Lager dere babymat selv?

Foreløpig går det i potet og gulrot til middag.
Men følger gjerne for tips etterhvert, da hun ikke er glad i middagsglass..

Koker potet gulrot og torsk og moser. Og koker kylling potet søtpotet mais. Er en slager. Men akkurat nå liker han brødskive med leverpostei best. Grøt er han helt i mot, må ha noe mer konsistens som han kan flytte rundt i munnen.
Men når jeg koker og mikser mat til han, så beuker jeg 30 min om jeg skal lage en middagsporsjon til han eller om jeg lager 10 middager som jeg fryser det i bokser. Så tar ikke lang tid i det hele tatt og fryserskuffen hans har alltid noe så vi går aldri tom. Det er deilig

Ikke noe avansert enda. Bare mos av gulrot og potet. Blander inn sånn flytende margarin som er melkefri.

Bløtlegger aprikos (og koker og kjører i blender og fryser ned i porsjoner) og har i grøten. :)

Til nå har jeg lagd forskjellige moser av frukt og grønt, samt disse middagene:

- Laksegryte (laks, søtpotet, løk, paprika, basilikum, eggeplomme og sitronsaft)
- Torskegryte (torsk, søtpotet, erter, paprika, banan, eggeplomme og estragon)
- Kyllinggryte (kylling, løk, gulrot, potet, søtpotet og mais)
- Kyllinggryte (kylling, løk, eple, gulrot, hvitløk, tomat, tomatpuré)

Skal lage en linsegryte (linser, søtpotet, hvitløk og kylling), kjøttkaker og pasta og kjøttsaus snart tenkte jeg :)

Lillemann har en mage som er lutt skeptisk til mat så vi lager det meste selv ettersom magen hannes ikke vi ha glassmat.
Koker brokkoli,blomkål og gulerot heller over litt mm eller mme

Koker epler og blander med gulrerot

Dette er der vi bruker nå så håper jeg at magen vil godta annen mat snart.

Vi kjøpte et par middagsglass for å se hvordan de egentlig er. Lukta helt grusomt! Og skikkelig rar konsistens så mini her ville ikke ha det!Da er det bare å fortsette å lage mat :p

Jeg damper grønnsaker og frukt, moser det og fryser ned i isterninger. Har tatt vare på glass fra ting vi har spist - tacosaus, tomatpuré, pesto, ol. Hver kveld før jeg legger meg tar jeg opp litt forskjellig til dagen etter, også kan han få det både alene eller blandet med noe annet :) for tiden liker han veldig godt potet og søtpotet med kyllingpostei i. Han har også spist en del potet og gulrot med leverpostei. Blanding av gulrot og eple er også en slager her, og rotmos med kålrot, søtpotet, gulrot og potet. Han elsker alt av fruktmoser, men blandingen mango-jordbær er nok favoritt om dagen. Ellers får han smake på det meste vi spiser til middag. :) Men favorittmaten om dagen er definitivt brødskive med makrell i tomat! Da tar han helt av! Har bakt brød på vann, olje, hirseflak, havremel, grov sammalt hvete og hvetemel. Har også laget en del grøt tidligere - bare kokt hirseflak eller havremel og raspet litt frukt i eller tatt en isterning med fruktmos fra fryseren. Jeg synes i alle fall det her er en veldig grei måte å gjøre det på, for det er så nedtur når man lager egen mat til dem også griner de bare på nesa :P jeg har brent meg på det et par ganger, nemlig.

To av måltidene hans i dag så sånn ut (han spiser 4 med fast føde);

1. Brødskive med kyllingpostei, mos av potet, søtpotet og kyllingpostei, skrapt banan, mos av aprikos

2. Brødskive med makrell i tomat, mos av kålrot med margarin, mos av brokkoli, mos av eple og pære

Så som du ser kan jo lille spise veldig variert hver dag! :D

Last edited:
Jeg damper grønnsaker og frukt, moser det og fryser ned i isterninger. Har tatt vare på glass fra ting vi har spist - tacosaus, tomatpuré, pesto, ol. Hver kveld før jeg legger meg tar jeg opp litt forskjellig til dagen etter, også kan han få det både alene eller blandet med noe annet :) for tiden liker han veldig godt potet og søtpotet med kyllingpostei i. Han har også spist en del potet og gulrot med leverpostei. Blanding av gulrot og eple er også en slager her, og rotmos med kålrot, søtpotet, gulrot og potet. Han elsker alt av fruktmoser, men blandingen mango-jordbær er nok favoritt om dagen. Ellers får han smake på det meste vi spiser til middag. :) Men favorittmaten om dagen er definitivt brødskive med makrell i tomat! Da tar han helt av! Har bakt brød på vann, olje, hirseflak, havremel, grov sammalt hvete og hvetemel. Har også laget en del grøt tidligere - bare kokt hirseflak eller havremel og raspet litt frukt i eller tatt en isterning med fruktmos fra fryseren. Jeg synes i alle fall det her er en veldig grei måte å gjøre det på, for det er så nedtur når man lager egen mat til dem også griner de bare på nesa :p jeg har brent meg på det et par ganger, nemlig.

