Lavkarbo

• Trådstarter Trådstarter Wardruna
  • Opprettet Opprettet
W

Wardruna

Guest
Siden glukosebelastninga ikke gikk som forventet, og jeg må holde meg unna mest mulig sukker og karbohydrater vurderer jeg lavkarbo..
Noen som har erfaring?
Gikk på streng lavkarbo for ca 8 år siden, men da for å gå ned i vekt.. Det stiller seg jo litt annerledes nå..

Går på PCOS diett til vanlig og det blir litt samme opplegget. Det går jo veldig fint så lenge man er kreativ og glad i matlaging :)

Lavkarbo i mitt hjerte! <3

Da vil jeg først spørre deg om hvor mye kunnskap du har rundt lavkarbo først.. Da er det lettere for meg å komme med så gode svar jeg kan :-)

Jeg kan en god del om lavkarbokostholdet i seg selv, og har lært meg mye om lavkarbo og graviditet/svangerskap og amming :)

Lavkarbo i mitt hjerte! <3

Da vil jeg først spørre deg om hvor mye kunnskap du har rundt lavkarbo først.. Da er det lettere for meg å komme med så gode svar jeg kan :)

Jeg kan en god del om lavkarbokostholdet i seg selv, og har lært meg mye om lavkarbo og graviditet/svangerskap og amming :)

Som sagt, lenge siden jeg har holdt på med det så har falt av lasset for lenge siden :p

Siden glukosebelastninga ikke gikk som forventet, og jeg må holde meg unna mest mulig sukker og karbohydrater vurderer jeg lavkarbo..
Noen som har erfaring?
Gikk på streng lavkarbo for ca 8 år siden, men da for å gå ned i vekt.. Det stiller seg jo litt annerledes nå..
Hva var det du fikk på den prøven igjen??? :)

Som sagt, lenge siden jeg har holdt på med det så har falt av lasset for lenge siden :p
Ok, da starter jeg helt fra basic..
Lavkarbo har utrolig mange retninger, men deles primært opp i 4.
Liberal lavkarbo: 80-150g karbo daglig
Moderat lavkarbo: 25-80g karbo daglig
Striks lavkarbo: 5-25g karbo daglig (også kjent som ketogen diett
Nullkarbo: 0-5g karbo daglig..
Litt avhengig av hvilken retning du føler er mest riktig for deg så er prosentandelen fett-proteiner-karbohydrater litt ulikt.. Jeg kan gi deg eksempel hvis du vil :)

Ettersom lavkarbofilosofien er å kutte ut "tomme matvarer" og stivelse, så kutter man ut i hovedsak hvetemel/mel, sukker, pasta, ris, poteter, halvfabrikata, helfabrikata, brød og bakst. Istedenfor erstattes det av grønnsaker og kjøtt..
De som spiser ketogent spiser heller ikke grønnsaker som vokser under bakken, men det må du føle litt på sjøl i forhold til hvor du vil legge deg :-)

Hverken lavkarbo generelt eller et ketogent kosthold er ikke farlig for hverken foster eller baby, i motsetning til hva man trodde før..
Ved å spise lavkarbo får man et stabilt godt blodsukker, og slipper disse toppene..

Og for å drepe en holdning "alle" har - lavkarbo er ikke det samme som å "pøse på med masse fett, bacon og tette alle blodårer" :p
Nyere forskning viser at sukker og fett er en farlig kombinasjon, men i motsetning tll tidligere har man nå funnet ut at sukkeret er synderen, og ikke fettet...

På 6 mnd med lavkarbo hadde mine verdier på både kolesterol, blodtrykk og blodsukker bedret seg betraktelig! Legen ville ha meg til å starte med medisiner for både høyt blodsukker, høyt blodtrykk og høyt kolesterol, men vi ble enige om at jeg skulle prøve kostholdsendring istedenfor..
Glukosebelastninga mi i januar viste blodsukker på 4,2 fastende og 4,5 etter to timer :-)

Nope, skal ikke til legen før 15. så regner med jeg får litt info da.
Må si jeg syns det er helt latterlig å ikke gi deg raskere oppfølging! Hadde jo vært veldig greit for deg å få en pekepinn på hva du skal kutte ned på og hva du fint kan spise fortsatt. Du må i alle fall be om henvisning til dia.sykepleier når du er hos legen.

