Lang reisevei til jobb

Bruker nøyaktig 17 minutter, og er litt lei, men er så vandt til det at jeg ikke tenker på det :)

Pendling går egentlig fint føler jeg når jeg har barn, jeg har 1 time til jobb, 2 timer om dagen. Pendler kollektivt og synes en time for meg selv før og etter jobb er fantastiske.
Men jeg pendler ikke da alle andre gjør det pga jeg jobber turnus. Jeg gir ikke opp jobben min pga pendling :)

Pendling går egentlig fint føler jeg når jeg har barn, jeg har 1 time til jobb, 2 timer om dagen. Pendler kollektivt og synes en time for meg selv før og etter jobb er fantastiske.
Men jeg pendler ikke da alle andre gjør det pga jeg jobber turnus. Jeg gir ikke opp jobben min pga pendling :)
Tar du buss eller tog? Så bra det fungerer, det er jo så forskjellig hva folk trives med og hva som fungerer for hver familie. :)

Tar du buss eller tog? Så bra det fungerer, det er jo så forskjellig hva folk trives med og hva som fungerer for hver familie. :)

Bruker mest tog, beste reisemåten med musikk på ørene, strikketøy å se utsikten :)
Jeg er nok litt rar, trenger tid for meg selv og den får jeg på vei til jobb :p

Bruker mest tog, beste reisemåten med musikk på ørene, strikketøy å se utsikten :)
Jeg er nok litt rar, trenger tid for meg selv og den får jeg på vei til jobb :p

Det hørtes avslappende ut, høres helt topp ut:) Nydelig med tog og store vinduer! Merker at jeg ut fra mine alternativer har best av å sykle hjem fra jobb for å tømme hodet, spørs hvordan vakten har vært. Men har det skjedd mye, hjelper det på å være i aktivitet så jeg slipper å ta jobben med meg hjem:)

Det hørtes avslappende ut, høres helt topp ut:) Nydelig med tog og store vinduer! Merker at jeg ut fra mine alternativer har best av å sykle hjem fra jobb for å tømme hodet, spørs hvordan vakten har vært. Men har det skjedd mye, hjelper det på å være i aktivitet så jeg slipper å ta jobben med meg hjem:)

Det er liksom det også, skjer det noe på jobben så er det godt å bearbeidet det før man kommer hjem. Sykle er jo også deilig, vinden som blåser og man har bare seg selv. Spørs kanskje hvordan type jobb og hadde jeg pendlet da alle gjør det med kollektivt så hadde jeg kanskje ikke orket tror jeg. Mye folk og ikke alltid man får sitte .. hihi

Hvis brussen er presis, noe den nesten aldri er, bruker jeg ca. 22 min fra dør til dør. Men når jeg etter hvert må levere i bhg, blir veien mye lenger. Da vet jeg nesten ikke hvordan jeg skal rekke jobben om morgenen. Håper jeg er heldig og får plass i den bhg. som ligger nærmest.

Har 1,5-2,5 time en vei avhengig av hvilket kontor jeg skal på. 1 time bil, 30 min båt, og skal jeg på «lengst vekk»-kontoret en time til i bil (er det et par dager i uka). Også 10-15 min gange innimellom.

Så tja, jobbet slik i 2 mnd nå og det går overraskende bra, men det er nok fordi jeg får nesten all reisevegen inkl i arbeidstida (alt minus omtrent en halvtime hver vei), og har en ekstremt fleksibel arbeidsgiver mtp bruk av hjemmekontor. Så får på dem måten litt «pause» og variasjon i arbeidshverdag. Er gravid og har barn i barnehage, og den fleksibiliteten er gull verdt nå i denne livsfasen, forrige jobb var 15-20 min unna hver vei, men var mye mer låst og mindre fleksibel der enn nå, mer sliten av jobben og oftere dårlig samvittighet for guttungen. Han merker ikke at jeg jobber så langt unna utover at det at han vet mamma kjører båt til jobben.

Men, planen er å flytte da, for å få lettere reisevei. Optimalt sett vil jeg da forhåpentligvis bare ha 15-45 min buss/tog og 1 time på båt til ene kontoret eller halvtime på båt og 45 min kjøring til andre kontoret. Er en stor fordel å ha mesteparten av veien på buss/tog/båt for meg mtp at kjøring blir slitsomt i lengden, særlig nå med nr to på vei hvor det nok blir ny runde nattamming kombinert med jobb :)

Puh, det er faktisk heftig når du har bil OG båt, for da får du jo det hektiske i å "rekke båten" hele tiden...

Jeg slår deg :p har over 130 km én vei! Bruker derfor 1 time og 45 minutter EN vei! Så 3 1/2 time med pendling hver dag. Skal sies at det er på et svært behagelig tog (der jeg sitter på stillevogn og kan lene setet bakover), og jeg bor rett ved togstasjonen og jobber rett ved togstasjonen og tar et direktetog, så det er en veldig behagelig tur. Månedskortet er relativt dyrt, men får mye igjen i pendlerfradrag.

