Lav i jern

En tråd i 'Juni 2020' startet av Herewegoagain, 24 Jan 2020.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Lille_my_89 Elsker forumet Påskekyllingene 2020 Junilykke2018 ❤ Juliskattene 2018 ❤

Sniker fra april.
    Rart at legene sier så mye forskjellig. jeg har jernlager på 13 og legen sa jeg Ikke trengte å ta tilskudd med mindre jeg ønsket det selv. Jeg prøver å unngå jerntilskudd så langt det lar seg gjøre da jeg blir veldig hard i magen. Men blir jo litt i tvil når du med et jernlager på 62 må ta en dose på 40 mg pr dag :eek:

2. Lilje92 Elsker forumet Junilykke 2020 ♡

13 er veldig lavt! Så rart at han ikke mente du skulle ta. På dokumentet jeg fikk fra legen står det "referanseverdi: 18-240", jeg lå på 48 (uke 4) og fikk beskjed om å ta 60 mg fra uke 18!

3. Lane Glad i forumet Junilykke 2020 ♡

Same her. Hardt for magen då, må ta lactulose fast for at magen skal fungere nokelunde :confused:

4. Ypsilon Glad i forumet Junilykke 2020 ♡ Assistert-jentene

Kan det være at noen oppgir jernlager og andre oppgir ferritin-nivå? Fant et sted at normalt jernlager for kvinner var 3.5g, men at man måler ferritin for å si noe om jernlageret. Men har aldri hørt om noen andre verdier oppgitt enn ferritin-verdien da. Dersom det var ferritin-nivået som var på 13 så synes jeg det er veldig rart at du ikke ble anbefalt jerntilskudd ja.

Det som anbefales er følgende:
    Helsedirektoratet gir følgende råd ut ifra målt ferritin i svangerskapets første trimester:

• Serumferritin over 70 mg/L: Jerntilskudd ikke nødvendig
    • Serumferritin: 30-70 mg/L: 40 mg jern per dag fra uke 18 til 20 og ut svangerskapet
    • Serumferritin under 30 mg/L: 60 mg jern per dag fra uke 18 til 20 og ut svangerskapet

• Informativ Informativ x 3
  5. Lilje92 Elsker forumet Junilykke 2020 ♡

Ja, det kan være! Burde nok presisert at det som ble målt hos meg var ferritin-nivå. :) Ser ut som legen min tilogmed har overestimert litt og anbefalt meg 60 mg selvom jeg ligger mellom 30-70 mg.

6. Occiput Forumet er livet Junilykke 2020 ♡ Januar 2017

Jøss, jeg hadde nivå på 30 (mener jeg) og har ikke hørt en dritt om å ta tilskudd.. :rolleyes: Nå er ikke legen min den mest oppgående heller da (skal bytte, men er lange ventelister).
    Får ta det opp på neste besøk!

7. Ypsilon Glad i forumet Junilykke 2020 ♡ Assistert-jentene

Det er nye retningslinjer fra 2018 tror jeg. Så godt mulig legen din ikke er oppdatert.

8. Occiput Forumet er livet Junilykke 2020 ♡ Januar 2017

Legen min er fra steinalderen, og vet nok ikke hva ordet «oppdatert» betyr :hilarious::hilarious:
    Sist gang måtte jeg selv finne ut av rhesus-negativ-oppfølging liksom o_O

9. Ypsilon Glad i forumet Junilykke 2020 ♡ Assistert-jentene

:eek:
    Det er jo ganske alvorlig å ikke være oppdatert på!

10. Occiput Forumet er livet Junilykke 2020 ♡ Januar 2017

Jepp, gjelder tydeligvis å følge med selv :confused:

11. Nordlys2018 Forumet er livet ❤️ Septemberlykke 2020 ❤️

13Hemoglobin (Hb) g/L er helt normalt for kvinner, der de fleste gravide ligger før de blir gravide. Fra 11Hb g/L har man mangel. Så det er en helt annen skala enn den ovenfor her. Jeg ligger på 11Hb g/L og har derfor ikke mangel - men må passe på...

