Lakris

Milkshake!

Betatt av forumet
Juligull2021
Har fått med meg at man bør være forsiktig med å spise lakris, så tenker jo å unngå det, selv om jeg elsker den danske lakrisen fra Lakrids by Bulow. Men før jeg ble gravid kjøpte jeg julekalenderen derfra, hadde gledet meg masse til den. Noen flere i i samme båt? :) Hva gjør dere? Det er jo typ to små biter pr. dag, og endel sjokolade i bitene. Tenker vel at jeg bare må pakke den vekk, sånn for sikkerhets skyld...
 
Jeg også eeeelsker lakris:sorry: men er mer på salt sild og andre slike smågodt-biter.. Må nok bare droppe det ja, å se frem til en stor pose på barsel:D
 
Jeg tenker ikke på det. Lakris anbefales jo også mot kvalme i graviditeten. Bare store mengder som ikke er bra, men det gjelder jo for ikke-gravide også... unner meg en 5-6 biter lakris i helgen :)
 
Tror jeg fant ut at en pakke med saltsild var ok mengde i uka, eller noe sånt. Jeg endte til slutt med høyt blodtrykk og liten baby, så jeg tror jeg skal unngå det denne gangen i tilfelle det var problemet sist.
 
Sniker. Akkurat i samme situasjon, kjøpt julekalender og gleder meg masse til den. Jeg bestilte etter innsett, og har regnet på det :hilarious: I de fleste artikler står det at gravide bør unngå å spise for mye lakris, uten at hva "for mye" er blir tallfestet. Fant en rapport fra Vitenskapskomiteen for mat og miljø, som har gått gjennom flere studier på dette, hvor "for mye" blir definert som ca 250 gram godteri som inneholder lakris per uke. Det er imidlertid nok usikkerhet rundt tallene til at de ikke ønsker å gå ut med et konkret tall som anbefalt mengde til gravide.
(https://vkm.no/risikovurderinger/al...rfostreogbarn.4.6c587b9215ef97b46ab16039.html)

Mannen og jeg skal dele kalenderen, så det blir 7 gram per dag/49 gram i uken. Jeg skal kose meg med god samvittighet, men skjønner godt de som ikke vil ta sjansen :Heartred
 
I mine svangerskap har jeg blitt anbefalt og spise lakris på grunn av lavt blodtrykk, som lakriselsker gjorde det absolutt ingen ting :happy:
 
I Finland anbefaler de å ikke spise lakris i det hele tatt. Dette fordi de ikke kan finne et «trygt» antall gram i graviditeten. Forskning der har vist at lakris i graviditeten øker sjansen for lese- og skrivevansker bla.a. Og for tidlig fødsel, lavere inntelligens m.m. Så jeg holder meg unna i graviditeten - det virker som en liten pris å betale for meg i noen måneder, når det handler om hele livet til babyen :) og jeg er KJEMPEGLAD i lakris :(:dead::eek:
 
I Finland anbefaler de å ikke spise lakris i det hele tatt. Dette fordi de ikke kan finne et «trygt» antall gram i graviditeten. Forskning der har vist at lakris i graviditeten øker sjansen for lese- og skrivevansker bla.a. Og for tidlig fødsel, lavere inntelligens m.m. Så jeg holder meg unna i graviditeten - det virker som en liten pris å betale for meg i noen måneder, når det handler om hele livet til babyen :) og jeg er KJEMPEGLAD i lakris :(:dead::eek:
Samme her, jeg ELSKER det! Men kjenner også at det er en liten ting å gi opp , tør ikke ta noen sjanser ❤
 
Interessant å se at det er litt ulike synspunkter, men heller vel mot at jeg bare dropper det for å være på den sikre siden. Samboeren liker ikke lakris, så får finne noen andre å gi den bort til :)
 
Jeg ELSKER lakris, men tør ikke å ta noen sjanser så holder meg unna i svangerskapet.
 
Hva mener dere? Hva er galt med lakris?:hungover:

«Gravide bør ikke spise mye lakris på grunn av fare for skadelige effekter av glykyrrhizinsyre på fosteret under graviditeten. Dette er et hormonforstyrrende stoff som finnes i røttene lakrisplanten. Mengden glykyrrhizinsyre varierer betydelig mellom ulike lakrisprodukter.»
 
«Gravide bør ikke spise mye lakris på grunn av fare for skadelige effekter av glykyrrhizinsyre på fosteret under graviditeten. Dette er et hormonforstyrrende stoff som finnes i røttene lakrisplanten. Mengden glykyrrhizinsyre varierer betydelig mellom ulike lakrisprodukter.»

dette er hva Norge sier. I Finland anbefaler de å kutte det ut totalt. :happy:
 
Noen som vet om eller hvor mye te med lakrisrot man kan drikke? Har te fra Pukka som er kjempegod, men så mange av de inneholder lakrisrot.
 
Noen som vet om eller hvor mye te med lakrisrot man kan drikke? Har te fra Pukka som er kjempegod, men så mange av de inneholder lakrisrot.

Lakrisroten er jo absolutt den man ikke burde få i seg, så hadde jeg vært deg hadde jeg latt vær. Men hvis du er blitt dilla på den eller ett eller annet, så ville jeg i alle fall kuttet ned. :happy:
 
Lakrisroten er jo absolutt den man ikke burde få i seg, så hadde jeg vært deg hadde jeg latt vær. Men hvis du er blitt dilla på den eller ett eller annet, så ville jeg i alle fall kuttet ned. :happy:
Det skal nok gå helt fint å kutte helt ut :) takk for info. Er bare 4 uker så trør med forsiktighet og kutter heller ut produkter når jeg er i tvil. :)
 
Det skal nok gå helt fint å kutte helt ut :) takk for info. Er bare 4 uker så trør med forsiktighet og kutter heller ut produkter når jeg er i tvil. :)

Værsågo :happy: jeg lærer fortsatt nye ting selv! Og jeg tenker alltid at det er bedre å være føre var. Man klarer å kutte ut mye i 9 måneder hvis man prøver å tenke på hvorfor man gjør det :Heartred men jeg savner lakris!! :dead::joyful: Elsker tyrkisk pepper, salte padder, hockeypulver osv...
 
Back
Topp