Men det tar MYE tid ja. Jeg har fått ordnet deltid og går tidligere de dagene jeg henter i barnehagen, og de andre dagene jobber mannen min hjemmefra.

Håpet er å finne en jobb jeg liker like godt i området der jeg bor, men siden jeg er så glad i jobben min og kollegene mine og de er så fleksible der så er det ikke noe som haster

Tja, men du tar jo tog... Jeg vil si det er forskjell på å kjøre i 1 time, vs å sitte på tog. Jeg har selv bodd i Sandvika og jobbet i Lillestrøm (faktisk på Kjeller) - hvor jeg først gikk i 20 minutter til Sandvika togstasjon, deretter tog til Lillestrøm (tok vel en...liten time? Husker ikke lenger men jeg mener jeg byttet tog på Oslo S) - deretter buss fra Lillestrøm stasjon til Kjeller. Puh. Allikevel kunne jeg jo sitte og halvsove. I bilen må jeg være "på" 24/7, jeg kjører autobahn en del av vegen så hver dag kjører jeg i 200km/t eller mer om trafikken tillater det. Vil si det er hakket mer krevende enn å sitte i halvkoma på toget, etter hva jeg husker :p

Hah! Hahahaha!

Jeg bruker 1t og 45min hver vei. Totalt 3t og 30min hver dag.

Så jeg sier deg, bare nyyyyyyyyt den lille koseturen din til jobb.

Men ja, jeg er helt enig, om vi nå klarer å få barn så dropper jeg den jobben glatt. Det er bare det at alternativet mitt, sånn her og nå, er dagpenger på NAV, og det frister særs lite. Men den tid den sorg, finner ut av det iløpet av eventuell permisjonstid, tenker jeg. Nå har vi jo ikke klart å bli gravide ennå, så orker ikke prøve å tenke for lang frem i tid. Og hvem vet, kanskje drømmejobben 5 min hjemmefra dukker opp på magisk vis om ikke lenge.

Nja, jeg vet nå ikke om jeg har en "liten kosetur" til jobb når jeg må kjøre i bil i 200km/t mens du sitter på toget og slapper av i halvannen time? :p I en periode studerte jeg mens jeg bodde hos svigers i Østfold, nærmere bestemt ... eh. Askim (?) - da tok jeg tok hver dag fra Askim til Oslo Sentralstasjon før jeg bytta til trikken til Universitetet i Oslo. Tror det tok 1,5 timer om jeg ikke husker helt feil. Var veldig avslappende å bare sitte og gape på toget, kunne bytte sittestilling, bevege meg, sove etc. I bilen sitter jeg der. Og uhell kan skje, det kan være kø. Etc... Det er ikke bare TID man skal se på, men hvordan man kommer seg dit. Selv om jeg synes det teller i bilens favør å ikke bytte transportsett hele tiden.

Puh, det er faktisk heftig når du har bil OG båt, for da får du jo det hektiske i å "rekke båten" hele tiden...

Ja, dette er bilferge så den går ganske hyppig heldigvis, og siden kjøreruta er såpass kjip med ekte norsk smal vei, svinger og et par lastebiler i skjønn forening beregner jeg greit med tid, tar heller en ferge senere enn å sjanse. Lettere fremover når det er bart da (kanskje, fikk et bra snøfall i helga), for begynner å bli godt vant til hvor jeg kan kjøre på for å ta igjen tapt tid og hvor det er best å ligge helst under fartsgrensa for å unngå å måtte velge mellom fjellvegg/havet hvis du møter en lastebil i feil sving (de må legge seg i midten pga smal veg). Men blir veldig digg å komme seg på en annen reiserute hvor jeg heller kan sitte og slappe av på passasjerbåten, selv om den går sjeldnere enn ferga! Pendlet langt med buss/tog før og det er noe helt annet mtp belastning enn å kjøre langt! Er man sliten kan man faktisk sove og ihvertfall få slappet av, mens er man trøtt i bil er det farlig. Samme hvor godt jeg liker å kjøre bil egentlig merker jeg hvor kokt jeg blir i hodet av det, særlig de dagene til «lengst vekk-kontoret», da er det jo fire timer kjøring plutselig

Tja, men du tar jo tog... Jeg vil si det er forskjell på å kjøre i 1 time, vs å sitte på tog. Jeg har selv bodd i Sandvika og jobbet i Lillestrøm (faktisk på Kjeller) - hvor jeg først gikk i 20 minutter til Sandvika togstasjon, deretter tog til Lillestrøm (tok vel en...liten time? Husker ikke lenger men jeg mener jeg byttet tog på Oslo S) - deretter buss fra Lillestrøm stasjon til Kjeller. Puh. Allikevel kunne jeg jo sitte og halvsove. I bilen må jeg være "på" 24/7, jeg kjører autobahn en del av vegen så hver dag kjører jeg i 200km/t eller mer om trafikken tillater det. Vil si det er hakket mer krevende enn å sitte i halvkoma på toget, etter hva jeg husker :p
Absolutt :) derfor skrev jeg at togturen er deilig. Men å bruke nesten 4 timer om dagen på pendling er fortsatt kjipt når jeg har to barn.