12. Lille_my_89 Elsker forumet Påskekyllingene 2020 Junilykke2018 ❤ Juliskattene 2018 ❤

Jeg måtte inn i papirene å lese hva legen mente, og jeg har nok misforstått han. Han har snakket om blodprosent (hb) og jernlager om hverandre. Så hos meg var det hb som var 11 (ikke 13 slik jeg sa). Er på grensen, men da er det nok ikke så gale som jeg trodde:) takk for informativt innlegg:)

13. Occiput Forumet er livet Junilykke 2020 ♡ Januar 2017

Vet du om de vurderer både hemoglobin og ferritin sammen før de anbefaler jerntilskudd?
    Jeg har Hb på 13 g/l og serumferritin er 31 mg/l. Den første skulle da tilsi at jeg ikke trenger tilskudd, mens den andre tilsier at jeg trenger det? Jfr. teksten til Ypsilon over.

14. Høstbarn i vente Elsker forumet ❤️ Septemberlykke 2020 ❤️ Januarlykke 2019

Jeg spiser 30 gram rå lever hver dag. Svelger ned med kefir eller appelsin juice, leveren er halv frossen eller helt super fersk, og fra gressforet dyr :)
    Hadde en del blodtap etter forrige fødsel og var nesten på blod overføring. Spiste da 40 gram rå lever dagen og to mnd senere voila :) flotttw verdier.

lever gir i tillegg B vitaminer og den veldig viktige B12 :)

• Vinner Vinner x 1
  15. Nordlys2018 Forumet er livet ❤️ Septemberlykke 2020 ❤️

Godt spørsmål, jeg ville spurt legen hva de vurderer. Har aldri hørt om serumferritin her... Kun Hemoglobin (eller hvordan man nå staver det, Haemoglobin? :p ).

---

Jeg kan IKKE tenke meg at det er å anbefale å spise noe som helst RÅTT kjøtt, og særlig ikke lever?? :bag:
    Lever inneholder også svært høye mengder vitamin A, som kan være skadelig for fosteret om man spiser for mye av det...
    I noen land (som England) anbefales det å IKKE spise leverpostei (!) fordi for mye vitamin A kan skade barnet:
    https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/foods-to-avoid-pregnant/

16. Occiput Forumet er livet Junilykke 2020 ♡ Januar 2017

Staves hemoglobin på norsk ;)

Er så usikker på om jeg gidder å diskutere med legen min.. Han virker ikke alltid helt med.. :rolleyes:

Tror jeg bare henviser til anbefalingene Ypsilon har kopiert inn, og spørre med litt bestemt tone om ikke jeg skulle ha fått beskjed om å begynne med jerntilskudd. Så får jeg se hva han sier.

17. Herewegoagain Forumet er livet Julikulene 2020

Jeg har ringt legekontor og regner med legen ringer meg i dag :) da skal jeg høre hvor mye jeg bør ta og når jeh bør starte. Det er jern i multivitaminen jeg tar, men det er da sikkert for lite

18. Ypsilon Glad i forumet Junilykke 2020 ♡ Assistert-jentene

Jeg hadde Hb på 13,2 g/dL (ikke g/L) og ferritin på 62 mg/L og ble anbefalt jerntilskudd på 40mg.

• Liker Liker x 1
  19. Herewegoagain Forumet er livet Julikulene 2020

Jeg fikk info fra legen - jernlager under 60 og jeg skal ta 50/60 mg i tillegg til de 14 i multiviten

20. Ypsilon Glad i forumet Junilykke 2020 ♡ Assistert-jentene

Hb på 11 høres ikke så ille ut som om det hadde vært ferritin på 11 nei! Når jeg var i tenårene hadde jeg jernmangelanemi, og ser fra journalen min at det faktisk ikke trenger å være noen særlig sammenheng mellom Hb og ferritin. Når jeg fikk diagnosen står det Hb: 13,0 og S-Ferr: 4. Ingen av blodprøvene jeg hadde den gangen har Hb under 12,4.

Del denne siden