Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hei!
Er det noen med lavt stoffskifte her?
Tar dere ekstra tilskudd av vitaminer eller mineraler?
Hvis det er noen, vil jeg legge ut viktig informasjon. Om ikke, er det liten vits i og legge ut et langt innlegg![]()
Sorry for en liten avsporing...Har ikke lavt stoffskifte selv (ennå) men min mor + flere andre i min familie har problemer med det. Er nysgjerrig om du vet om noe nyttig
Slik som jeg hadde forstått det er tyroksin noe som man ikke kan få fra mat, derfor er det så viktig at skjoldkjertelen fungerer. Så bortsett fra å generelt leve sunt, drikke nok vann og få nok jod trodde jeg at det ikke var så mye som man kunne forbedre med tilskudd. Jod får de fleste nok av fra vanlig salt

Sorry for en liten avsporing...
Norsk salt er så vidt jeg er vet, tilsatt en minimal mengde jod, med mindre det er gjort endringer her? Jeg kjøper i Sverige. Melk derimot er tilsatt en grei mengde. Dersom man får i seg veldig lite meieriprodukter kan tilskudd av jod være viktig.
Sorry for en liten avsporing...
Salt som selges i Norge er så vidt jeg er vet, tilsatt en minimal mengde jod, med mindre det er gjort endringer her? Jeg kjøper i Sverige. Melk derimot er tilsatt en grei mengde. Hvis man ikke spiser hvit fisk jevnlig og/eller får i seg lite meieriprodukter kan tilskudd av jod være viktig.
Jeg har det. Det ble tilfeldig oppdaget under fertilitetsutredning for 2,5 år siden. Jeg har vært under behandling for det siden, og tar blodprøver hver mnd. Det har alltid vært godt regulert med medisiner. Går på en litt høyere forebyggende dose enn vanlig nå som jeg forsøker å bli gravid igjen. Ingen har noen gang sagt at jeg må ta vitaminer eller noe![]()
HeiInteressant. Så du har allerede økt dosen? Vet du hvor mye? Skal det hjelpe på å bli gravid?![]()
Interessant. Så du har allerede økt dosen? Vet du hvor mye? Skal det hjelpe på å bli gravid?![]()
Har lavt stoffskifte men har vært stabilt behandlet i flere år. Tar ikke noe ekstra vitaminer pga lavt stoffskifte, men tar multivitamin siden jeg er gravid nå, og har gjort det de siste årene pga prøving. Det er verdt å merke seg at stoffskiftemedisin ikke bør tas samtidig med alle typer vitamintilskudd. De fleste som går på feks Levaxin vet vel dette, men hiver det inn her alikevel just in case
Fra felleskatalogen:
"Effekten av behandlingen kan påvirkes dersom legemidlet tas sammen med følgende preparater:
- Jerntilskudd, kalsiumprodukter eller legemidler mot halsbrann eller sure oppstøt (antacida). Det bør gå minst to timer mellom inntak av disse preparatene og Levaxin."
Ja, i samråd med fastlegen og endokrinolog på sykehusetHar økt med 25%, og skal øke til 50% ved positiv test. Også øke i takt med stoffskifteutviklingen underveis. Det hjelper ikke på å bli gravid, men skal redusere risikoen for fosterskader og spontanabort.
Hei, takk for svar
Ja, jeg skjønner at det ikke hjelper på å bli gravid, men det hjelper på å unngå spontanabort.
Hvordan kom du i kontakt med endokrinologen på sykehuset, var det via fastlegen? Hvis du har en å anbefale i Oslo området, si gjerne ifra
Så grunnen til at du har økt dosen allerede før positiv test, er for å unngå å spontanabortere før testdag?
Heijeg har ingen tips til kosttilskudd. Men jeg kan med en gang si at når det gjelder stoffskifte så har legene en lang vei å gå. Jeg var hos flere leger og gynekologer før en gynekolog endelig ba meg øke stoffskiftemedisin.
Når du står med første positiv test i hånda så skal levaxin økes med 30% - 50%..
Etter dette skal stoffskiftet følges opp gjennom hele graviditeten.
