Lakserolje??



LinnChris skrev:
Det er IKKE anbefalt av helsepersonell.
Kan føre til styrtfødsel,og det er ikke bra for verken deg eller den lille.
Større smerter,større sjangs for å spjæle siden det går fort,og mer stress rundt situasjonen.
Vet om ei som gjorde det,og hadde en kjapp og grusom fødsel.


sign. samme skjedde ei venninne. ho angra helt sinnsykt etterpå.!!
Barnet kommer når det er klart :-)
 
men hvordan vet du at det er oljen som gir styrtfødsel og at det ikke ville skjedd uansett? Jeg har ikke noe behov for å kjøpe lakserolje, bruker ikke legemidler jeg ikke har bruk for.
 


lykkelig90 skrev:
men hvordan vet du at det er oljen som gir styrtfødsel og at det ikke ville skjedd uansett? Jeg har ikke noe behov for å kjøpe lakserolje, bruker ikke legemidler jeg ikke har bruk for.



Både min jordmor og lege sa det kunne gi styrtfødsel og være farlig både for mor og barn. Og jeg har også lest det mange ganger, det er jo noe ALLE vet. INGEN har brukt for lakserolje for å starte en fødsel, det er bare dumskap å gjøre det
 
"Det gikk bra med folk før i tiden". Fantastisk argument det der. Hører du mye fra de det ikke gikk så bra med eller? Nei? Mye folk gjorde under svangerskapet før i tiden som er helt idiotisk i dag. Hvorfor det er idiotisk i dag? Fordi verden faktisk går videre! 

Når det gjelder lakserolje, er det ikke bare fare for styrtfødsel, det er også høy risiko for morkakeløsning og fosterdød. Men det spiller vel ingen rolle, når mora er lei og ungen skal ut? 
 


Labambie skrev:
"Det gikk bra med folk før i tiden". Fantastisk argument det der. Hører du mye fra de det ikke gikk så bra med eller? Nei? Mye folk gjorde under svangerskapet før i tiden som er helt idiotisk i dag. Hvorfor det er idiotisk i dag? Fordi verden faktisk går videre! 

Når det gjelder lakserolje, er det ikke bare fare for styrtfødsel, det er også høy risiko for morkakeløsning og fosterdød. Men det spiller vel ingen rolle, når mora er lei og ungen skal ut? 



Amen! Stakkars unger.
 
Se og les om personlige erfaringer på nette. Er ikke akkurat mange som angrer på at de tok det og de som ikke hva moden ble bare løs i magen. Jordmødre og leger sier at de ikke har lov å anbefale det, det er langt ifra det samme som at de ikke gjør det. Å ta det eller ikke er et valg folk må få ta sjøl Uten kritikk ifra andre og skrekk historier.
 


lykkelig90 skrev:
Se og les om personlige erfaringer på nette. Er ikke akkurat mange som angrer på at de tok det og de som ikke hva moden ble bare løs i magen. Jordmødre og leger sier at de ikke har lov å anbefale det, det er langt ifra det samme som at de ikke gjør det. Å ta det eller ikke er et valg folk må få ta sjøl Uten kritikk ifra andre og skrekk historier.




Du gir deg ikke du... Kan du ikke bare innse at du ikke vet noe om dette?  To stykker her i tråden sier jo at de kjenner noen som tok det og angret. Og nei jeg syns de fortjener all verdens kritikk når de går imot anbefalinger. Jeg leste igår fra en jordmor som sa at det kunne gi så sterke sammentrekninger at barnet fikk for lite oksygen, og det er farlig... Og morkakeløsning er jo enda værre! Det skjønner vel tilogmed du? Hold det tullet ditt for deg selv.
 


lykkelig90 skrev:
Se og les om personlige erfaringer på nette. Er ikke akkurat mange som angrer på at de tok det og de som ikke hva moden ble bare løs i magen. Jordmødre og leger sier at de ikke har lov å anbefale det, det er langt ifra det samme som at de ikke gjør det. Å ta det eller ikke er et valg folk må få ta sjøl Uten kritikk ifra andre og skrekk historier.

Selvfølgelig finnes det også mange det går bra med, men du burde kanskje lese om risikoen og hva som KAN skje hvis det går galt?  Og hvis du veier det opp mot hverandre så skjønner alle mennesker med vettet i behold at det ikke er verdt det å prøve lakserolje.

 


lykkelig90 skrev:
Se og les om personlige erfaringer på nette. Er ikke akkurat mange som angrer på at de tok det og de som ikke hva moden ble bare løs i magen. Jordmødre og leger sier at de ikke har lov å anbefale det, det er langt ifra det samme som at de ikke gjør det. Å ta det eller ikke er et valg folk må få ta sjøl Uten kritikk ifra andre og skrekk historier.

Klart det er et valg folk må få ta selv, værsågod, det er INGEN som kan stoppe deg... 

 Når jormødre og leger ikke har lov å anbefale det, så er det vel en grunn for det, eller hva? Da hjelper det lite å lese om "personlige erfaringer" på nettet. Det er dårlig kildekritikk i denne sammenheng, og langt i fra statistikk........
Lakserolje kan sette i gang en viss tarmbevegelse hos fosteret, slik at det bæsjer i fostervannet, det kan føre til styrtfødsel, og oksygenmangel hos barnet, i tillegg sier noen her at det kan føre til  morkakeløsning... Dette bør være grunn nok til å la vær, eller hva?

Greit, at folk har hatt positive erfaringer med det, men hva om det går galt? Det er jo du som skal leve med det valget du har tatt.

Nei, forstår godt at folk blir lei av å gå gravid (har nettopp vært der selv), men  å prøve ut farlige ting for å sette i gang fødsel blir rett og slett for dumt.

