Lavkarbodiett VIRKER IKKE

Sannheten skrev:
12 om dagen mente jeg! Crap. 12 i uka hadde jeg aldri klart :/

Da er det jo snakk om et ketogent kosthold da, får man i seg unger 20 karber for dag er det et ketogent kosthold, selv om karbene kommer fra rent sukker omså. Men skjønner ikke helt at du orker å legge om så mye, når du ikke kutter sukker i samme slengen, litt av poenget er jo å bli sunnere. Men så lenge det funker for deg så :-)

LisseUmmaNuddeAteJam skrev:

Sannheten skrev:
12 om dagen mente jeg! Crap. 12 i uka hadde jeg aldri klart :/

Da er det jo snakk om et ketogent kosthold da, får man i seg unger 20 karber for dag er det et ketogent kosthold, selv om karbene kommer fra rent sukker omså. Men skjønner ikke helt at du orker å legge om så mye, når du ikke kutter sukker i samme slengen, litt av poenget er jo å bli sunnere. Men så lenge det funker for deg så :-)

Holder meg unna sukker, men ikke søte ting, f.eks tagatesse, sukrin osv. Er nok ikke direkte usunt det altså :) 

toneany skrev:
Jeg gikk på ketolyse, og raste jo ned i vekt, men det er ikke en diett jeg vil anbefaler. 
Jeg går på vektklubben nå, DET anbefaler jeg. Går ned jevnt og trutt. 3,2 kg på 4 uker nå.

Åssen funker ketolysekuren? Er det dyrt?

EFM skrev:

toneany skrev:
Jeg gikk på ketolyse, og raste jo ned i vekt, men det er ikke en diett jeg vil anbefaler. 
Jeg går på vektklubben nå, DET anbefaler jeg. Går ned jevnt og trutt. 3,2 kg på 4 uker nå.

Åssen funker ketolysekuren? Er det dyrt?

Det er gratis. Du bare legger om kostholdet. Og kan evt velge å bruke kosttilskudd, og egene lavkarboprodukter. Men i utgangspunktet er det altså ingen diett du kjøper, du bare legger om og spiser annerledes. Ment for de som har en god del å ta av, har lite effekt om man bare skal ned noen få kg. 

Jeg prøvde meg på ketolyse for noen år siden. Man kan vel spise ca 15 gram karbohydrater pr dag for å holde seg i ketose, mener jeg å huske. Ja, vekta raser av, sammenlignet med andre metoder, men om man ikke elsker å stå og kokkelere på kjøkkenet halve dagen blir dietten nokså begrenset og man blir driiiiitlei av maten etter hvert. Tok lang tid før jeg klarte egg, kylling og salat igjen etter den dietten...

Anbefaler deg å lese på lavkarbo.no. Man kan ikke begynne på en så "streng" livsstil uten å ha rikelig med kunnskap om det. Lavkarbo er vanskelig. Det er så mye å sette seg inni med blant annet balansen mellom protein, fett og karbohydrater. Begynn å sett inn det du spiser på Diett.no til å begynne med.. Da får du opp akkurat hvor mye du får i deg. Etterhvert som du begynner å bli flink klarer du å sette opp gode måltider på egen hånd.

Enkel løsning;

Kutt ut godteri og brus. Tell kalorier, og få i deg mindre + tren. Spis råvarer, dropp halvfabrikata. Du blir ikke slankere av å gofle i deg rømme og fløte, du blir slankere av kaloriunderskudd. 

Dessuten kan det ta opptil 8 uker før fettforbrenningen begynner, så tålmodighet er en ting du må smøre deg godt inn med

Enig med de over, diett.no er et godt verktøy! 
Og EFM, jeg synes det er dyrt, for råvarene er som regel dyre, man kan sjeldent kjøpe halvfabrikata på en sånn diett. Jeg kjøper i tillegg bare økologisk og lager alt fra bunn av, så blir noen timer på kjøkkenet :) 

Jeg rasa ned i vekt når jeg gikk på lavkarbo ! Kuttet ut det meste av karboer, og levde på mye kjøtt, grønsaker og fett.. 

Ned 13 kg på 1 1/2 mnd.. Første uka med lavkarbo gikk jeg ned 5 kg ! Men la på meg fort igjen når jeg sluttet.. 

Nå legger jeg helder om livsstilen min, lite fett, lite sukker og magre produkter.. Gått ned 2 kg på 2 uker :) Satser på det jeg, i stedet for lavkarbo som jeg ikke greier og holde på med i lengden.. 

Jeg rasa ned i vekt når jeg gikk på lavkarbo ! Kuttet ut det meste av karboer, og levde på mye kjøtt, grønsaker og fett.. 

