Lege eller jordmor!?

Lola89

Blir kjent med forumet
Var på første svangerskapskontroll hos legen idag, og fikk spørsmål om jeg ønsket å fortsette og gå til henne under svangerskapet, eller jordmor.
Jeg vet jeg gikk til både lege og jordmor forrige svangerskap, men ble brått usikker på hva som er "best".
Jeg liker legen min godt og vi har god kjemi, så kan godt gå videre til henne. Men noen fordeler ulemper ved og gå til lege Vs jordmor?
Hva skal dere? :)
 
Kommer til å følge oppleget til svangerskaps kontroll i kommunen, veksler mellom lege og jordmor.
 
Kommer kun til å gå til legen dette svangerskapet. Årsaken til det er at jeg skal ha ekstra oppfølging med blodprøver hos legen pga at jeg har lavt stoffskifte. Synes det blir mye timeavtaler hvis jeg skal gjøre begge deler:rolleyes: Dette er tredje svangerskapet og føler at jeg har godt kontroll på amming, barseltid, hva som skjer under en fødsel osv. Har også en kjempe flink lege som er lett å snakke med og som tar seg tid til meg så da tenker jeg at jeg får den oppfølgingen jeg trenger der:happy:
 
Veksler mellom lege og jordmor :cat: personlig så synes eg at jordmor har litt mer kunnskap, men kanskje det er bare fastlegen min som har lite erfaring ( men ellers veldig flink lege!;)) Jeg føler at jordmor vet bedre hva jeg bekymrer meg for og gir bedre svar, men det varierer sikkert...
 
Legen min er ny og ganske ung. Så usikker hvor mye han egentlig "kan":hilarious:. Ellers virker han veldig grei! Hadde dårlig opplevelse med jordmor sist så har ikke bestemt meg for om jeg skal gå til jordmor eller kun lege denne gangen.
 
Har heller ikke bestemt meg enda.. legen min er på samme alder som meg, født to barn så føler hun kan sette seg inn i situasjonen. I tillegg så kjenner jeg henne litt fra før (har hatt barn på samme avdeling i barnehage).

Er ni år siden jeg gikk gravid, da vekslet jeg, men for å være helt ærlig så husker jeg ikke hva jeg gjorde hos jordmor :hilarious:.
 
Jordmor har etter min erfaring goood tid, ho set av ein time til kvar kontroll. Hos legen er det 1 time på venterommet og 10 minutt inne :p, så om eg kan, går eg til jordmor og skravler om barnet i magen, fødsel og alt som eg ikkje har tid til å tenke på i kvardagen eller kan snakke om med kven som helst. Særleg no under koronaen har det vore kjekt synest eg:love2
 
Tenker å gå slik kommunen har satt opp planen, ca annenhver gang. Som en annen skriver her så er det alltid forsinkelser hos legen og når en først kommer inn er det veldig sånn samlebånd-feeling - her skal det gå fort unna :p Har hatt legen i mange år, så føler meg fortrolig med han, men jordmor har helt klart bedre tid. Hun sitter jo av en time, og hun har deilige lenestoler å sitte i :rolleyes: Har bare vært hos hun en gang til nå, men følte meg sett og forstått, og jeg finner det betryggende at hun jobber som jordmor på føden ved sykehuset jeg skal føde på. Jeg er førstegangs og selv om man har Google og forum så har jeg behov for å prate med noen som kan dette, så kjenner at jeg ser mer frem til jordmortimene enn de 10 minuttene jeg er inne hos legen.
 
Tenker å gå slik kommunen har satt opp planen, ca annenhver gang. Som en annen skriver her så er det alltid forsinkelser hos legen og når en først kommer inn er det veldig sånn samlebånd-feeling - her skal det gå fort unna :p Har hatt legen i mange år, så føler meg fortrolig med han, men jordmor har helt klart bedre tid. Hun sitter jo av en time, og hun har deilige lenestoler å sitte i :rolleyes: Har bare vært hos hun en gang til nå, men følte meg sett og forstått, og jeg finner det betryggende at hun jobber som jordmor på føden ved sykehuset jeg skal føde på. Jeg er førstegangs og selv om man har Google og forum så har jeg behov for å prate med noen som kan dette, så kjenner at jeg ser mer frem til jordmortimene enn de 10 minuttene jeg er inne hos legen.
Enig med deg. Hvis man venter sitt første barn får man veldig mye kunnskap hos jordmor.. Men jeg som venter mitt 3 barn har vært igjennom det før så jeg går kun til lege da bare for kontroll av kroppen og baby i magen. Jeg har ingen spørsmål rundt graviditet eller noe
 
Jeg går bare til JM, da hun viser større forståelse mer interesse for svangerskap enn min fastlege :hilarious: Syns derfor det er mest naturlig å gå til henne. Hun har også ofte bedre tid :)
 
Har foreløpig kun vært hos lege. Tenker jeg fortsetter med kun lege, men får se om jeg endrer mening etterhvert. Har barn fra før, da gikk jeg annenhver gang til jordmor og lege. Er du førstegangs vil jeg tro annenhver gang er best, da jordmor har god tid å du får mye nyttig info. :)
 
Går bare til jordmor. Legen min er ikke like kompetent eller interessert i svangerskap, så foretrekker jordmor :)
 
Jeg forholder meg til fastlegen min :) Orker ikke å gå til både jordmor og lege i dette svangerskapet. Barn nr.3, så vet hva jeg går til :)
 
Jeg skal bytte på lege og jordmor. Jeg er Rh- og må derfor ta noen ekstra blodprøver osv etterhvert i svangerskapet, dette tar jeg hos lege. Ellers har jeg bestilt time til jordmor og kommer til å følge kontrollene som hun anbefaler
 
kommer til å forholde meg til jordmor, synes det har vært best oppfølging der. Samt at jeg orker ikke å sitte 30 min å vente på legekontoret for hver kontroll jeg skal på :)

men har tatt nødvendige kontroller til lege da:)
 
Last edited:
Ja takk til begge deler, nettop fordi legen kan det medisinske, og jordmor kan det som har med svangerskap å gjøre :) Og da føler jeg meg veldig trygg på at jeg får en optimal oppfølgning :)
 
Kommer til å gå til jordmor, men legen for å ta blodprøver og oppfølging pga. stoffskiftet.
 
Jeg fikk ny fastlege nå ved mndskiftet, så kommer til å gå til jordmor som jeg kjenner fra tidligere svangerskap og har en god kjemi med :)
 
Kommer til å gå til jordmor, bare fordi at jeg føler jeg har litt mer tid der til å snakke om alt mulig ikke-medisinsk. Har også behov for å snakke gjennom forrige fødsel, og da er jordmor god å ha
 
Back
Topp