I 2018 ble jeg gravid på første IVF. I rundt to år før jeg ble gravid, hadde jeg vært til jevnlig kontroll av stoffskiftet mitt, da dette lå noe lavt. Legen mente riktignok ikke at det var "for lavt" til å begynne med medisinering.
I uke 21 opplevde jeg tidlig vannavgang. Alt vannet kom ikke med en gang, men litt og litt lekket ut. Jeg lå på sofaen til jeg kom til 23+0, og da ble jeg lagt inn på Riksen. Da jeg nådde uke 24 flyttet de meg til Ullevål. De tok stoffskifteprøve av meg der, og overlege på Ullevål var overrasket over at jeg ikke hadde startet på levaxin tidligere. Jeg startet på det samme dag.
I uke 27 ble det akutt keisersnitt, og lillemann ble født. Han og jeg tilbrakte 4 måneder på sykehus. Alt har heldigvis gått veldig bra
I oktober 2020 ble jeg gravid etter IVF omgjort til inseminering i oktober, men mistet i uke 5. Jeg ble gravid på egenhånd måneden etter, men mistet igjen.
Jeg begynte å lese om SA, og begynte å koble SA sammen med lavt stoffskifte. Jeg leste blant annet at umedisinert lavt stoffskifte kan føre til masse komplikasjoner med fosteret, blant annet prematuritet. Det sto også at det er svært viktig at dersom man er medisinert for lavt stoffskifte når man blir gravid, er det SVÆRT VIKTIG og øke dosen med medisiner, så fort man får positiv test.
Jeg visste ikke dette, og har vært mildt sagt relativt "irritert" for at ingen har fortalt dette til meg, verken fastlege eller fertilitetsklinikk. Jeg husker fertilitetsklinikken stusset på TSH verdien min, men jeg sa at fastlegen min hadde kontroll på det. Jeg syns likevel at de skulle presisert hvor viktig dette faktisk er.
Jeg legger ved en artikkel vedrørende emnet. Jeg hadde uforklarlig vannavgang, alt var helt fint. Myyye stress på jobb, men jeg fikk beskjed av fastlege om at stress ikke er farlig for fosteret. Jeg skal ikke påstå at umedisinert lavt stoffskifte var årsaken, men jeg har god grunn til å tro det.
Håper dette kan være nyttig for noen
Nå prøver vi på tredjemann, og jeg lurer på om andre med lavt stoffskifte tar tilskudd.
Her er artikkelen:
https://nhi.no/familie/graviditet/s...ap-og-sykdom/lavt-stoffskifte-ved-graviditet/