Laksemiddag

Vi lager tandoori-laks :) Ruller filetene i tandoori-krydder (mye eller lite alt ettersom hvem som skal spise) og ovnsbaker :) Så har vi ris, tzatziki/raita og wokblanding til :)

Hvorfor har du aldri nevnt det til meg? Send meg på face :D

Jeg elsker laks stekt i 'pakke' i ovnen, men mannen synes det er best å steke i panna. Da pleier jeg å kutte opp løk, hvitløk og tomater også krydrer jeg laksen med litt soyasaus, sitron, oregano, salt og pepper. Noen ganger tilsetter jeg litt appelsinjuice (!) også. Enkelt og veldig godt :)

Jeg tar den i ovnen. Sammen med løk og masse fiskekrydder. På slutten tar jeg på masse smør.
Serverer med kokte poteter, rømme og kokt gulrot og brokkoli. Men ikke stek for lenge! Den kan være nesten rå inni.

Woka laks er også kjempegodt. Wok terninger med gulrot, løk, sukkererter, vannkastanjer eller andre grønsaker du liker. Bruk ferske, ikke wokmix.
Ha over soyasaus og sesamfrø. server med risnudler. nam!

Laks med pesto er også godt! Ta masse pesto på hver laksefilet og bak i ovnen. Server med pasta og grønnsaker, gjerne bakte rotgrønnsaker

Vi kjører 4 laksemiddager på repeat:
Laks i folie, med grønnsaker, sitronpepper, potet og rømme.

Lakseburger med aioli, salat og søtpotetfries.

Laksewok med eggnudler og grønnsaker i woksaus

Hoisinmarinert laks med ris og salat. (Kikoman for å unngå tørr middag)

Har du oppskrift på de lakseburgerne hvis du lager de selv? Kunne tenkt meg å prøve det selv :-)

Har du oppskrift på de lakseburgerne hvis du lager de selv? Kunne tenkt meg å prøve det selv :-)

En burger:

En laksefilet
En halv sitron
Gressløk

Hakk opp laksefileten (jeg hakker den litt grovt), skvis en halv sitron over og strø over så mye gressløk du vil (jeg bruker 1-1,5 ss). Bland sammen og form som burger før du steker den :)

Serveres med det du vil, jeg bruker grove brød, søtpotetfries/potetbåter, aioli og salat :)

Back
Topp