Ok, da starter jeg helt fra basic..
Lavkarbo har utrolig mange retninger, men deles primært opp i 4.
Liberal lavkarbo: 80-150g karbo daglig
Moderat lavkarbo: 25-80g karbo daglig
Striks lavkarbo: 5-25g karbo daglig (også kjent som ketogen diett
Nullkarbo: 0-5g karbo daglig..
Litt avhengig av hvilken retning du føler er mest riktig for deg så er prosentandelen fett-proteiner-karbohydrater litt ulikt.. Jeg kan gi deg eksempel hvis du vil
Ettersom lavkarbofilosofien er å kutte ut "tomme matvarer" og stivelse, så kutter man ut i hovedsak hvetemel/mel, sukker, pasta, ris, poteter, halvfabrikata, helfabrikata, brød og bakst. Istedenfor erstattes det av grønnsaker og kjøtt..
De som spiser ketogent spiser heller ikke grønnsaker som vokser under bakken, men det må du føle litt på sjøl i forhold til hvor du vil legge deg
Hverken lavkarbo generelt eller et ketogent kosthold er ikke farlig for hverken foster eller baby, i motsetning til hva man trodde før..
Ved å spise lavkarbo får man et stabilt godt blodsukker, og slipper disse toppene..
Og for å drepe en holdning "alle" har - lavkarbo er ikke det samme som å "pøse på med masse fett, bacon og tette alle blodårer"

Nyere forskning viser at sukker og fett er en farlig kombinasjon, men i motsetning tll tidligere har man nå funnet ut at sukkeret er synderen, og ikke fettet...
På 6 mnd med lavkarbo hadde mine verdier på både kolesterol, blodtrykk og blodsukker bedret seg betraktelig! Legen ville ha meg til å starte med medisiner for både høyt blodsukker, høyt blodtrykk og høyt kolesterol, men vi ble enige om at jeg skulle prøve kostholdsendring istedenfor..
Glukosebelastninga mi i januar viste blodsukker på 4,2 fastende og 4,5 etter to timer