Ned 13 kg på 1 1/2 mnd.. Første uka med lavkarbo gikk jeg ned 5 kg ! Men la på meg fort igjen når jeg sluttet.. 

Nå legger jeg helder om livsstilen min, lite fett, lite sukker og magre produkter.. Gått ned 2 kg på 2 uker :) Satser på det jeg, i stedet for lavkarbo som jeg ikke greier og holde på med i lengden.. 

toneany skrev:

Enig med deg! 

Gikk på lavkarbo, og gikk ned mange kg i uken, og la på meg en del i helgene igjen... Var skikkelig jojoslanking for min del værtfall. Desverre fikk jeg for høyt kolesterol av den kuren (fett er IKKE bra for kolesterolet), og legene mente det var farlig og fortsette. 

Så fikk jeg tips om vektklubben! Det funket døds bra for meg. Gikk ned flere kg i uka, hadde noen uker med stopp, og gikk ned igjen. Fulgte denne i kanskje 3mnd, og så gikk det av seg selv. Oppdaget at jeg hadde lagt om kostholdet til et mer sunnere og bedre uten å tenke over det engang, og spiste mye mindre enn før. Hadde også klart meg med brus og godteri kun i helgene, og det fungerte som bare det. 
Gikk ned 25kg på et halvt år ca, og holdt vekten uten problemer i etterkant (og ja, har hatt mange helt vanlige utskeielser, spiste godteri og drakk brus/alkohol i helgene osv). Var på min idealvekt og super fornøyd helt til jeg ble gravid så klart.. Nå ser jeg sårt på vekta at den går opp, selvom jeg vet det er en god grunn.. 

krisak skrev:

toneany skrev:

Enig med deg! 

Gikk på lavkarbo, og gikk ned mange kg i uken, og la på meg en del i helgene igjen... Var skikkelig jojoslanking for min del værtfall. Desverre fikk jeg for høyt kolesterol av den kuren (fett er IKKE bra for kolesterolet), og legene mente det var farlig og fortsette. 

Så fikk jeg tips om vektklubben! Det funket døds bra for meg. Gikk ned flere kg i uka, hadde noen uker med stopp, og gikk ned igjen. Fulgte denne i kanskje 3mnd, og så gikk det av seg selv. Oppdaget at jeg hadde lagt om kostholdet til et mer sunnere og bedre uten å tenke over det engang, og spiste mye mindre enn før. Hadde også klart meg med brus og godteri kun i helgene, og det fungerte som bare det. 
Gikk ned 25kg på et halvt år ca, og holdt vekten uten problemer i etterkant (og ja, har hatt mange helt vanlige utskeielser, spiste godteri og drakk brus/alkohol i helgene osv). Var på min idealvekt og super fornøyd helt til jeg ble gravid så klart.. Nå ser jeg sårt på vekta at den går opp, selvom jeg vet det er en god grunn.. 

Utbredt feiloppfatning, også blandt leger. Kolesterolet øker ved lavkarbo, ja. Men det er det gode kolesterolet HDL. Og HDL fortrenger det skadelige LDL fra åreveggen. Ved en vanlig kolesterolprøve vil man kun se nivå av kolesterol, ikke hva slags kolesterol. Det er faktisk svært gunstig å ha høyt koleserol, så lenge det er av rett sort. Forøvrig skal man ikke legge på seg i helgene av lavkarbokosthold, for et lavkarbo kosthold innebærer at man samtidig gjennomgår en livsstilsendring. Nytter fint lite å kutte ris og pasta mandag-fredag, om man eter smågodt, grandis og boller i helga. 

Jeg forsøkte også vektklubb.no. Og det var da vektoppgangen min starta (+5 kg på 3 mnd, når jeg egentlig skulle ned 10). Kroppen min (og de fleste andres) er ikke skapt for å leve på grøt, kornblandinger og pasta, uansett hvor grov den måtte være. 

Jeg ser dere prater mye om sankekurer her, eller omleggging av kostholdet osv.. Dere er forberedt på å gjøre dette resten av livet? å alltid telle hva dere puttet i magen? Har et bedre tips:) 30 min joggetur/rask spasertur hver dag, et glass juice og en skive mindre om dagen, og mindre snoper og sukkerting:P Sleng gjerne på mer trening for helsas skyld. Det er en vinnvinn situasjon, og du slipper å leve livet ditt etter en slankekur...