1. Brødskive med kyllingpostei, mos av potet, søtpotet og kyllingpostei, skrapt banan, mos av aprikos

2. Brødskive med makrell i tomat, mos av kålrot med margarin, mos av brokkoli, mos av eple og pære

Ang brødskive, hvordan gjør du det? Lille her har to tenner, men er så redd hun skal sette mat i halsen :(

Ang brødskive, hvordan gjør du det? Lille her har to tenner, men er så redd hun skal sette mat i halsen :(

Jeg begynte med brød da han var 5 mnd. Grunnen var at han fikk gnage litt på ei drue jeg holdt i hånden, også plutselig så jeg at han hadde gnagd av flere biter og spist de! :P jeg var livredd for at han skulle sette i halsen til å begynne med jeg også, men det har virkelig ikke vært noe problem her. Han spiser skorper og alt :) begynte med veldig små biter uten pålegg sånn at hvis han skulle svelge de hele burde det gå bra. Nå får han ganske store biter, og han får de gjerne på bordet og putter de i munnen selv. Storkoser seg! :) min har også to tenner, men han har stort sett brødet litt i munnen først så det løser seg opp, og så tygger han med gommene :) pleier jenta di å brekke seg mye av annen mat da?

Jeg begynte med brød da han var 5 mnd. Grunnen var at han fikk gnage litt på ei drue jeg holdt i hånden, også plutselig så jeg at han hadde gnagd av flere biter og spist de! :p jeg var livredd for at han skulle sette i halsen til å begynne med jeg også, men det har virkelig ikke vært noe problem her. Han spiser skorper og alt :) begynte med veldig små biter uten pålegg sånn at hvis han skulle svelge de hele burde det gå bra. Nå får han ganske store biter, og han får de gjerne på bordet og putter de i munnen selv. Storkoser seg! :) min har også to tenner, men han har stort sett brødet litt i munnen først så det løser seg opp, og så tygger han med gommene :) pleier jenta di å brekke seg mye av annen mat da?
Nja, hun har en tendens til å svelge før hun har tygd godt nok. Har ønske om å bruke blw, men jeg blir så sykt nervøs og redd når jeg ser hun sitter å brekker seg :( løfter henne opp og blir litt panisk, men det går jo bra. Vil ikke at hun skal få dårlig assosiasjon med mat heller :(

Nja, hun har en tendens til å svelge før hun har tygd godt nok. Har ønske om å bruke blw, men jeg blir så sykt nervøs og redd når jeg ser hun sitter å brekker seg :( løfter henne opp og blir litt panisk, men det går jo bra. Vil ikke at hun skal få dårlig assosiasjon med mat heller :(

Følte det var vemmelig i førsten jeg og. Og mini så på meg at jeg ikke syntes det var moro, og da brakk han seg enda mer. Men brekker barnet seg, puster og blir rød i ansiktet, så bare la det holde på. Blir det blå i ansiktet og ikke får puste så må du reagere og hjelpe. Men er det vare at barnet brekker seg så er det viktig å sitte og være betryggende for barnet og si at det går bra. ("Det går bra" er også bedre enn "Går det bra?" Fordi da får man bekymret stemme når man spør. Men poengterer du at det går bra så er du en trygghet). Så la barnet brekke seg og gjør måltidet til en god tid. Vi passer også på å ha en samtale og fortelle mini om ulike ting så blir det ikke så mye fokus på at han skal spise. Han pleier også få minimi mais og hirse skumpinner. Holder selv og brekker seg aldri med de. Så kanskje prøve det, så babyen får mer positive opplevelser med måltidet :)

