Lavt stoffskifte

Takk for all info her! Har sjekket stoffskiftet hver 4. uke, og alltid fått beskjed om at det ligger innafor, men aldri fått opplyst hvilket nivå det ligger på. Tar dobbel dose annenhver dag i uka, og økte sist før graviditet, har ikke måtte økt etter graviditet, og er nå 18+6.. Får ringe legekontoret mandag for å få svaret på blodprøvene jeg har tatt:wideyed:

Før mitt første svangerskap lå jeg helt oppunder grensa for TSH. Kan jeg spørre hvor høy denne har vært før dere har blitt medisinert? Snakker vi rundt 4 eller over 10 typ? Jeg trodde stoffskiftet mitt nå var fint, siden TSH har vært lav, men de siste gangene jeg har målt har jeg jo vært gravid, og har i etterkant skjønt at graviditeten påvirker. Skal TSH da ikke ligge lavere enn 2? Jeg har målt 1,1 og 1,9 på TSH nå, og mistet begge graviditetene. Det kan så klart være andre årsaker også, men jeg får jo et behov for å utelukke.
1,1 og 1,9 er kjempebra!

1,9 da begynner du å nærme deg grensa. Den bør ikke være lavere enn 2.

Vet du at lavt tall betyr høyere stoffskifte?

Så hvis du har eks 10 så er stoffskiftet fryktelig lavt. Da vil jeg tro man sover 23 timer i døgnet:wtf:

1,1 og 1,9 er kjempebra!

1,9 da begynner du å nærme deg grensa. Den bør ikke være lavere enn 2.

Vet du at lavt tall betyr høyere stoffskifte?

Så hvis du har eks 10 så er stoffskiftet fryktelig lavt. Da vil jeg tro man sover 23 timer i døgnet:wtf:
Ja :happy:. Har snust oppunder 4 før graviditet, men aldri bikket. Var derfor litt nysgjerrig på hvilke verdier man har blitt satt på medisiner for, for vil tro det varierer litt fra lege til lege.

Dårlig oppfølging fra legekontoret her:rolleyes: Fastlegen min gikk ut i permisjon fra nyttår, og har fått en ny.. Har hentet skriv fra en prøve jeg tok før jul, den lå på på 0.41 på Tsh. Fikk ikke med fra januar, tok ny prøve i dag, så får ringe dit igjen mot helga, for å få prøvesvarene jeg mangler.. Kjenner jeg blir nervøs for dette.. Skal inn til jevnlig kontroll på sykehuset fra uke 24, da kommer jeg til å ta alt av prøver der!

I 2018 ble jeg gravid på første IVF. I rundt to år før jeg ble gravid, hadde jeg vært til jevnlig kontroll av stoffskiftet mitt, da dette lå noe lavt. Legen mente riktignok ikke at det var "for lavt" til å begynne med medisinering.

I uke 21 opplevde jeg tidlig vannavgang. Alt vannet kom ikke med en gang, men litt og litt lekket ut. Jeg lå på sofaen til jeg kom til 23+0, og da ble jeg lagt inn på Riksen. Da jeg nådde uke 24 flyttet de meg til Ullevål. De tok stoffskifteprøve av meg der, og overlege på Ullevål var overrasket over at jeg ikke hadde startet på levaxin tidligere. Jeg startet på det samme dag.

I uke 27 ble det akutt keisersnitt, og lillemann ble født. Han og jeg tilbrakte 4 måneder på sykehus. Alt har heldigvis gått veldig bra:)

I oktober 2020 ble jeg gravid etter IVF omgjort til inseminering i oktober, men mistet i uke 5. Jeg ble gravid på egenhånd måneden etter, men mistet igjen.

Jeg begynte å lese om SA, og begynte å koble SA sammen med lavt stoffskifte. Jeg leste blant annet at umedisinert lavt stoffskifte kan føre til masse komplikasjoner med fosteret, blant annet prematuritet. Det sto også at det er svært viktig at dersom man er medisinert for lavt stoffskifte når man blir gravid, er det SVÆRT VIKTIG og øke dosen med medisiner, så fort man får positiv test.