Jeg spiser det jeg vil når jeg vil uten så mye å tenke på en halv karbohydrat engang. Om jeg går over "idealvekta" dropper jeg litt sukker og juice/xtra skive til lunch:)

Litt betenkelig at fysisk aktivitet er ansett som siste utvei, noe man motvillig tyr til dersom antatte vidunderkurer og -kosthold ikke fungerer. Skulle uansett tro det var mindre tidkrevende og morsommere å trene en times tid to-tre ganger i uka og ta noen gå- eller joggeturer innimellom, enn å sette seg inn i alt som kreves for å få et lavkarbokosthold som faktisk funker. Økt muskelmasse øker dessuten forbrenningen, så hiv dere på styrkeøvelsene og løpeturene og unn dere den sjokoladen i helga med god samvittighet og en kropp som er bedre rustet til å takle den statiske hverdagen de fleste av oss har (sitting på jobb, sitting i sofa, buss- og bilkjøring, løfting av unger).

krisak skrev:

toneany skrev:

Enig med deg! 

Utbredt feiloppfatning, også blandt leger. Kolesterolet øker ved lavkarbo, ja. Men det er det gode kolesterolet HDL. Og HDL fortrenger det skadelige LDL fra åreveggen. Ved en vanlig kolesterolprøve vil man kun se nivå av kolesterol, ikke hva slags kolesterol. Det er faktisk svært gunstig å ha høyt koleserol, så lenge det er av rett sort. Forøvrig skal man ikke legge på seg i helgene av lavkarbokosthold, for et lavkarbo kosthold innebærer at man samtidig gjennomgår en livsstilsendring. Nytter fint lite å kutte ris og pasta mandag-fredag, om man eter smågodt, grandis og boller i helga. 

Jeg forsøkte også vektklubb.no. Og det var da vektoppgangen min starta (+5 kg på 3 mnd, når jeg egentlig skulle ned 10). Kroppen min (og de fleste andres) er ikke skapt for å leve på grøt, kornblandinger og pasta, uansett hvor grov den måtte være. 

Hmm, jaja, mulig jeg ble feildiagnosert, men jeg valgte å følge legens råd likevel. Hvis du ser på andre land så rister de jo på hodet av Norge og lurer på hvorfor de henger sånn etter. Er over 15 år siden lavkarbohysteriet var i USA feks, og de har droppa den kuren for lengst.. 
Er sikkert meget mulig at lavkarbo er bra for helsen, så fremst man gjør det riktig. Problemet idag er jo at de aller fleste tror at lavkarbo betyr kutte ut karbohydrater og så blir man tynn uten å gjøre noe mer for det, og det er jo ikke sånn kroppen fungerer! 
Jeg for min del gikk over på lavkarbo, nærmere bestemt Atkins dietten, for å gå ned i vekt kjapt og uten å gjøre noe særlig for det, og det funka veldig dårlig fordi jeg rett og slett ikke klarte å holde meg til så lite karbo hver dag.. 

Det du sier her om vektklubben, da tenker jeg at du har misforstått kraftig? Mulig det har forandret seg på vektklubben den siste tiden, men når jeg meldte meg inn der så var det ikke stort fokus på at kroppen skulle leve på grøt, kornblandinger og pasta, kan faktisk ikke huske at jeg spiste noe særlig av det i det hele tatt. Fokuset der var kalorier, begrense inntaket av kalorier. Bytte ut fet mat med lettere, spise mye mindre porsjoner, og bevege seg mer. Kutte ut søtsaker, men samtidig ha en dag i uken hvor man unnet seg noe ekstra, fordi det er viktig for motivasjonen. 
Jeg følte ikke at jeg gikk på en diett i den forstand, fordi jeg spiste akkurat det samme som før, bare lettere varianter, mindre porsjoner og holdt meg vekke fra godt og brus. Jeg brukte vektklubben som en veiliedning, og som en varsel når jeg hadde spist for mye. (Da stod jo tallene og nærmest blinket mot meg og skyldfølelsen tok meg..) Beveget meg også mye mer, fordi det var moro og legge inn alle aktivitetene man hadde gjort per dag og faktisk se resultatene. 
Men dette var meg, skjønner jo at andre ikke syns det er like enkelt! 

Eg sleit veldig med å gå ned i vekt etter 1 svangerskap.. det på tross av alt eg følgte mat-oppskrifter fra Grethe Roede  til punkt og prikke.

(GR har alltid funka før på meg,gikk ned 6-7 kg på 8 uker)

Det eg måtte gjøre var å begynne å trene kodndisjonstrening i tillegg..så i tillegg til sundt kosthold  så jogga eg 30 minutt (nesten) hver dag.

DA begynte endelig kiloene å gi slipp..
(det blir vanskeligere å gå ned etter fyllte 30 år tydeligvis..)

Mywicked skrev:
Jeg ser dere prater mye om sankekurer her, eller omleggging av kostholdet osv.. Dere er forberedt på å gjøre dette resten av livet? å alltid telle hva dere puttet i magen? Har et bedre tips:) 30 min joggetur/rask spasertur hver dag, et glass juice og en skive mindre om dagen, og mindre snoper og sukkerting:P Sleng gjerne på mer trening for helsas skyld. Det er en vinnvinn situasjon, og du slipper å leve livet ditt etter en slankekur...

