Lappen

Asnnie

Asnnie
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Augustlykke 2015
Jeg har ikke lappen og har begynt å få litt panikk gjeldende dette. Vil prøve å ta lappen før babyen kommer, men vet ikke om det er mulig? Jeg er jo såpass dårlig nå med kvalme og trøtthet, men satser på å kunne begynne å øvelseskjøre i mars. Har kun øvelseskjørt en del ganger da jeg var 17, altså for 10 år siden. Så jeg er ganske fersk. Tenkte eventuelt ta 14 dagers intensivkurs, men i så fall må det bli i juni da jeg har gått på ferie/mammaperm, men spørsmålet er om det blir for sent? Da er jeg jo i uke 33-34! Kan ikke tenke meg at jeg klarer å gjøre det rett etter at babyen har kommet, da har man annet å tenke på! Noen som har erfaring gjeldende dette eller har tenkt det samme? Noen som tror jeg får tid til å ta lappen på normalt vis, altså med 2 timer i uken fram til eventuelt oppkjøring i mai? *stressa*

Jeg brukte 1 mnd på å kjøre opp! :) hadde knapt kjørt før. Hadde kjøretime flere ganger i uken, 10 stk tilsammen. Så det er absolutt mulig! :)

Brukte 2 mnd fra jeg startet med teorikurs og kjøretimer til jeg sto med lappen i hånden. Om du har noen som kan være med å kjøre med deg på fritiden. Type at du kjører alle steder dere eventuelt skal, så skal det nok gå relativt hurtig å ta lappen. Men vær tidlig ute, er ofte mange som skal kjøre opp til sommeren osv. Så ville begynt å undersøke om ikke så alt for lenge ;)

Brukte vel to mnd på lappen med vanlig kurs :-)

Jeg har også lyst til å gjøre det samme fra april av. Eller hvertfall prøve å ta lappen før den lille blir født. Har heller ikke Kjørt mye før, men får høre med mannen om han tørr å la meg kjøre litt :p

Vil anbefale deg å ta teorikurset så snart som mulig, slik at du er ferdig med det. Er somregel det som er det verste ☺ og sjekk ut ventetider på kjøreskoler, samt oppkjøring hos bt. Er ofte lang ventetid i sommermnd.

Åh, skjønner så godt! Har ikke lappen selv, og venter nr 2 nå så det hadde vært veldig greit med lappen. Ellers er det jo alltids busser som går i Oslo hvis riene skulle komme og jeg er alene. Heldig der ass. ;p

Jeg tok lappen i Sverige. Øvelseskjørte et par ganger i mnd med pappa (siden jeg bodde i Sverige og han i Norge, så bare når jeg var hjemme) april-juli før jeg ble 18, og tok oppkjøring 3 dager etter jeg fylte 18 (i juli). Gikk bra det, og i Sverige er de mye strengere enn i Norge. Er fordi det ikke er obligatoriske kjøretimer der unntatt glattkjøring. Tipper du klarer det! Har hatt lappen i 6 år til sommeren og ingen uhell av noe slag, så da burde "hvem som helst klare det" som jeg pleier å si :p

Jeg tok lappen for 1 år siden, og begynte i slutten av november og ferdig 13 februar. (inkludert tre uker juleferie). Ville egentlig anbefalt deg at dersom du ønsker å være ferdig til fødsel så høres uke 33-34 riski ut å starte da. starter du nå, så har du enda god tid :) jeg øvelseskjørte vel ingenting mer enn to timer når jeg var 17 og så lappen som 22 åring. Hadde ikke mulighet til å øve mens jeg tok lappen da ingen familie bor i byen her og alle kjente har automatgir uansett.

Jeg valgte å begynne med øvelsestimer etter teoriprøven. Husker jeg bestemte meg på en søndag natt for å ta lappen og innen onsdag var teorien bestått og meldte meg opp til timer :) Hadde rundt 1-2 dobbeltimer i uka. Og jeg var heeelt grønn på clutch og gir fra før, så her ble alt lært fra scratch. Du klarer det om du vil! :) Men anbefaler å bynne nå, så vil du "garantert" klare det til mai :)

Takk for alle gode ord!! Ja jeg tror kanskje jeg skal prøve å begynne nå så fort jeg føler meg beste i forhold til kvalmen, trøtthet og et verkende bekken! :D

Jeg brukte to måneder, og da hadde jeg ikke kjørt mye fra før.
Jeg ville tatt kontakt med kjøreskolen med en gang for å høre med de, men jeg kan ikke se noe i veien for at du ikke skal rekke det. Når jeg hadde øvelseskjøring hadde jeg mer en to timer noen av ukene, det er ganske normalt her.

Lykke til, håper det går bra :happy::signs003

Åh, skjønner så godt! Har ikke lappen selv, og venter nr 2 nå så det hadde vært veldig greit med lappen. Ellers er det jo alltids busser som går i Oslo hvis riene skulle komme og jeg er alene. Heldig der ass. ;p

Håper ikke du uansett hadde tenkt å kjøre selv med rier..... sånn for oss andres del;)

Jeg tok lappen på 1 mnd, og var livredd for å kjøre når jeg begynte, så alt er mulig :) Tok ikke teorikurs, leste meg opp på egenhånd, men vet ikke om det er lov lenger. Men hør hvor lang tid i forveien du må melde deg til oppkjøring, det kan være mange mnd ventetid på det verste.

Jeg begynte på lappen da jeg var ca 2 mnd på vei med førstemann,pga tidlig fødsel ble jeg ikke ferdig. Men et par mnd etter vi kom hjem fra sykehuset var jeg klar for oppkjøring ☺Litt ventetid på oppkjøring var det, og siden jeg ikke fikk det til på 1 . forsøk måtte jeg gjennom venting på oppkjøring 2 ganger. Men 1 år etter jeg startet hadde jeg lappen ☺

Back
Topp