Hos en som blir gravid så kommer kroppen til å øke stoffskifteproduksjon med 50%. Hos en med lavt stoffskifte så skjer det motsatte, at stoffskiftet begynner å synke istedet.
Slik gjorde jeg det:
Økte med 30% og tok blodprøve hver 3 - 4 uke. Vi så at stoffskiftet sank jevnt og trutt hele tiden og derfor økte jeg med ytterligere 15% da verdien nærmet seg smertegrensen.
TSH skal ikke ligge lavere enn 2 når man er gravid. Snakk med legen og lag en avtale på hvor mange tabletter du skal øke med når testen er positiv.
https://nhi.no/familie/graviditet/s...ap-og-sykdom/lavt-stoffskifte-ved-graviditet/
Det var via fastlegen min jaSkal sies at jeg ikke har møtt endokrinologen fysisk pga korona, men han har fått tilsendt historikken min og alle blodprøvene mine fra fastlegen min. Det er fastlegen som tok kontakt på eget initiativ da han selv følte at han ikke hadde nok kunnskap om stoffskiftesykdommer og behandling rundt dette. Så han rådfører seg med endokrinologen hver gang jeg tar blodprøver og det er snakk om endring i medisinering.
Jeg har dessverre ingen å anbefale i Oslo-området da jeg bor på vestlandet selvMen det MÅ jo finnes noen flinke rundt deg
Jeg forsto det slik at grunnen til at jeg allerede har økt er for å gi meg en boost til jeg faktisk blir gravid. At jeg allerede skal ha litt å gå på liksom. Leita nettopp fram meldingen fastlegen sendte ang økning og da skrev han at de siste blodprøvene var stabile, men siden jeg forhåpentligvis har en graviditet nært forestående har han rådført seg med endokrinologen som anbefalte å øke medisinene med 25% allerede nå. Jeg har aldri mistet og stoffskiftet påvirket ikke mitt forrige svangerskapJeg kunne da faktisk slutte på medisinene fordi stoffskiftet ble normalt. Det var vistnok en litt atypisk utvikling da.
Denne informasjonen er gull verdt, tusen takk!!Jeg skal bestille time med en gang. Det virker veldig naturlig å booste opp før graviditet
![]()
Før mitt første svangerskap lå jeg helt oppunder grensa for TSH. Kan jeg spørre hvor høy denne har vært før dere har blitt medisinert? Snakker vi rundt 4 eller over 10 typ? Jeg trodde stoffskiftet mitt nå var fint, siden TSH har vært lav, men de siste gangene jeg har målt har jeg jo vært gravid, og har i etterkant skjønt at graviditeten påvirker. Skal TSH da ikke ligge lavere enn 2? Jeg har målt 1,1 og 1,9 på TSH nå, og mistet begge graviditetene. Det kan så klart være andre årsaker også, men jeg får jo et behov for å utelukke.Heijeg har ingen tips til kosttilskudd. Men jeg kan med en gang si at når det gjelder stoffskifte så har legene en lang vei å gå. Jeg var hos flere leger og gynekologer før en gynekolog endelig ba meg øke stoffskiftemedisin.
Når du står med første positiv test i hånda så skal levaxin økes med 30% - 50%..
Etter dette skal stoffskiftet følges opp gjennom hele graviditeten.
Hos en som blir gravid så kommer kroppen til å øke stoffskifteproduksjon med 50%. Hos en med lavt stoffskifte så skjer det motsatte, at stoffskiftet begynner å synke istedet.
Slik gjorde jeg det:
Økte med 30% og tok blodprøve hver 3 - 4 uke. Vi så at stoffskiftet sank jevnt og trutt hele tiden og derfor økte jeg med ytterligere 15% da verdien nærmet seg smertegrensen.
TSH skal ikke ligge lavere enn 2 når man er gravid. Snakk med legen og lag en avtale på hvor mange tabletter du skal øke med når testen er positiv.
https://nhi.no/familie/graviditet/s...ap-og-sykdom/lavt-stoffskifte-ved-graviditet/
Bare hyggelig ❤ Man må jo dessverre ofte finne mye av informasjonen selv når det gjelder slike ting har jeg skjønt! Jeg håper du får god hjelp og at du slipper prematur fødsel neste gang![]()