Jeg visste ikke dette, og har vært mildt sagt relativt "irritert" for at ingen har fortalt dette til meg, verken fastlege eller fertilitetsklinikk. Jeg husker fertilitetsklinikken stusset på TSH verdien min, men jeg sa at fastlegen min hadde kontroll på det. Jeg syns likevel at de skulle presisert hvor viktig dette faktisk er.

Jeg legger ved en artikkel vedrørende emnet. Jeg hadde uforklarlig vannavgang, alt var helt fint. Myyye stress på jobb, men jeg fikk beskjed av fastlege om at stress ikke er farlig for fosteret. Jeg skal ikke påstå at umedisinert lavt stoffskifte var årsaken, men jeg har god grunn til å tro det.

Håper dette kan være nyttig for noen :)

Nå prøver vi på tredjemann, og jeg lurer på om andre med lavt stoffskifte tar tilskudd.

Her er artikkelen:

https://nhi.no/familie/graviditet/s...ap-og-sykdom/lavt-stoffskifte-ved-graviditet/

Nå ble jeg veldig nysgjerrig her. Jeg skal starte opp med IVF om ett par måneder og har aldri noen gang tenkt over stoffskiftet mitt. Etter å ha lest det du skriver her så sjekket jeg resultatet av blodprøvene mine fra fertilitetstesten og ser at min TSH er på 2,4.
Er det regnet som (for) lavt? Ingen har sagt noe som helst om dette, men jeg har bare tenkt at siden referanseområdet er 0,20 til 4 så er jeg godt innafor!

Nå ble jeg veldig nysgjerrig her. Jeg skal starte opp med IVF om ett par måneder og har aldri noen gang tenkt over stoffskiftet mitt. Etter å ha lest det du skriver her så sjekket jeg resultatet av blodprøvene mine fra fertilitetstesten og ser at min TSH er på 2,4.
Er det regnet som (for) lavt? Ingen har sagt noe som helst om dette, men jeg har bare tenkt at siden referanseområdet er 0,20 til 4 så er jeg godt innafor!

Hei:)

Beklager veldig sent svar fra min kant.
Jeg er ingen ekspert på disse verdiene, men så fra min blodprøve da IVF karusellen startet, at TSH var på 4.5. Senere i svangerskapet gikk den opp til 7-8.

Utifra det jeg kan om stoffskifte, så er du godt innafor :)

Lykke til videre i svangerskapet:)

Stoffskiftet skal sjekkes under utredning og før man går i gang med IVF behandling. Jeg har lavt stoff skiftet og har hatt det i 9 år. Spurte en lege på st Olavs om det var en ide og øke litt på dosen under behandling. Da fikk jeg beskjed om at det ikke var nødvendig så lenge stoffskiftet har vært godt regulert over en lang periode. Men i det man får positiv test så er det anbefalt å øke med 30%. Hun henviste meg bare til fastlege å at det er de som skal følge opp når det kommer til stoffskiftet. Selv kommer jeg til å kreve en henvisning til en endokrinolog visst jeg blir gravid for har erfaring med at fastleger har veldig lite kunnskap om dette. Det er også anbefalt å ta ganske hyppig med blodprøver, spesielt i begynnelsen. Å ha et normalt stoffskiftet er veldig viktig under et svangerskap.

Hei:)

Beklager veldig sent svar fra min kant.
Jeg er ingen ekspert på disse verdiene, men så fra min blodprøve da IVF karusellen startet, at TSH var på 4.5. Senere i svangerskapet gikk den opp til 7-8.

Utifra det jeg kan om stoffskifte, så er du godt innafor :)

Lykke til videre i svangerskapet:)

Takk! Jeg har ikke startet opp enda, men jeg ble som sagt litt nysgjerrig på dette. Det var kanskje ikke du som skrev at TSH måtte være under 2?☺️ Jeg nevnte det uansett på telefon til klinikken og de sa også at TSH gjerne skulle vært nede på 2. Hun skulle sjekke med en lege på klinikken så får vi se hva de sier!

En ting man bør være litt obs på er at stimulering kan påvirke stoffskiftet! Min TSH steg til 5,25 etter stimulering, og jeg mistenkte at det kunne være hormonene siden sykdommen min er veldig stabil og godt regulert til vanlig. Legen fra klinikken kunne bekrefte dette, og at det er noe de ofte ser hos oss med stoffskiftesykdom.

Back
Topp