Lavt blodtrykk

Ulvehungeren

Forelsket i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Hei :)
Er det flere av dere som har/har hatt lavt blodtrykk? Mitt går gradvis ned dette svangerskapet og viste 90/60 i dag... hadde aldri så lavt sist. Er visst ikke farlig, men ble litt nysgjerrig på hva årsaken kan være :bookworm:

Jeg har alltid hatt ganske lavt blodtrykk, ofte lavere når jeg har mensen feks.. I første trimester sa legen at væskemangel kunne forklare lavt blodtrykk (lavere enn vanlig)..

Ellers er jeg vandt til å høre at det ikke er noe å gjøre med og at det er veeldig sunt haha :happy:

Har ganske lavt blodtrykk til vanlig, men en del lavere nå. 90/62 i dag. Jm ville ha en ekstra kontroll pga av blodtrykket. Men så dobbeltsjekker hun nesten alt og henviser til sykehuset i hytt og vær.

Sniker. Jeg har også lavt blodtrykk til vanlig og under graviditet er det på samme nivå som ditt. Jeg pleier å salte maten ekstra godt og passe på å drikke nok, for å prøve å øke det litt, ellers blir jeg veldig plaget med blodtrykksfall og nesten-besvimelser. De gjør ikke noe med lavt blodtrykk, det er bare positivt (selv om det er ubehagelig).

Jeg hadde 90/53 da jeg hadde infeksjon.
Gikk opp til 110/60 etter det.
Men det betyr jo ikke at du har infeksjon, noen bare har lavt blodtrykk

Jeg lå på rundt 80/50 hele forrige svangerskap, og nå også i dette. Så både 70 og 40-tallet innimellom også.

Det er ikke farlig, nei, men kan føre til at man er ekstra trøtt og slapp og svimmel.

Lavere blodtrykk i svangerskapet kommer av økt blodmengde og at sirkulasjonssystemet utvider seg raskt. Det er mye mer som skal ha blod, rett og slett, og blodet skal innom flere steder.

Drikker man mye, kan man klare å få blodtrykket litt opp. Legen min anbefaler meg å gå rundt med en 0,5-litersflaske vann, og styrte den om jeg kjenner jeg blir svimmel. Raskt inntak av væske får blodtrykket raskt litt opp igjen.

Man kan også unne seg ekstra salt på maten, da det er med på å få blodtrykket opp.

Legen min rådet meg også til å spise lakris, da det også er kjent for å gi høyere blodtrykk, men det skal man jo ikke spise så mye av som gravid... så akkurat det rådet holder jeg meg unna, selv om jeg har hatt helt voldsom craving på lakris i begge graviditetene mine.

Sniker. Jeg har også lavt blodtrykk til vanlig og under graviditet er det på samme nivå som ditt. Jeg pleier å salte maten ekstra godt og passe på å drikke nok, for å prøve å øke det litt, ellers blir jeg veldig plaget med blodtrykksfall og nesten-besvimelser. De gjør ikke noe med lavt blodtrykk, det er bare positivt (selv om det er ubehagelig).
Samme her :dead: Føler meg så slapp og at ingenting hjelper!

I dag er mitt på 103/58 (har måleapparat hos foreldrene mine). På sist kontroll var det 110/50. Sliter med høy puls, vondt i hodet, ørhet/svimmelhet, slapp osv...

Har hatt lågt blodtrykk heile svangerskapet, idag på kontroll hadde undertrykket stege til 60. Får beskjed om at det er sunnhetstegn.

Tusen takk for alle svar, fininger ❤️ Jeg er egentlig ikke så mye svimmel, men mye trøtt. Så satser på det har litt av skylden da :playful:

Back
Topp