Leddgikt ? Flere her ?

x1xKvernsmil

Flørter med forumet
Har diagnosen leddgikt. Det er helt forferdelig, jeg verker så mye nå for tiden.
Fingerleddene mine er helt avstivet og vondt å røre på, også verker de også.
Nå sitter gikta i høyre skulder, begge hoftene, begge knærne, begge anklene og i begge håndledd og i nakken.

Jeg bader i varmt vann, smører leddene med selolje innvendig, trener, bruker ketoprofen (ourdis gel) som er smertestillende, ibux og varme.

Andre som har gode råd til hvordan gjøre hverdagen mindre smertefull ?

Når det er værskifte kjenner jeg meg verre en ellers.

Prøver å tenke, det kunne ha vært verre.
 
Er det noen flere med kroniske muskel og skjelett plager ?
 
Har plagdes i årevis, er under utredning. Mulig vi lander på sjøgrens syndrom eller fibromyalgi, får se.
Bruker smertestillende ved behov og varme bad hjelper på, men bare en liten stund.
 
Det er så smertefullt også er det en kronisk muskel og skjelett sykdom som ingen ser, og da får du ofte høre: så lat du er [:(] Er det alt du klarer [8|]
 
Det er manglende forståelse for oss med kronisk muskel sykdom, og det er leit.
 
Håper de finner ut av det, lykke til.
 
 
 
[:)]Ikke leddgikt på meg da,men jeg har SLE - eller Lupus som det heter på folkespråk... Systemisk Lupus erytermasosus på fint...
Kjedelig nok det.[&o] I tillegg,eller som en gave fra SLE så har jeg fått urinsyregikt. (Lupus går utover nyrene også desverre.)
 
Huff dette hørtes ikke mye godt ut!! Jeg har selv plager med alle leddene som du beskriver, men har ikke blitt påvist leddgikt, men jeg har en skjelett sykdom som gjør at mine ledd slites fortere enn andres, så allerede nå i en aldeer av 25 år, sliter jeg med å gå til tider[:(] Da hjelper det med noe varm dysj og sliikt, men er ikke varigt
 
Har hypermobile ledd, de går så ut av ledd at jeg er på veg til å få slitasje gikt[&o]

Men for min del så synes jeg det hjelper med muskel krem og massasje faktisk. Vil helst ikke bruke smertestillende for da kan jeg bli verre[&o]
 
Fikk påvist leddgikt september i fjor...

Før det så gikk jeg med store smerter som vi først trodde var akillesbetennelse, men så gikk det opp til knærne...Når jeg da endelig fikk legen min tilbake så sa jeg at jeg ville testes for gikt siden det ligger i familien...Resultatene skøyt høyt til værs...Har ennå ikke fått behandling, men venter...

Det er snakk om å begynne med Salazopyrin eller Methotrexate...Men vet ikke...Kanskje vente til etter et eventuelt barn...

Er helt forferdelig om dagen ja...Værst er når det er værskifte som du sier...

Er bare 27...
 
Hei!
Jeg har leddgikt samt store problemer med ryggsøylen, pga slitasje har jeg blitt operert i ryggen og fått satt inn en skiveprotese. Smertene i bena ble bedre, men smertene i ryggen er fortsatt intense. Jeg har desverre også ME, vært veldig syk av dette i snart 7 år. Det eskalerte veldig i forrige svangerskap, og jeg var sengeliggende og på sykehus under hele svangrskapet i 2004.. Er nå nettopp fyllt 30 år.

Nå har vi fått det litt på avstand og ønsker å prøve å få et barn til...Dette er et stort steg for oss, og jeg vet jeg tar en risiko ved å bl gravid..
Hatt en noe bedre energiperiode, så vi prøver å smi mens jernet er varmt..Desverre har jeg måttet bruke sterke smertestillende, og har trappet ned nå de 2 siste mnd slik at jeg kan forberede meg på et svangerskap, desverre øker smertene i takt med mindre smertestillende..Men dette betyr så mye for oss!

Jeg har blitt lovet god oppfølging av smerteklinikken og lokalsykehuset vi sogner til..
Nå er jeg veldig klar for dette i mitt hode, og håper kroppen vil være med på planen og gi oss en god opplevelse og det største vi mennesker kan oppleve:)
I og med ryggen og min energi er så ustabil vil vi trolig få planlagt keisersnitt for å ikke forverre tilstanden i ryggen og slik at jeg skal forhåpentligvis sitte igjen med noe energi i etterkant. Det ble vi forespeilet i en prat med jordmor.
Det ble planlagt keisersnitt forrige gang for 5 år siden og, da jeg var totalt utmattet ved termin etter å ha vært så dårlig under hele svangerskapet.
Keisersnittet da var en god opplevelse og en fin slutt på et ellers slitsom svangerskap.
Man har ikke godt av å tilbringe 9 mnd på sykehus..Var veldig glad da jeg kom hel hjem med verdens herligste gutt:)

Nå prøver vi igjen..Skal ta test i begynnelsen av april, men vi forbereder oss på at dette kan ta tid, og håper vi kan bli like velsigna igjen..

Noen andre med erfaringer fra kroniske sykdommer, før, under og etter svangerskap?

Klem[:-]
 
Har fått påvist HLA B27 gjennom blodprøve. Sliter mye med rygg, hofter, bekken, skuldre, nakke, kne, ankel og albueledd. Legen min skal henvise meg videre til Revmatolog også skal jeg også ta MR undersøkelse. Legen tror jeg kan ha bekhtrev, i tillegg så har jeg psoriasis og legen har nevnt psoriasis artritt som en mulighet også.

Sliter også enormt når det er kaldt men har vondt ellers også. Bor jo også ganske langt nord i landet og det er ikke akkurat så varmt her om sommeren. Er heldig vist vi får over 20 grader.

Har ikke begynt noen behandling heller siden det er i utredningsfasen. Men har forstått at trening i oppvarmet basseng kan være bra. Det tror jeg at jeg skal gjøre. Kanskje få laget et treningsopplegg med fysioterapeut også (det foreslo onkelen min som har bekthrev). Jeg er 34, snart 35.

Er dere ute i jobb? Klarer dere det? Med tanke på smertene? Og hvilken jobb har dere evnt?

Jeg jobber på kontor og er sykemeldt for øyeblikket. Sliter max med å sitte en hel dag. Får store smerter, blir stiv og får hodepine nesten daglig.
 
Har du prøvd med kosttilskudd og/ eller vitaminer, mineraler og omega 3 og 6 tilskudd?? Jeg vet om et produkt som har hjulpet andre med leddgikt og artrose til en bedre hverdag etter at de startet opp med dette produktet. Er du intr så send meg en PM her inne.[:D]
 
Back
Topp