar blodprøvene som skal tas ca uke 12).

Hadde før legetimen egentlig tenkt å gå til jordmor, men fikk bra kjemi med vikaren til fastlegen. I tillegg må glukosetest i uke 24 tas hos lege (tilbys ikke hos jordmor her) og da tar jeg svangerskapskontrollen i uke 24 samme dag hos legen.
 
Enig med deg. Hvis man venter sitt første barn får man veldig mye kunnskap hos jordmor.. Men jeg som venter mitt 3 barn har vært igjennom det før så jeg går kun til lege da bare for kontroll av kroppen og baby i magen. Jeg har ingen spørsmål rundt graviditet eller noe

Er tenke boksen om jeg skal droppe jm, er tredje her også, men får ny lege nå i Jan så får se litt hvilken tillit jeg får til ham... mener jeg har rett på pks og usikker om jm er flinkere å passe på det skjer enn legen... ellers lurer jeg på lite, ammet har jeg gjort før i snart 4 år med to barn, regner med det blir pks pg ikke fødsel og ks har jeg gjort to ganger før så vett hva som kommer selv om nervene kommer snikende nå... ellers med to troll ifra før så vett jeg jo hva det innebærer med barn
 
Jeg hadde annenhver med førstemann, det var veldig deilig mtp at jeg hadde litt dårlig kjemi med jm. Denne gangen har jeg valgt å kjøre "vanlig" rutinekontroller med flest hos jm og noen hos lege, rett og slett fordi det er en skikkelig omveg til legen og fordi jeg får time på dagen hos legen om det er noe jeg trenger :)
 
Jeg tenker JM her, men føler ikke at jeg er så «viktig» for henne så er litt usikker. Skal dit om 5 dager så får se om oppfatningen endrer seg!
 
Går kun til jordmor, har en helt ubrukelig lege etter egen mening, føler jeg blir mye bedre fulgt opp av helsestasjonen og at hun vet best hva hun driver med. Sist gikk jeg litt annenhver gang til lege og jordmor, nå har jeg bare tatt blodprøvene der.
 
Jeg skal bytte på lege og jordmor. Jeg er Rh- og må derfor ta noen ekstra blodprøver osv etterhvert i svangerskapet, dette tar jeg hos lege. Ellers har jeg bestilt time til jordmor og kommer til å følge kontrollene som hun anbefaler
Hvorfor må de med rh - ta ekstra blodprøver..? Jeg har B- og har ikke hørt noe om det....
 
Jeg har en helt super lege! Hun er nøye og veldig hyggelig :) også er det et pluss at hun har ultralyd så får se babyen hvor gang jeg er der <3
Men tenker og kanskje gå til jordmor mot slutten, rett og slett fordi jeg har hatt 2 styrtfødsler før og tenker at henne kanskje kan sjekke «stå der nede» bedre enn legen?
 
Tenker det kommer litt an på kjemien man har med legen eller jordmor også. Min lege går jeg kun til da jeg må. Opplever at legen har dårlig tid til meg. Jordmor har god tid og er fin og snakke med om eventuelle bekymringer. Selv om det er min 3 på veg har jeg ulike spørsmål fra svangerskap til svangerskap. :)
 
Hvorfor må de med rh - ta ekstra blodprøver..? Jeg har B- og har ikke hørt noe om det....

Jeg er Rh- (Rhesus negativ). Alle er enten Rh- (Rhesus negativ) eller Rh+ (Rhesus positiv), dette blir sjekket på blodprøvene du tar tidlig i svangerskapet. Kun 15% av befolkningen er Rh-, så hvis ikke du har hørt noe fra legen så er du nok Rh+.
Hvis barnet mitt har blodtype Rh+ så kan kroppen min danne antistoffer mot denne blodtype hvis noe av blodet skal komme til å blande seg, derfor blir det sjekket og jeg får ei sprøyte for å forhindre dette
 
Back
Topp