Jeg spiser det jeg vil når jeg vil uten så mye å tenke på en halv karbohydrat engang. Om jeg går over "idealvekta" dropper jeg litt sukker og juice/xtra skive til lunch:)

For min del er dette noe jeg er beredt på å gjøre resten av livet ja. Når jeg har nådd målet mitt skal jeg kjøpe ett år til med medlemskap på vektklubbe, for å stabilisere vekta. Det er også noe man kan velge der nemlig. Så det jeg føler jeg gjør nå, og senere, er å lære meg et normalt kosthold. Jeg har bestandig slitt med mat, og har dessverre ikke gode matvaner med meg hjemmefra. Jeg har prøvd alt mulig for å gå ned i vekt, men endt med å gå opp, og bli umotivert. Nå føler jeg ikke at jeg er på slankekur, det eneste er at jeg registrerer det jeg spiser. Og det er sjelden jeg veier maten altså, som regel er det bare ca, ellers bruker jeg enhetsmålene som de har i vektklubben. Og det aller beste er at jeg kan spise nøyaktig hva jeg vil, det er ingenting som er forbudt, men jeg lærer meg om mengder, forhold mellom hva jeg spiser fra dag til dag, sammensetningen av næringsstoffer, og som følge av alt dette velger jeg jo oftere sunn mat, fordi jeg vet at da blir jeg mettere, fordi jeg kan spise mer av den. Jeg ser også de gode konsekvensene av trening, siden jeg kan føre det også inn i dagboka der, og dermed kan jeg spise litt mer. 

Så nå har jeg det ganske godt inne allerede, og når jeg har nådd målet må jeg lære litt på nytt hvordan jeg stabiliserer, men poenget er jo at jeg skal holde vekta gjennom å lære meg et normalt kosthold med mat jeg liker, og balansere sunn mat og mindre sunn mat, finne hvilken balanse som funker for meg liksom. Jeg føler at jeg nå først lærer noe som de fleste andre har automatisk. 

krisak skrev:

krisak skrev:

toneany skrev:

Enig med deg! 

Hmm, jaja, mulig jeg ble feildiagnosert, men jeg valgte å følge legens råd likevel. Hvis du ser på andre land så rister de jo på hodet av Norge og lurer på hvorfor de henger sånn etter. Er over 15 år siden lavkarbohysteriet var i USA feks, og de har droppa den kuren for lengst.. 
Er sikkert meget mulig at lavkarbo er bra for helsen, så fremst man gjør det riktig. Problemet idag er jo at de aller fleste tror at lavkarbo betyr kutte ut karbohydrater og så blir man tynn uten å gjøre noe mer for det, og det er jo ikke sånn kroppen fungerer! 
Jeg for min del gikk over på lavkarbo, nærmere bestemt Atkins dietten, for å gå ned i vekt kjapt og uten å gjøre noe særlig for det, og det funka veldig dårlig fordi jeg rett og slett ikke klarte å holde meg til så lite karbo hver dag.. 

Det du sier her om vektklubben, da tenker jeg at du har misforstått kraftig? Mulig det har forandret seg på vektklubben den siste tiden, men når jeg meldte meg inn der så var det ikke stort fokus på at kroppen skulle leve på grøt, kornblandinger og pasta, kan faktisk ikke huske at jeg spiste noe særlig av det i det hele tatt. Fokuset der var kalorier, begrense inntaket av kalorier. Bytte ut fet mat med lettere, spise mye mindre porsjoner, og bevege seg mer. Kutte ut søtsaker, men samtidig ha en dag i uken hvor man unnet seg noe ekstra, fordi det er viktig for motivasjonen. 
Jeg følte ikke at jeg gikk på en diett i den forstand, fordi jeg spiste akkurat det samme som før, bare lettere varianter, mindre porsjoner og holdt meg vekke fra godt og brus. Jeg brukte vektklubben som en veiliedning, og som en varsel når jeg hadde spist for mye. (Da stod jo tallene og nærmest blinket mot meg og skyldfølelsen tok meg..) Beveget meg også mye mer, fordi det var moro og legge inn alle aktivitetene man hadde gjort per dag og faktisk se resultatene. 
Men dette var meg, skjønner jo at andre ikke syns det er like enkelt! 

Mhm, jeg er enig der. Jeg tror fremdeles lavkarbo er bra, men ikke så ekstremt, og det funker ikke for alle. Jeg bruker vektklubben til å spise det jeg liker, men jeg lærer meg om mengder og hvor ofte jeg faktisk kan skjeie ut og sånt. Tar kontroll over det, men jeg avstår ikke fra noe som helst. 

Back
Topp