Jeg damper grønnsaker og frukt, moser det og fryser ned i isterninger. Har tatt vare på glass fra ting vi har spist - tacosaus, tomatpuré, pesto, ol. Hver kveld før jeg legger meg tar jeg opp litt forskjellig til dagen etter, også kan han få det både alene eller blandet med noe annet :) for tiden liker han veldig godt potet og søtpotet med kyllingpostei i. Han har også spist en del potet og gulrot med leverpostei. Blanding av gulrot og eple er også en slager her, og rotmos med kålrot, søtpotet, gulrot og potet. Han elsker alt av fruktmoser, men blandingen mango-jordbær er nok favoritt om dagen. Ellers får han smake på det meste vi spiser til middag. :) Men favorittmaten om dagen er definitivt brødskive med makrell i tomat! Da tar han helt av! Har bakt brød på vann, olje, hirseflak, havremel, grov sammalt hvete og hvetemel. Har også laget en del grøt tidligere - bare kokt hirseflak eller havremel og raspet litt frukt i eller tatt en isterning med fruktmos fra fryseren. Jeg synes i alle fall det her er en veldig grei måte å gjøre det på, for det er så nedtur når man lager egen mat til dem også griner de bare på nesa :p jeg har brent meg på det et par ganger, nemlig.

Gir du så mye forskjellig til et måltid? Og til alle måltider?

Her er liksom mos av noe ett måltid og så tenkte jeg jo at etterhvert at brødskive er ett måltid.. hvor mye gir du av hver ting, hvor mye blir spist?

Og så smart å bruke leverpostei sammen med mos...

Gir du så mye forskjellig til et måltid? Og til alle måltider?

Her er liksom mos av noe ett måltid og så tenkte jeg jo at etterhvert at brødskive er ett måltid.. hvor mye gir du av hver ting, hvor mye blir spist?

Og så smart å bruke leverpostei sammen med mos...

Hehe.. ja :P han gidder liksom ikke spise mengder av en ting :P tar opp en isterning av hver ting.. en isterning er rundt 15ml.. :) pleier å gi ca 1,5 brødskive og 4 isterninger til ett måltid.. også får han heller litt banan om han ikke er helt fornøyd ;) han spiser alt :) kunne fint spist mer også, men da gulper han bare etterpå, så prøver å begrense litt :P pleier å ha to måltider med brød, frukt og grønt, og to måltider med morsmelk, grøt og evt. litt frukt :) ene brødmåltidet får han når vi spiser middag, så da får han i tillegg smake på det vi spiser :)

Mi liker alt hun får, heldigvis. Har lagd litt forskjellig, ikke fulgt oppskrifter da:

*Kokt sviske/aprikos/eple og kjørt i blender til mos til grøten og for å hjelpe magen litt (ikke sammen, hver for seg)
*Kokt gulrot, søtpotet, potet og squash og kjørt i blender. Har lagd med leverpostei i også. Tilsetter litt plantemargarin (hun er snart 8 mnd så får ikke kumelk ennå) eller litt planteolje (bruker Optimal fra Vita hjertego) og litt mme noen ganger.
*Kokt laks/torsk sammen med grønnsaksmos

Mi er litt sånn av og på når det gjelder grøt, så hvis hun ikke vil ha grøten sin (vi kjøper Hipp sin havregrøt), blander jeg inn ei god skje med fruktmos og fryser ned i porsjonsposer-geniale på farta (av en eller annen grunn liker hun det mye bedre kaldt). Hun har også fått helt vanlig havregrøt et par ganger.

Ellers får hun brødbiter med leverpostei eller plantemargarin, hun får smake på vår middag så lenge hun tåler det og det ikke er saltet. Til nå har hun smakt potetmos, kjøttboller i små biter, fullkornsspagetti, kokt brokkoli og blomkål, avokado, agurk i staver, gulrot i staver. Spiser også banan på skje innimellom. Vi kjører altså en litt avslappet BLW :)
Nå vil hun helst spise selv, så vi skjemater litt mens hun dytter rundt på ting og putter i munnen. Søtpotetfries er også en hit her, godt og mykt og lette å holde for små butte fingre. Får også litt kjøpesmoothier av og til, men ser at hun liker vanlig frukt bedre. Bringebær og banan er favorittene.

Mi spiser seriøst alt jeg gir henne, og hun har fått mye forskjellig! Veldig glad i frukt. Ikke opplevd noe problem med magen heller. Veldig greit!
Men BLW har det blitt lite av til nå. Blir nok mer av det når hun begynner med brød osv :) Per nå er hun meget fornøyd med å spise fra skje :)

Han får for det meste hjemmelaget, med unntak av litt kjøpesgrøt av og til.

Noe av det han liker best:
- Havremelsgrøt, med litt aprikosmos og kokos- eller rapsolje.

- Grønnsaksmos av potet, gulrot og søtpotet. Blander i litt kaldpresset rapsolje og kraft kokt på kraftbein.

Back
Topp