Jeg klarer ikke sove på toget. Men klarer å slappe av/høre på podcast osv da :)

Har ca 1 t reisevei fra jeg setter meg i bilen til jeg kommer inn døren på jobb. Og det kommer til å gå fint men kommer også til å være litt problematisk ifht henting og levering i barnehagen og vi kommer til å trenge hjelp fra familie for henting i barnehagen noen ganger.

Ja, dette er bilferge så den går ganske hyppig heldigvis, og siden kjøreruta er såpass kjip med ekte norsk smal vei, svinger og et par lastebiler i skjønn forening beregner jeg greit med tid, tar heller en ferge senere enn å sjanse. Lettere fremover når det er bart da (kanskje, fikk et bra snøfall i helga), for begynner å bli godt vant til hvor jeg kan kjøre på for å ta igjen tapt tid og hvor det er best å ligge helst under fartsgrensa for å unngå å måtte velge mellom fjellvegg/havet hvis du møter en lastebil i feil sving (de må legge seg i midten pga smal veg). Men blir veldig digg å komme seg på en annen reiserute hvor jeg heller kan sitte og slappe av på passasjerbåten, selv om den går sjeldnere enn ferga! Pendlet langt med buss/tog før og det er noe helt annet mtp belastning enn å kjøre langt! Er man sliten kan man faktisk sove og ihvertfall få slappet av, mens er man trøtt i bil er det farlig. Samme hvor godt jeg liker å kjøre bil egentlig merker jeg hvor kokt jeg blir i hodet av det, særlig de dagene til «lengst vekk-kontoret», da er det jo fire timer kjøring plutselig

Ja, jeg har noen ganger meldt meg syk fordi jeg har hatt hodepine eller andre anliggende som rett og slett har gjort bilkjøring umulig :(

Har ca 2.5 mil hver vei. Tar ca 25 minutter. Det synes jeg er akkurat passe. Ville ikke hatt mer og heller ikke særlig mindre. Slapper av på turen, hører på lydbok osv. Det er en del av fritiden. :) Uten plikter og mas fra mann og barn.

Ja, jeg har noen ganger meldt meg syk fordi jeg har hatt hodepine eller andre anliggende som rett og slett har gjort bilkjøring umulig :(

Ja, blir noen sånne hensyn å ta! Har faktisk ikke trengt egenmelding enda, siden jeg har mulighet til utstrakt bruk av hjemmekontor. Gull verdt som gravid og en ren taktikk fra arbeidsgiver for at vi som er ansatt skal holde ut reisetida. De forventer at vi stiller opp på viktige møter (og da kan det bli lange dager), men utover det styrer vi tida selv. Tillit som er gull verdt! Så hvis jeg bare er litt trøtt/sliten slik at bilkjøring blir vanskelig (og jeg ikke har noen oppsatte avtaler) sover jeg heller litt når poden er levert i barnehagen og jobber effektivt i noen timer heller enn å potensielt gå på en smell fordi jeg presset meg :) Da blir jo reisevegen lettere og takle og :)

Nja, jeg vet nå ikke om jeg har en "liten kosetur" til jobb når jeg må kjøre i bil i 200km/t mens du sitter på toget og slapper av i halvannen time? :p I en periode studerte jeg mens jeg bodde hos svigers i Østfold, nærmere bestemt ... eh. Askim (?) - da tok jeg tok hver dag fra Askim til Oslo Sentralstasjon før jeg bytta til trikken til Universitetet i Oslo. Tror det tok 1,5 timer om jeg ikke husker helt feil. Var veldig avslappende å bare sitte og gape på toget, kunne bytte sittestilling, bevege meg, sove etc. I bilen sitter jeg der. Og uhell kan skje, det kan være kø. Etc... Det er ikke bare TID man skal se på, men hvordan man kommer seg dit. Selv om jeg synes det teller i bilens favør å ikke bytte transportsett hele tiden.

Tog er ikke spesielt koselig når man har Aspergers, desverre. Vanlige ting som irriterer andre driver meg helt til vanvidd. Har faktisk sittet med hørselvern på, øyemaske (fluoriserende lys i øynene er grusomt), pledd og nakkepute, og har vurdert å kjøpe gassmaske eller bare bygge meg en liten boks. Albuer her og der, kofferter som slenges rundt og treffer deg, aviser som brer seg ut og knitrer, tungt parfymerte damer, høy prating i telefonen, listen bare fortsetter.

PS. Det med kosetur var ment ironisk :) Kjøring i en time er ikke kos, men du har nesten halv reisetid i forhold til meg. Og ikke glem at det ofte er buss for tog, eller innstillinger og forsinkelser. Opplever desverre ofte å bruke tre timer hver vei.

Har ca 15 til 20 min kjøring til jobben, og jeg syns det var mye i forhold til da jeg bodde i sentrum og hadde 2 minutt kjøring. Nå er det utlyst en stilling i nabokommunen som frister litt men dropper å søke pga distansen. Har fast jobb her jeg bor så det veier mye opp nå som jeg har fått små barn igjen å en samboer som delvis jobber på anlegg.

Back
Topp