Må si jeg syns det er helt latterlig å ikke gi deg raskere oppfølging! Hadde jo vært veldig greit for deg å få en pekepinn på hva du skal kutte ned på og hva du fint kan spise fortsatt. Du må i alle fall be om henvisning til dia.sykepleier når du er hos legen.
Bare vær obs på at om du nevner begrepet lavkarbo kan de reagere negativt - sjøl om de egentlig faktisk ber deg om å spise lavkarbo... :p

Hvordan fungere den PCOS dietten? Er det kun i forhold til vekt, eller hjelper det på andre ting som hud og hormoner :-) ?

Det hjelper på antall cyster, størrelse, smertemengden jeg hadde samt at huden ble nesten helt fin. Fikk mer overskudd og bedre humør. Og gikk sakte men sikkert ned i vekt. Men hadde så vanvittige smerter ved eggløsning og menstruasjonsstart at jeg nesten ikke fungerte. Så derfor jeg ble tipset om denne av legen. Mannen mente han fikk en ny kone. Hehe. Så det var jo bra ;)

Det hjelper på antall cyster, størrelse, smertemengden jeg hadde samt at huden ble nesten helt fin. Fikk mer overskudd og bedre humør. Og gikk sakte men sikkert ned i vekt. Men hadde så vanvittige smerter ved eggløsning og menstruasjonsstart at jeg nesten ikke fungerte. Så derfor jeg ble tipset om denne av legen. Mannen mente han fikk en ny kone. Hehe. Så det var jo bra ;)

Oi, hørtes absolutt ut noe jeg skulle ha prøvd. Sliter ikke med overvekt, heller litt på den andre siden, men har mer enn nok av de andre plagene. Du har vel ikke lyst til å dele den? :-)

Ok, da starter jeg helt fra basic..
Lavkarbo har utrolig mange retninger, men deles primært opp i 4.
Liberal lavkarbo: 80-150g karbo daglig
Moderat lavkarbo: 25-80g karbo daglig
Striks lavkarbo: 5-25g karbo daglig (også kjent som ketogen diett
Nullkarbo: 0-5g karbo daglig..
Litt avhengig av hvilken retning du føler er mest riktig for deg så er prosentandelen fett-proteiner-karbohydrater litt ulikt.. Jeg kan gi deg eksempel hvis du vil :)

Ettersom lavkarbofilosofien er å kutte ut "tomme matvarer" og stivelse, så kutter man ut i hovedsak hvetemel/mel, sukker, pasta, ris, poteter, halvfabrikata, helfabrikata, brød og bakst. Istedenfor erstattes det av grønnsaker og kjøtt..
De som spiser ketogent spiser heller ikke grønnsaker som vokser under bakken, men det må du føle litt på sjøl i forhold til hvor du vil legge deg :)

Hverken lavkarbo generelt eller et ketogent kosthold er ikke farlig for hverken foster eller baby, i motsetning til hva man trodde før..
Ved å spise lavkarbo får man et stabilt godt blodsukker, og slipper disse toppene..

Og for å drepe en holdning "alle" har - lavkarbo er ikke det samme som å "pøse på med masse fett, bacon og tette alle blodårer" :p
Nyere forskning viser at sukker og fett er en farlig kombinasjon, men i motsetning tll tidligere har man nå funnet ut at sukkeret er synderen, og ikke fettet...

På 6 mnd med lavkarbo hadde mine verdier på både kolesterol, blodtrykk og blodsukker bedret seg betraktelig! Legen ville ha meg til å starte med medisiner for både høyt blodsukker, høyt blodtrykk og høyt kolesterol, men vi ble enige om at jeg skulle prøve kostholdsendring istedenfor..
Glukosebelastninga mi i januar viste blodsukker på 4,2 fastende og 4,5 etter to timer :)

Tusen takk for kjempe god forklaring :) Og takk for alle pm'ene ;)
Jeg skal nok ikke være nazi på dette og spise ketogent, men kutte ut sukker,hvetemel, stivelse etc.

Så gøy du hadde så fine prøver! Håper jeg får det samme :) Jeg har jo ikke fått beskjed om noe som helst etter jeg tok testen, så jeg må bare gjøre meg opp en min egen mening og føle meg fram tror jeg.

Ja, du kan så si.. Jeg hadde en legetime om en uke fra før av, og etter testen fikk jeg bare beskjed om "Du kan jo snakke med legen om det når du har time, så ser dere om det er noe du skal gjøre noe med. Bare kutt ut mest mulig sukker og poteter. Spis heller litt grov pasta/ris også kan du jo kjøpe lavkarbobrød om du er glad i det. De har et godt et jeg bruker på Coop Prix. Og du som er så glad i frukt og appelsinjuice må nok desverre kutte ned på det også." Eeeeh, javel.. Takk for info liksom :p

Back
Topp