Skal i bunn og grunn bare være glade for at fosteret er i magen til det er ferdig utviklet...

Håper ikke du setter, unnskyld, din egen dumskap foran fosteret...
 
min dumskap? Hva er det jeg gjør som er dumt? at jeg godtar at folk får gjøre som de vil uten at jeg kritiserer?
 


lykkelig90 skrev:
min dumskap? Hva er det jeg gjør som er dumt? at jeg godtar at folk får gjøre som de vil uten at jeg kritiserer?


Det virker ikke som du skjønner alvoret og hvilke konsekvenser det kan ha å bruke lakserolje hvis det skulle gå galt! Og når ikke du ser den kan det vel kalles dumskap.
 
Så folk må jo få gjøre som de vil. Ting kan gå bra og ting kan gå galt, det vet man aldri før man prøver. Så om folk er villig til å takle både det Postive og det negative som kan skje. Jeg føler ihvertfall ikke behovet for å teste ut ting, for å få fødselen igang, barnet kommer når det er klart. Å kommer det ikke av seg sjøl får man hjelp på sykehuset.
 


lykkelig90 skrev:
Så folk må jo få gjøre som de vil. Ting kan gå bra og ting kan gå galt, det vet man aldri før man prøver. Så om folk er villig til å takle både det Postive og det negative som kan skje. Jeg føler ihvertfall ikke behovet for å teste ut ting, for å få fødselen igang, barnet kommer når det er klart. Å kommer det ikke av seg sjøl får man hjelp på sykehuset.


Hva er dette for noe egentlig? Forandret du brått mening? Merkelig diskusjonsteknikk... 

Ting kan gå galt, ting kan gå bra. Hvorfor ta sjansen egentlig? En levende baby litt over termin må da for guds skyld være bedre enn en død baby (i verste fall) på termin? 

Du føler ikke behovet for å teste ut ting sier du, enda har du forsvart denne totalt uforsvarlige utprøvingen gjennom hele diskusjonen. 
 
forandrer mening gjør jeg ikke, alltid ment at de som vil burde prøve om de vil og som oftest går det bra. Å har jo sagt lengere opp at dette er noe jeg ikke komme til å teste ut, fordi jeg bruker ikke legemiddler som jeg ikke har bruk for.
 


lykkelig90 skrev:
forandrer mening gjør jeg ikke, alltid ment at de som vil burde prøve om de vil og som oftest går det bra. Å har jo sagt lengere opp at dette er noe jeg ikke komme til å teste ut, fordi jeg bruker ikke legemiddler som jeg ikke har bruk for.



Du har jo gjentatte ganger sagt at det ikke er farlig, for det er bare noe tull det som blir sagt. Det virker jo som du forsvarer og støtter de som er så dumme å prøver laskerolje.
 


lykkelig90 skrev:
hvordan ser denne flaska ut og har den et annet navn? Har ikke klart å finne det på apoteket.


Virker jo som du har tenkt til det når du skriver dette da. Beklager om jeg har feiltolket, men man leter jo ikke etter lakserolje om man ikke har tenkt å ta det.
 


lykkelig90 skrev:
å de som ble født før i tiden klarte seg helt fint. Nå om dagen er alt farlig for gravide. Og de som får styrtfødsel etter å ha prøvd ut kjærringråd ville Fått det uansett. Er flere styrtfødsler uten avførings middel enn med;)


Mulig jeg tar feil selvfølgelig, men spedbarnsdødelig og antall dødfødsler har vel sunket en god del siden "før i tiden"... Er ikke enig i at barn som dør pga oksygenmangel under en styrfødsel klarer seg helt fint og tror neppe de gjorde det i gamle dager heller. Det er nemlig en av farene ved styrtfødsel... Ikke noe jeg ville gått inn for å fremprovosere...
 


Knøttebærer skrev:


lykkelig90 skrev:
å de som ble født før i tiden klarte seg helt fint. Nå om dagen er alt farlig for gravide. Og de som får styrtfødsel etter å ha prøvd ut kjærringråd ville Fått det uansett. Er flere styrtfødsler uten avførings middel enn med;)


Mulig jeg tar feil selvfølgelig, men spedbarnsdødelig og antall dødfødsler har vel sunket en god del siden "før i tiden"... Er ikke enig i at barn som dør pga oksygenmangel under en styrfødsel klarer seg helt fint og tror neppe de gjorde det i gamle dager heller. Det er nemlig en av farene ved styrtfødsel... Ikke noe jeg ville gått inn for å fremprovosere...


Tror ikke lykkelig90 er istand til å se den siden av saken. Hun tror bare på alle de fantastiske fødselshistoriene som kommer fra dem som er like korttenkte som hun selv ;) Hun ser ikke grunnen for at helsepersonell fråråder det fordi hun selv bare tror det er tull..
 
oij ja her var det mye diskusjon ja, har ikke lest eller fulgt med siden den første dagen jeg spurte om dette. Men som nevnt her det er mange skrekk historier og mange positive historier, personlig om jeg hadde vurdert dette (er jo leeeenge til termin enda, hehe så er ikke noe jeg vurderer) så hadde jeg trolig ikke spurt inne på en slik side, jeg hadde nok heller snakket med helsepersonell osv, for jo tro det eller ei, det er jordmødre og leger som snakker positivt om lakserolje, og det fins de som fraråder det.  Grunnen til jeg spurte om dette i det hele tatt var bare får å høre om det var flere som hadde gjort dette, men kansje det er et litt "tabu" emne å snakke åpent om? Fins jo mange andre "kjerringråd" for å sette igang fødsel som kanel og sex osv, lurer på om dere reagerer like sterkt på kvinner som gjør noe av det? hmmm... :) 
 
Back
Topp